Waarom Verstappen er in zijn Red Bull totaal niet aan te pas komt in Singapore

Voorafgaand aan het weekend riepen Max Verstappen en Red Bull al
dat ze vreesden dat het een lastig weekend zou worden. Van de RB19
is bekend dat deze auto niet op zijn best is op hobbelige circuits
met een specifiek type kerbstones. De concurrentie en alle fans
dachten dat Red Bull aan het sandbaggen was. Na de vrije trainingen
op vrijdag werd al duidelijk dat er werk aan de winkel was, maar de
derde training bood voldoende aanknopingspunten. Verstappen zou
toch (wel) kunnen strijden voor de pole? Na een dramatische
kwalificatie is het tijd om te analyseren waarom de wonderwagen van
Red Bull totaal niet uit de verf komt. Dit weekend is er een nieuwe
technical directive TD018, die voorschrijft dat bepaalde elementen
minder mogen doorbuigen dan voorheen, op welk moment en bij welke
belasting dan ook. Het zou geen game changer moeten zijn werd
gedacht en ook Red Bull ontkent dat de nieuwe TD het probleem zou
zijn. Red Bull experimenteerde met verschillende set-ups om de
problemen aan de voorkant bij het insturen van bochten tegen te
gaan, evenals de problemen met de instabiele achterkant van de RB19
bij het uitgaan van de bochten. Het is daarbij opvallend hoeveel
hoger de rijhoogte is van de Red Bull dit weekend is ten opzichte
van andere weekenden. Een hoge onderkant betekent ook verlies aan
downforce en grip. Verstappen en Perez zoeken al het hele weekend
naar grip. Wie kijkt naar de onboardbeelden van het duo ziet dat de
RB19 niet instuurt en ook bij het uitkomen van de bochten flink
gecorrigeerd moet worden. Dit betekent veel tijdverlies en kan een
hogere bandenslijtage met zich meebrengen tijdens de race.
Verstappen hoorden we dit weekend ook veelvuldig over het
schakelen, zowel het opschalen als het terugschakelen gaf problemen
- iets dat Verstappen ook duidelijk kenbaar maakte over de
boordradio. Paolo Filisetti, technisch analist van RacingNews365,
legt uit wat het probleem is "Men heeft gekozen voor een vrij
extreme afstelling van het schakelmanagement, dit om te zorgen dat
de schakelmomenten zo kort mogelijk duren. Dit moet helpen om het
verlies aan toeren in de langzame bochten te beperken." "Bij Red
Bull echter brengt dit nu instabiliteit aan de achterkant van de
auto teweeg, waardoor men óf iets vaart moet minderen op het
opschakelmoment of waardoor men toch een een veiligere afstelling
van het schakelmanagement moet kiezen. Bepaald niet optimaal dus
voor het team uit Milton Keynes." Verstappen en Red Bull zoeken
antwoorden Verstappen analyseert na afloop de kwalificatie in
gesprek met onder meer RacingNews365: "Bij het aanremmen van
bochten kan ik niet hard remmen, want dan raakt de onderkant van de
auto het asfalt. Op een stratencircuit is het belangrijk dat je
bochten aan kunt vallen en dat je vertrouwen hebt. " "In de bochten
op lage snelheid hebben we het hele weekend al problemen. Ik heb er
geen grip aan de achterkant en dan verlies je gewoon veel tijd. We
begrijpen het gedrag van de auto op deze baan niet dit weekend."
"We wisten dat er een dag zou komen waarop we niet zouden winnen.
Belangrijker is dat we weten waarom het hier niet gaat. Op de
simulator voelden we al dat de set-up dit weekend moeilijk zou
worden." Voor de race ziet de Nederlander weinig kansen: "Ook al
ben je hier drie seconden per ronde sneller, dan nog kan je niet
inhalen. En we zijn ook gewoon te langzaam." Singapore is een van
de weinige Grands Prix die Verstappen nog niet wist te winnen en
ook dit jaar lijkt dat niet te gaan gebeuren. Daarvoor is een
wonder nodig, maar de Nederlander liet al vaker zien dat hij vanuit
onmogelijke posities prachtige races kan rijden.

Top Headlines

Oudere Top Headlines