Perez doet boekje open over vormcrisis: "Daar ging het mis"

Na de Grand Prix van Azerbeidzjan ging het bergafwaarts met de
prestaties van Sergio Perez. In Miami vertrok Perez vanaf
poleposition, maar werd hij - op pure snelheid - verschalkt door
teamgenoot Max Verstappen. Dat terwijl Verstappen de race aanving
vanaf de negende stek. Het raceweekend dat daarna plaatsvond, in
Monaco, ging opnieuw niet van een leien dakje voor Perez. De
Mexicaanse coureur crashte in het eerste kwalificatiedeel en werd
na een rampzalige race uiteindelijk zestiende. Toch stelt de Red
Bull-coureur dat hij pas één week later, in Barcelona, echt in een
gat viel, zo onthult hij tegenover Auto, Motor und Sport. "Meestal
is het zo dat de auto aan het begin van het seizoen beter bij mij
past. Alles voelt dan vanzelfsprekend aan. Maar dan komt het moment
waarop ik meer moet nadenken over hoe ik het maximale uit de auto
kan halen, wat me beperkt. Dit jaar was Barcelona het keerpunt",
aldus de Mexicaan. De teamgenoot van Max Verstappen geeft uitleg
hoe het komt dat alles veranderde vanaf de Grand Prix van Spanje.
"Er kwam een upgrade op de auto, maar het zou eenvoudig zijn om
alles daarop af te schuiven, Mijn engineers zeggen dat het moeilijk
is uit te leggen hoe een bepaalde aerodynamische wijziging invloed
heeft op iemands rijgedrag, waarbij de ene coureur meer moeite
heeft dan de andere. Ze komen met upgrades om de auto sneller te
maken, iets dat ook is gebeurd. Ik had daarna echter moeite met het
besturen van de auto. Het overkomt ook andere coureurs. Het kan
zijn dat een bepaalde eigenschap niet bij je rijstijl past."
Ondanks zijn upgrade-argumenten steekt Perez de hand in eigen
boezem: "Ik moest me aanpassen, maar ben daar niet zo snel in
geslaagd als ik had moeten zijn." 'De moeilijke tijden liggen
achter me' Of een wijziging van de setup kan helpen een beter
gevoel te krijgen in de auto? Niet echt, stelt Perez. "Als je dat
probeert, is de uitkomst vaak hetzelfde. De auto wordt dan voor jou
makkelijker te besturen, maar tegelijkertijd ook langzamer." De
zesvoudig Grand Prix-winnaar legt tevens uit hoe het komt dat hij
meer moeite heeft met de kwalificatie dan de race: "Als de banden
koud zijn of de omstandigheden veranderen, heeft dat een grote
invloed. Ik kan de auto dan niet op een natuurlijke manier
besturen. In de race is dat minder, omdat de manier waarop ik de
auto bestuur dan mee verandert met het bandenmanagement." Perez
sluit het interview met een goed gevoel af. "Maar ik heb sinds
enkele races een beter gevoel in de auto. De moeilijke tijden
liggen achter me, zelfs als de omstandigheden lastig zijn."

Top Headlines

Oudere Top Headlines