Geüpdatete Red Bull Verstappen verbergt nieuwe geheimen aan de onderkant
Naar verwachting verschijnt Red Bull dit weekend voor de Formule 1
Grand Prix van Singapore het circuit met een evolutie van de RB19
van Max Verstappen en Sergio Perez. Het zou daarbij niet eens gaan
om de laatste evolutie. Overigens zal de update voor een groot deel
onzichtbaar zijn. Onze bronnen geven te kennen dat het team zich
met de aanpassingen vooral op de Venturi-kanalen onder de auto
richt in combinatie met de hoge downforce-configuratie van de
achtervleugels. Hiermee lijkt men vooral enkele nieuwigheden voor
2024 uit te willen proberen met betrekking tot de efficiëntie van
DRS. Dat moet gebeuren op een circuit waar een hoge mate van
downforce vereist is. We weten immers dat DRS sterker wordt op het
moment dat de achtervleugel meer rechtop staat. Het is ook op dit
type circuits dat het DRS-systeem van de RB19 het grootste
potentieel heeft laten zien. In de praktijk willen topontwerper
Adrian Newey en zijn team in kaart brengen wanneer de rivalen het
effect van Red Bull sterke DRS na kunnen bootsen om dat moment
steeds voor te blijven. In het geval van Red Bull lijkt het erop
dat de combinatie van de juiste configuratie van de vloer in
combinatie met de beam wing - de horizontale vleugelelementen aan
de onderkant van de achtervleugel - de effectiviteit van DRS doen
toenemen. Echter, als bovenstaande filosofie is uitgewerkt, omdat
andere teams dichterbij komen, moet de nieuwe vloer ervoor zorgen
dat de diffuser nog meer lucht opwerpt dan voorheen, met méér
aerodynamisch gewin, zonder drastische, zichtbare wijzigingen aan
bijvoorbeeld de vleugel te doen. Onzichtbaar, dus ook voor de
concurrentie. De rivaliserende teams moeten in dat geval opnieuw in
de achtervolging door te zoeken naar de 'nieuwe geheimen' die met
betrekking tot de Venturi-kanalen sowieso al moeilijk na te bootsen
zijn. Kortgezegd lijkt het er aan de hand van dit
ontwikkelingstraject, voor volgend seizoen reeds uitgestippeld door
de Red Bull-bollebozen, sterk op dat Red Bull het technische
voordeel ten opzichte van de concurrenten gaat handhaven.
Afbeelding hieronder: Red Bull verschijnt in Singapore op enig
moment in ieder geval met één auto met een aangepast achtervleugel,
waarbij een hap uit de welving van de endplates is genomen. Dit
moet er tegelijkertijd voor zorgen dat de luchtafvoer over de RB19
wordt verbeterd, maar ook dat de lucht achter de auto wordt
verstoord, om het slipsteam-effect voor achterop komende auto's te
verminderen.
Grand Prix van Singapore het circuit met een evolutie van de RB19
van Max Verstappen en Sergio Perez. Het zou daarbij niet eens gaan
om de laatste evolutie. Overigens zal de update voor een groot deel
onzichtbaar zijn. Onze bronnen geven te kennen dat het team zich
met de aanpassingen vooral op de Venturi-kanalen onder de auto
richt in combinatie met de hoge downforce-configuratie van de
achtervleugels. Hiermee lijkt men vooral enkele nieuwigheden voor
2024 uit te willen proberen met betrekking tot de efficiëntie van
DRS. Dat moet gebeuren op een circuit waar een hoge mate van
downforce vereist is. We weten immers dat DRS sterker wordt op het
moment dat de achtervleugel meer rechtop staat. Het is ook op dit
type circuits dat het DRS-systeem van de RB19 het grootste
potentieel heeft laten zien. In de praktijk willen topontwerper
Adrian Newey en zijn team in kaart brengen wanneer de rivalen het
effect van Red Bull sterke DRS na kunnen bootsen om dat moment
steeds voor te blijven. In het geval van Red Bull lijkt het erop
dat de combinatie van de juiste configuratie van de vloer in
combinatie met de beam wing - de horizontale vleugelelementen aan
de onderkant van de achtervleugel - de effectiviteit van DRS doen
toenemen. Echter, als bovenstaande filosofie is uitgewerkt, omdat
andere teams dichterbij komen, moet de nieuwe vloer ervoor zorgen
dat de diffuser nog meer lucht opwerpt dan voorheen, met méér
aerodynamisch gewin, zonder drastische, zichtbare wijzigingen aan
bijvoorbeeld de vleugel te doen. Onzichtbaar, dus ook voor de
concurrentie. De rivaliserende teams moeten in dat geval opnieuw in
de achtervolging door te zoeken naar de 'nieuwe geheimen' die met
betrekking tot de Venturi-kanalen sowieso al moeilijk na te bootsen
zijn. Kortgezegd lijkt het er aan de hand van dit
ontwikkelingstraject, voor volgend seizoen reeds uitgestippeld door
de Red Bull-bollebozen, sterk op dat Red Bull het technische
voordeel ten opzichte van de concurrenten gaat handhaven.
Afbeelding hieronder: Red Bull verschijnt in Singapore op enig
moment in ieder geval met één auto met een aangepast achtervleugel,
waarbij een hap uit de welving van de endplates is genomen. Dit
moet er tegelijkertijd voor zorgen dat de luchtafvoer over de RB19
wordt verbeterd, maar ook dat de lucht achter de auto wordt
verstoord, om het slipsteam-effect voor achterop komende auto's te
verminderen.
