Verstappen verliest medestander in zorgen over nieuw F1-format
McLaren-teambaas Andrea Stella prijst het Alternate Tyre
Allocation-systeem nadat het in Monza dit jaar voor een tweede keer
werd ingezet. Het systeem, dat ervoor zorgt dat er minder banden
worden meegenomen naar een raceweekend, debuteerde in Hongarije en
keerde daarna terug in Italië. Coureurs hebben slechts elf sets
banden tijdens een raceweekend, in plaats van de traditionele
dertien. Daarnaast worden de coureurs verplicht in ieder
kwalificatiesegment een bepaald type band te gebruiken: hards in
Q1, Mediums in Q2 en softs in Q3. Het format werd bekritiseerd door
sommige coureurs, die klaagden over een gebrek aan track time.
Onder andere Max Verstappen is geen fan van het format en nam
voorafgaand aan het Grand Prix-weekend van Hongarije geen blad voor
de mond. 'Helemaal ruk. Zo denk ik erover' "Helemaal ruk. Zo denk
ik erover. Waardeloos. Je kunt gewoon niet genoeg banden gebruiken
tijdens de vrije training. Je hebt eigenlijk ook geen uur nodig
voor de training. Op vrijdag zei ik ook tegen mijn engineer: 'Laten
we maar vijftien minuten wachten, want ik heb toch maar één set
banden', dus je kunt helemaal niet veel doen. Daardoor zien de
mensen veel minder. Je wilt als coureur gewoon de banden heel
houden voor de kwalificatie en de race, want dat is het
allerbelangrijkste." "Als je alles gebruikt in de vrije training,
dan heb je natuurlijk geen banden meer over in de race", legt hij
uit. "Dus iedereen probeert zo zuinig mogelijk op de banden te zijn
en die trainingen zijn er natuurlijk voor om minimaal twee sets
banden te gebruiken. Soms vinden ze het leuk om het moeilijk te
maken. En deze opzet vind ik echt belachelijk, maar ja, we moeten
het er mee doen en ze zoeken het maar uit", zo klonk hij cynisch
tegenover Viaplay. Spectaculair én milieubewust Andrea Stella zit
inmiddels niet meer op één lijn met Verstappen, zo vertelt hij aan
RacingNews365. "We kwamen naar Monza met wat zorgen over het
alternatieve format. Maar ik zou zeggen dat ik niet zeker weet of
mensen zich zelfs maar realiseerden dat het een ATA-evenement was,
wat positief is. Het betekent dat we autoraces en spektakel bieden,
maar dat we tegelijkertijd een aantal belangrijke doelen blijven
nastreven, zoals het verminderen van het aantal banden. Dus ik zou
zeggen dat het in dat opzicht een positief weekend is en ik wil de
FIA en de F1 bedanken dat ze dit promoten." Pirelli denkt dat
veranderingen nodig kunnen zijn Pirelli-kopstuk Mario Isola
verklaarde dat het format misschien een paar kleine aanpassingen
nodig heeft, maar is hoopvol over de toekomst van het zogeheten
ATA-format. "Ik ben daar positief over," zegt Isola. "Ik heb een
aantal coureurs horen klagen over het nieuwe format, maar ik denk
dat het met wat fine-tuning kan werken. Het kwalificatieformat is
anders, maar bij het traditionele format richten alle teams zich op
het behouden van zoveel mogelijk zachte banden voor de
kwalificatie, wat invloed heeft op de startopstelling. Ik ben er
dus nog steeds positief over en ik weet zeker dat we een goede
oplossing kunnen vinden voor de toekomst." De hoop is dat Pirelli
bijna 3.500 banden over een heel seizoen kan besparen op het gebied
van productie, het transport en de uiteindelijke afvoer.
Allocation-systeem nadat het in Monza dit jaar voor een tweede keer
werd ingezet. Het systeem, dat ervoor zorgt dat er minder banden
worden meegenomen naar een raceweekend, debuteerde in Hongarije en
keerde daarna terug in Italië. Coureurs hebben slechts elf sets
banden tijdens een raceweekend, in plaats van de traditionele
dertien. Daarnaast worden de coureurs verplicht in ieder
kwalificatiesegment een bepaald type band te gebruiken: hards in
Q1, Mediums in Q2 en softs in Q3. Het format werd bekritiseerd door
sommige coureurs, die klaagden over een gebrek aan track time.
Onder andere Max Verstappen is geen fan van het format en nam
voorafgaand aan het Grand Prix-weekend van Hongarije geen blad voor
de mond. 'Helemaal ruk. Zo denk ik erover' "Helemaal ruk. Zo denk
ik erover. Waardeloos. Je kunt gewoon niet genoeg banden gebruiken
tijdens de vrije training. Je hebt eigenlijk ook geen uur nodig
voor de training. Op vrijdag zei ik ook tegen mijn engineer: 'Laten
we maar vijftien minuten wachten, want ik heb toch maar één set
banden', dus je kunt helemaal niet veel doen. Daardoor zien de
mensen veel minder. Je wilt als coureur gewoon de banden heel
houden voor de kwalificatie en de race, want dat is het
allerbelangrijkste." "Als je alles gebruikt in de vrije training,
dan heb je natuurlijk geen banden meer over in de race", legt hij
uit. "Dus iedereen probeert zo zuinig mogelijk op de banden te zijn
en die trainingen zijn er natuurlijk voor om minimaal twee sets
banden te gebruiken. Soms vinden ze het leuk om het moeilijk te
maken. En deze opzet vind ik echt belachelijk, maar ja, we moeten
het er mee doen en ze zoeken het maar uit", zo klonk hij cynisch
tegenover Viaplay. Spectaculair én milieubewust Andrea Stella zit
inmiddels niet meer op één lijn met Verstappen, zo vertelt hij aan
RacingNews365. "We kwamen naar Monza met wat zorgen over het
alternatieve format. Maar ik zou zeggen dat ik niet zeker weet of
mensen zich zelfs maar realiseerden dat het een ATA-evenement was,
wat positief is. Het betekent dat we autoraces en spektakel bieden,
maar dat we tegelijkertijd een aantal belangrijke doelen blijven
nastreven, zoals het verminderen van het aantal banden. Dus ik zou
zeggen dat het in dat opzicht een positief weekend is en ik wil de
FIA en de F1 bedanken dat ze dit promoten." Pirelli denkt dat
veranderingen nodig kunnen zijn Pirelli-kopstuk Mario Isola
verklaarde dat het format misschien een paar kleine aanpassingen
nodig heeft, maar is hoopvol over de toekomst van het zogeheten
ATA-format. "Ik ben daar positief over," zegt Isola. "Ik heb een
aantal coureurs horen klagen over het nieuwe format, maar ik denk
dat het met wat fine-tuning kan werken. Het kwalificatieformat is
anders, maar bij het traditionele format richten alle teams zich op
het behouden van zoveel mogelijk zachte banden voor de
kwalificatie, wat invloed heeft op de startopstelling. Ik ben er
dus nog steeds positief over en ik weet zeker dat we een goede
oplossing kunnen vinden voor de toekomst." De hoop is dat Pirelli
bijna 3.500 banden over een heel seizoen kan besparen op het gebied
van productie, het transport en de uiteindelijke afvoer.