De briljante tactiek waardoor Sainz de GP van Singapore won
Carlos Sainz had tijdens de Grand Prix van Singapore in de eerste
stint mazzel dat zijn teamgenoot Charles Leclerc het fort achter
hem kon bewaken, maar er kwam een punt in de race waar Sainz er
alleen voor kwam te staan. Hij maakte tijdens de slotfase van de GP
een bijzonder strategisch besluit, hij gaf namelijk de McLaren van
Lando Norris achter hem DRS. Dit is het openklappen van de
achtervleugel, wat gebeurt als een coureur binnen 1 seconde van een
andere auto rijdt op een vooraf bepaald DRS-punt. Normaal gesproken
geeft dit de achterliggende auto voordeel, aangezien de auto met
een open achtervleugel sneller gaat op de rechte stukken. De
Spanjaard was op de hoogte van hoe snel beide Mercedes-coureurs er
op versere banden aankwamen, en dus gaf hij Norris deze extra
boost, zodat de McLaren-coureur zich beter kon verdedigen ten
opzichte van Lewis Hamilton en George Russell (en hij hiermee niet
onder dreiging van de Mercedes-coureurs kwam). "Het draait allemaal
om de toewijding" Een briljant idee, maar niet eentje zonder
risico. Één fout en Sainz had hiermee de overwinning kunnen
verliezen aan Norris. Toch dwaalde deze strategie rond in het hoofd
van de Ferrari-coureur: "Dit is een soort strategie die je altijd
in je achterhoofd houdt op circuits zoals in Singapore, waar het op
een gegeven moment van pas kan komen", zo laat Sainz in de
persconferentie na afloop weten. "Het is natuurlijk makkelijk om
erover na te denken, althans, het is makkelijk om in gedachten te
hebben, maar het is een stuk moeilijker om het uit te voeren omdat
het je onder wat extra druk zet en het risico's met zich
meebrengt." "En het draait allemaal om de toewijding en om jezelf
onder deze vorm van extra risico te zetten. Maar ik had het gevoel
dat dit mijn enige echte kans was om de race te winnen en ik wilde
winnen. Vooral toen het gat naar Lando 1,3/1,4 seconden was nadat
hij in bocht 16 verdedigde. We besloten om langzamer te gaan in
bocht één en drie. Ik had zoiets van 'nou, ik hoop dat dit werkt',
want anders zou het er heel, heel slecht uit kunnen zien voor mij."
Maar het werkte. Sainz maakte geen fouten en won de GP: "Sommige
dagen moet je op je instincten vertrouwen, op je gevoel. Daar heb
ik de afgelopen twee weekenden op vertrouwd en dat werkt goed", zo
concludeert de Ferrari-coureur.
stint mazzel dat zijn teamgenoot Charles Leclerc het fort achter
hem kon bewaken, maar er kwam een punt in de race waar Sainz er
alleen voor kwam te staan. Hij maakte tijdens de slotfase van de GP
een bijzonder strategisch besluit, hij gaf namelijk de McLaren van
Lando Norris achter hem DRS. Dit is het openklappen van de
achtervleugel, wat gebeurt als een coureur binnen 1 seconde van een
andere auto rijdt op een vooraf bepaald DRS-punt. Normaal gesproken
geeft dit de achterliggende auto voordeel, aangezien de auto met
een open achtervleugel sneller gaat op de rechte stukken. De
Spanjaard was op de hoogte van hoe snel beide Mercedes-coureurs er
op versere banden aankwamen, en dus gaf hij Norris deze extra
boost, zodat de McLaren-coureur zich beter kon verdedigen ten
opzichte van Lewis Hamilton en George Russell (en hij hiermee niet
onder dreiging van de Mercedes-coureurs kwam). "Het draait allemaal
om de toewijding" Een briljant idee, maar niet eentje zonder
risico. Één fout en Sainz had hiermee de overwinning kunnen
verliezen aan Norris. Toch dwaalde deze strategie rond in het hoofd
van de Ferrari-coureur: "Dit is een soort strategie die je altijd
in je achterhoofd houdt op circuits zoals in Singapore, waar het op
een gegeven moment van pas kan komen", zo laat Sainz in de
persconferentie na afloop weten. "Het is natuurlijk makkelijk om
erover na te denken, althans, het is makkelijk om in gedachten te
hebben, maar het is een stuk moeilijker om het uit te voeren omdat
het je onder wat extra druk zet en het risico's met zich
meebrengt." "En het draait allemaal om de toewijding en om jezelf
onder deze vorm van extra risico te zetten. Maar ik had het gevoel
dat dit mijn enige echte kans was om de race te winnen en ik wilde
winnen. Vooral toen het gat naar Lando 1,3/1,4 seconden was nadat
hij in bocht 16 verdedigde. We besloten om langzamer te gaan in
bocht één en drie. Ik had zoiets van 'nou, ik hoop dat dit werkt',
want anders zou het er heel, heel slecht uit kunnen zien voor mij."
Maar het werkte. Sainz maakte geen fouten en won de GP: "Sommige
dagen moet je op je instincten vertrouwen, op je gevoel. Daar heb
ik de afgelopen twee weekenden op vertrouwd en dat werkt goed", zo
concludeert de Ferrari-coureur.
