Het minuscuul kleine strategische gelukje bij een ongeluk voor Red Bull
Max Verstappen moet van ver komen in de Formule 1 Grand Prix van
Singapore, zoveel is wel duidelijk. Vrij rijden is er niet bij voor
hem, maar wellicht dat de door Pirelli voorgeschreven strategieën
toch enige houvast bieden. De Italiaanse bandenfabrikant gaat in
eerste instantie uit van een éénstopper (zie overzicht hieronder):
start op medium, wissel naar hard en rijd daar de race op uit. Het
geeft het ruimste pit- window , maar misschien niet de performance
die je bij de start wil hebben. De zachte banden bieden aanvallend
méér, maar voor een minder lange periode. Toch durft Pirelli een
éénstopper met een start op zachte banden wel aan, maar dan kom je
al eerder binnen voor de harde band, waarbij dus iets meer
management komt kijken. Echt aanvallend is zacht - hard- zacht, óók
een optie. Wat kan Verstappen? Verstappen zal iets moeten forceren
als hij niet in een treintje wil komen te rijden. Die laatste
strategische optie is wellicht wel iets voor de Nederlander. Is het
niet omdat hij dan kan aanvallen (want inhalen blijft lastig), dan
is het wel om hem uit die mogelijke trein te halen, waardoor hij in
ieder geval kortstondig wél zijn eigen tempo kan rijden en een
mogelijk meervoudige undercut kan afdwingen. Door het niet weten te
bereiken van Q3 hebben de Red Bull-coureurs onbedoeld een setje
zachte banden uitgespaard (zie overzicht hieronder). Een klein
gelukje bij een ongeluk. Veel hangt natuurlijk ook af van hoe goed
(of hoe slecht, zo u wilt) de Red Bull gaat zijn. Veel vrijheid is
er onder de parc fermé regels niet om iets aan de auto aan te
passen, maar wellicht dat Verstappen de totale lengte van de race
kan aangrijpen om om de problemen heen te leren rijden om zo toch
nog wat extra performance te vinden. Natuurlijk is ook de kans op
een safety car ontzettend groot en iets waar de Red Bull-bollebozen
ook al een beetje op leken te hopen. Het is dan zaak extra scherp
te zijn op mogelijke kansen die geboden worden en wie weet wat er
dan nog mogelijk is.
Singapore, zoveel is wel duidelijk. Vrij rijden is er niet bij voor
hem, maar wellicht dat de door Pirelli voorgeschreven strategieën
toch enige houvast bieden. De Italiaanse bandenfabrikant gaat in
eerste instantie uit van een éénstopper (zie overzicht hieronder):
start op medium, wissel naar hard en rijd daar de race op uit. Het
geeft het ruimste pit- window , maar misschien niet de performance
die je bij de start wil hebben. De zachte banden bieden aanvallend
méér, maar voor een minder lange periode. Toch durft Pirelli een
éénstopper met een start op zachte banden wel aan, maar dan kom je
al eerder binnen voor de harde band, waarbij dus iets meer
management komt kijken. Echt aanvallend is zacht - hard- zacht, óók
een optie. Wat kan Verstappen? Verstappen zal iets moeten forceren
als hij niet in een treintje wil komen te rijden. Die laatste
strategische optie is wellicht wel iets voor de Nederlander. Is het
niet omdat hij dan kan aanvallen (want inhalen blijft lastig), dan
is het wel om hem uit die mogelijke trein te halen, waardoor hij in
ieder geval kortstondig wél zijn eigen tempo kan rijden en een
mogelijk meervoudige undercut kan afdwingen. Door het niet weten te
bereiken van Q3 hebben de Red Bull-coureurs onbedoeld een setje
zachte banden uitgespaard (zie overzicht hieronder). Een klein
gelukje bij een ongeluk. Veel hangt natuurlijk ook af van hoe goed
(of hoe slecht, zo u wilt) de Red Bull gaat zijn. Veel vrijheid is
er onder de parc fermé regels niet om iets aan de auto aan te
passen, maar wellicht dat Verstappen de totale lengte van de race
kan aangrijpen om om de problemen heen te leren rijden om zo toch
nog wat extra performance te vinden. Natuurlijk is ook de kans op
een safety car ontzettend groot en iets waar de Red Bull-bollebozen
ook al een beetje op leken te hopen. Het is dan zaak extra scherp
te zijn op mogelijke kansen die geboden worden en wie weet wat er
dan nog mogelijk is.