Norris over de strategische zet van Sainz: "Samen slim gespeeld"

De slotfase van de Grand Prix van Singapore bleek een spannende
want tot de laatste ronde was de top vier namelijk in één beeld te
vangen. Het was Carlos Sainz die het veld leidde, met Lando Norris
en beide Mercedes-coureurs George Russell en Lewis Hamilton vlak
achter hem. Sainz zag dat Mercedes met versere banden rap
dichterbij kwam, en dit was het moment dat hij er bewust voor koos
om Norris achter hem DRS te geven. Zo kon de McLaren-coureur zich
verdedigen, en als dit goed uit zou pakken kon Sainz dan de Grand
Prix winnen. Dit gebeurde ook, maar het was een risicovolle
strategie van de Ferrari-coureur aan kop: één fout en hij zou de
leiding aan Norris verloren zijn. Deze fout maakte de
Ferrari-coureur niet, en wie wel een fout maakte was Russell in de
laatste ronde. Hierdoor kon Hamilton de laatste podiumplek claimen,
naast Norris en Sainz, die de race op het Marina Bay Street Circuit
won en daarmee een overwinningsreeks van Max Verstappen doorbrak.
"George kon mij niet inhalen met een voordeel van vijf, zes
tienden" De McLaren-coureur laat weten dat gedurende die spannende
laatste stint zijn focus lag op het beschermen van zijn tweede
plaats: "George kon mij niet inhalen; hij had moeite met mij
inhalen toen hij een voordeel had van vijf, zes tienden, dus de
kans dat ik Carlos zou inhalen met misschien een tiende verschil,
was nihil", zo legt hij uit in de persconferentie na de race. De
overwinning zat er dus echt niet in in Singapore. "Het was nergens
voor nodig om te proberen hem in te halen. Hoe meer ik hem zou
aanvallen, hoe kwetsbaarder ik waarschijnlijk zou zijn geweest voor
de twee mannen achter, en dan had ik waarschijnlijk niet hier
gezeten of op het podium gestaan, als ik een ander spel had
gespeeld." "Perfect uitgevoerd" De laatste paar ronden waren het
moment dat de F1-kijker thuis op het puntje van zijn stoel zat, met
vier coureurs van drie verschillende teams die kans hadden op de
overwinning. "Het waren zeker een paar stressvolle laatste ronden.
Toen de VSC kwam denk ik dat we beide wisten dat we 1,5 stint
moesten rijden om te proberen het gat zo groot mogelijk te maken
(naar Mercedes, red.). Maar ze wisten bij ons te komen. En toen was
het belangrijkste om geen fouten te maken", aldus Norris. Op een
gegeven moment werd de Brit geholpen door de man aan kop, Carlos
Sainz. "Ik wist dat George veel druk op me zou gaan zetten. Dat
deed hij ook en ik moest behoorlijk verdedigen in bocht 15, of 14.
Dit was het moment dat Carlos besloot zich wat terug te trekken en
toen was er een klein gaatje en hierdoor kreeg ik DRS, wat erg
nuttig was." "Dus ik denk dat we het samen slim hebben gespeeld om
de Mercs achter ons te houden. De laatste ronde had ik wat meer
adempauze." De ademruimte werd veroorzaakt door de crash van
Russell achter hem, maar niet veel later overkwam de
McLaren-coureur precies hetzelfde: "Ik raakte de muur daar waar
George ook de muur raakte, maar ik raakte hem met de voorkant, dus
ik schoot een beetje in paniek en dacht dat ik misschien alles had
verprutst. Desondanks was alleen het stuur was beschadigd, in de
zin dat het niet meer in het midden stond. Maar gelukkig was het
niet meer dan dat. Dus een geweldige race, een stressvolle race van
start tot finish. Veel management, maar perfect uitgevoerd."

Top Headlines

Oudere Top Headlines