Verstappen vecht voor wat hij waard is met futloze Red Bull, Sainz heer en meester in Singapore

De start van de Formule 1 Grand Prix van Singapore verliep
opvallende rustig. Meest opmerkelijk moment was het moment waarop
Lewis Hamilton bocht twee volledig afsneed en zo onder andere zijn
teamgenoot pakte. Uiteindelijk gaf hij die positie wel weer terug,
maar daardoor werd de aansluiting met Ferrari vrij snel opgegeven.
Later gaf hij ook een plekje terug aan Lando Norris. Max Verstappen
deed geen gekke dingen, won één plekje, om vervolgens te proberen
de mensen voor hem één voor één in te halen. Echter, net als in
2022 stuit hij daarbij op een taaie Kevin Magnussen. Dat heeft even
wat voeten in de aarde, maar uiteindelijk gaat hij er op harde
banden wél aan voorbij. Esteban Ocon moet het volgende slachtoffer
worden, maar die hengelt hij niet rap genoeg binnen om ook
daadwerkelijk een poging te wagen. Verstappen wordt dan ook verteld
dat hij afstand moet houden van Ocon om niet alles over de klif te
jagen. Verder naar voren wordt Charles Leclerc overduidelijk
ingezet om Carlos Sainz rugdekking te bieden. Hij moet een gat van
vijf seconden laten vallen richting de serie pitstops. Dat wordt
een schier onmogelijke opgave als Logan Sargeant zijn neus kapot
rijdt en met zich meesleept over de baan, waardoor de safety car in
de baan wordt geroepen. Het maakt dat veel coureurs naar binnen
komen, daar waar Max Verstappen doorrijdt op zijn harde banden en
aansluit op P2. Leclerc liet op weg naar de pits een gat vallen van
zo'n tien seconden om een dubbele pitstop te kunnen faciliteren,
maar alsnog verliest hij zelf vier plaatsen. En zo is Verstappen
bij de herstart opeens in 'gevecht' om de leiding, maar Sainz
verdwijnt direct als sneeuw voor de zon en in plaats daarvan moet
hij in de spiegels George Russell in de gaten houden. Het
bandenvoordeel is voor de Brit en Verstappen verdedigt wel, maar
langer dan een volle ronde houdt hij geen stand. In de ronden
daarna is hij ook niet opgewassen tegen Lando Norris, Lewis
Hamilton en Charles Leclerc. Hij is een sitting duck. Daarachter
vormt zich een enorme trein achter de Red Bull van Sergio Perez,
een compleet atypische aanblik. Het tweetal wordt met nog dik
twintig ronden te gaan uit hun lijden verlost als ze wisselen naar
medium banden, maar ze vallen terug tot helemaal achteraan het
veld. Heel even lijkt hen een reddingsboei toe te worden geworpen
als de Alpine van Esteban Ocon stilvalt. Er volgt een virtual
safety car, waardoor een enkeling binnenkomt, maar het gros,
waaronder de toppers, blijft buiten. Een ronden later kiest
Mercedes voor de aanval door alsnog naar verse medium banden te
wisselen. Ze geven track positie op en liggen dan opeens achttien
seconden achter P1. En Verstappen? Door die pitstops klimt hij op
naar zijn startpositie: P11. Nadien maakte hij korte metten met
Guanyu Zhou en dus ligt hij in de punten. Ook Nico Hulkenberg wordt
ingerekend en Liam Lawson, Oscar Piastri en Pierre Gasly liggen
binnen schootsafstand. Mercedes nam met de extra pitstop de gok,
maar in tandem gaan Russell en Hamilton wel heel snel naar voren en
Charles Leclerc legt hen nauwelijks een strobreed in de weg. Het
leidende viertal (met Norris op P2) ligt dan met nog vier ronden te
gaan binnen drie seconden van elkaar, iedereen kan winnen! Sainz
meldt echter dat zijn voorbanden eraan zijn. Maar de top vier kan
dat wel als een harmonica in elkaar schuiven, echte aanvallen
blijven uit. Als aan een touwtje gaan ze over het circuit en het is
Russell die zijn ruiten ingooit door te crashen! Sainz wint
zodoende, terwijl Verstappen als vijfde het zwart wit geblokt pakt.
De mooiste punten zijn op P9 voor Liam Lawson.

Top Headlines

Oudere Top Headlines