Waarom Verstappen er zonder échte straf zo genadig vanaf kwam bij de FIA-stewards
Op zaterdagavond werd duidelijk dat Max Verstappen zijn elfde
startplaats mocht behouden, nadat er nota bene drie onderzoeken
tegen hem liepen. Normaal gesproken zou je wel zeggen dat minstens
één onderzoek leidt tot een (grid)straf, maar met twee reprimandes
kwam hij er eigenlijk heel genadig vanaf. Waarom bleef het daar
bij? De stewards leggen het zelf in de officiële documentatie uit.
De eerste uitspraak van de stewards ging over het onnodig lang
wachten aan het einde van de pitstraat, nota bene voor groen licht.
De stewards hebben de data opnieuw bekeken en meerdere
vertegenwoordigers van Red Bull gehoord. Men kwam als volgt tot het
oordeel om Verstappen zijn eerste officiële reprimande van het
seizoen te geven: "De coureur heeft verklaard dat hij ongeveer 14
seconden wachtte tot hij de pits verliet. Een andere
vertegenwoordiger van het team verklaarde aanvullend dat die marge
teniet werd gedaan door het feit dat de coureurs voor hem allemaal
afremden in bocht 5, terwijl de coureur achter hem een gat van 12
seconden liet vallen." Met andere woorden: 'iedereen zocht naar
gaten'. De wedstrijdleiding gaat daar deels in mee: "Hoewel er door
de coureur geen voordeel is behaald door het extreem lange wachten
in de pits, rechtvaardigt het feit dat het wel degelijk een
negatieve invloed kan hebben op andere coureurs een straf."
"Natuurlijk hadden anderen de #1-auto in kunnen halen, maar we
geven er de voorkeur aan dat alles rustig en overzichtelijk
verloopt aan het einde van de pitstraat. De stewards achten een
reprimande gepast." Sargeant bevestigt verhaal Verstappen Het
tweede onderzoek was vanwege het mogelijk hinderen van Logan
Sargeant. Er werd echter geen actie ondernomen: "De coureur van
auto #1 gaf aan dat hij werd omringd door andere auto's die hem
links en rechts passeerden. Voor zijn gevoel was het het veiligst
om daarom rechtuit te blijven rijden, waarbij hij aan de
rechterzijde voldoende ruimte liet voor auto's om te passeren. De
stewards hebben die verklaring geaccepteerd." Sargeant zelf pleitte
Verstappen ook vrij: "De coureur van auto #2 verklaarde dat hij
niet van mening was dat de coureur van auto #1 enige blaam trof en
dat er inderdaad voldoende ruimte was om hem te passeren." Het
laatste onderzoek was voor hetzelfde vergrijp, maar nu ten opzichte
van Yuki Tsunoda. Ook in deze kwestie werd Verstappen op de vingers
getikt met een tweede reprimande. Red Bull werd op de bon
geslingerd met een boete van €5000,-. De uitlegt luidt als volgt:
"Vlak voordat de #22 auto de #1 auto inhaalde, zag de coureur van
auto #1 dat hij er aan kwam. Daarop stuurde hij naar links, maar
dat was aan de late kant. Het team gaf toe dat er slechte
communicatie vanuit het team aan voorafging en dat Verstappen niet
werd verteld dat Tsunoda daar zat." "De stewards hebben naar enkele
andere soortgelijke overtredingen uit dit seizoen gekeken en in
lijn met eerdere uitspraken hebben de stewards er voor gekozen om
ook nu de coureur een reprimande te geven en de deelnemer (Red
Bull, red.) een boete op te leggen."
startplaats mocht behouden, nadat er nota bene drie onderzoeken
tegen hem liepen. Normaal gesproken zou je wel zeggen dat minstens
één onderzoek leidt tot een (grid)straf, maar met twee reprimandes
kwam hij er eigenlijk heel genadig vanaf. Waarom bleef het daar
bij? De stewards leggen het zelf in de officiële documentatie uit.
De eerste uitspraak van de stewards ging over het onnodig lang
wachten aan het einde van de pitstraat, nota bene voor groen licht.
De stewards hebben de data opnieuw bekeken en meerdere
vertegenwoordigers van Red Bull gehoord. Men kwam als volgt tot het
oordeel om Verstappen zijn eerste officiële reprimande van het
seizoen te geven: "De coureur heeft verklaard dat hij ongeveer 14
seconden wachtte tot hij de pits verliet. Een andere
vertegenwoordiger van het team verklaarde aanvullend dat die marge
teniet werd gedaan door het feit dat de coureurs voor hem allemaal
afremden in bocht 5, terwijl de coureur achter hem een gat van 12
seconden liet vallen." Met andere woorden: 'iedereen zocht naar
gaten'. De wedstrijdleiding gaat daar deels in mee: "Hoewel er door
de coureur geen voordeel is behaald door het extreem lange wachten
in de pits, rechtvaardigt het feit dat het wel degelijk een
negatieve invloed kan hebben op andere coureurs een straf."
"Natuurlijk hadden anderen de #1-auto in kunnen halen, maar we
geven er de voorkeur aan dat alles rustig en overzichtelijk
verloopt aan het einde van de pitstraat. De stewards achten een
reprimande gepast." Sargeant bevestigt verhaal Verstappen Het
tweede onderzoek was vanwege het mogelijk hinderen van Logan
Sargeant. Er werd echter geen actie ondernomen: "De coureur van
auto #1 gaf aan dat hij werd omringd door andere auto's die hem
links en rechts passeerden. Voor zijn gevoel was het het veiligst
om daarom rechtuit te blijven rijden, waarbij hij aan de
rechterzijde voldoende ruimte liet voor auto's om te passeren. De
stewards hebben die verklaring geaccepteerd." Sargeant zelf pleitte
Verstappen ook vrij: "De coureur van auto #2 verklaarde dat hij
niet van mening was dat de coureur van auto #1 enige blaam trof en
dat er inderdaad voldoende ruimte was om hem te passeren." Het
laatste onderzoek was voor hetzelfde vergrijp, maar nu ten opzichte
van Yuki Tsunoda. Ook in deze kwestie werd Verstappen op de vingers
getikt met een tweede reprimande. Red Bull werd op de bon
geslingerd met een boete van €5000,-. De uitlegt luidt als volgt:
"Vlak voordat de #22 auto de #1 auto inhaalde, zag de coureur van
auto #1 dat hij er aan kwam. Daarop stuurde hij naar links, maar
dat was aan de late kant. Het team gaf toe dat er slechte
communicatie vanuit het team aan voorafging en dat Verstappen niet
werd verteld dat Tsunoda daar zat." "De stewards hebben naar enkele
andere soortgelijke overtredingen uit dit seizoen gekeken en in
lijn met eerdere uitspraken hebben de stewards er voor gekozen om
ook nu de coureur een reprimande te geven en de deelnemer (Red
Bull, red.) een boete op te leggen."