McLarens opmerkelijke wederopstanding: van geworstel naar succes
McLaren: een team dat met grote namen als Ayrton Senna, Alain Prost
en Mika Hakkinen meermaals de geschiedenisboeken herschreef. Ook in
de periode dat Lewis Hamilton debuteerde in de Formule 1 was het
team ijzersterk: in 2008 werd Hamilton wereldkampioen F1 namens het
team. In de periode daarna ging het echter minder met de Britse
renstal. In 2009 domineerde Brawn GP, in de jaren erna was het Red
Bull dat met Sebastian Vettel vier coureurs- en contructeurstitels
binnensleepte. McLaren won zo nu en dan een race, maar dat was het
ook wel. De échte klap kwam met de komst van het hybride tijdperk.
McLaren verbrak haar jarenlange partnerschap met Mercedes en stapte
over naar Honda, wat een erg ongelukkig huwelijk bleek te zijn. De
Honda-krachtbron was alles behalve competitief en motorprobleem na
motorprobleem deed zich voor. Een zwaar gefrustreerde Fernando
Alonso noemt de Honda-motor tijdens de Grand Prix van Japan in 2015
zelfs een ' GP2-engine ', nadat Max Verstappen hem inhaalde in
diens Toro Rosso. Het team dat ooit zo dominant was, was anno 2015
niet meer dan een inconsistent middenveldteam. Tekst gaat verder
onder afbeelding. Eindelijk weer een overwinning Na een chaotische
periode met Honda, werd Renault in 2018 motorleverancier van
McLaren. Daarnaast ging het management flink op de schop en werden
Carlos Sainz en Lando Norris in 2019 aangesteld als het vaste
rijdersduo. Vanaf dat moment ging het beetje bij beetje beter met
het team. In 2020 scoorde Norris het eerste podium voor McLaren in
jaren, iets dat Sainz herhaalde in Brazilië. Het jaar erop vertrok
Sainz naar Ferrari en trok McLaren de ervaren Daniel Ricciardo aan
als vervanger. Ook werd motorleverancier Renault aan de kant
geschoven en het traditionele partnerschap met Mercedes werd nieuw
leven ingeblazen. Het hoogtepunt van het seizoen was een
één-tweetje in Monza. Ricciardo won, Norris werd tweede. Tekst gaat
verder onder video. Rampzalige seizoensstart Ook in 2022 kende
McLaren een solide seizoen. De auto was niet superieur, maar toch
eindigde het team op een nette vijfde plek in het kampioenschap der
constructeurs, nipt achter Alpine. Vanaf dit seizoen vormen Norris
en Oscar Piastri het rijdersduo bij de Britse renstal.
Laatstgenoemde vervangt Ricciardo, wiens contract werd ontbonden
wegens tegenvallende resultaten in 2022. Het seizoen begon
rampzalig; McLaren schaarde zich de eerste paar races in het rijtje
achterhoedeteams. Waar er in recente jaren nog werd gevochten om
podiums, waren Norris en Piastri eerder dit jaar al blij met een
finish in de punten. Comeback Vanaf de Grand Prix van Oostenrijk
wist de meervoudig wereldkampioen het tij te keren. Dit door middel
van een flinke upgrade, waarbij de complete auto werd aangepakt.
Norris toonde direct snelheid en werd vierde. Eén week later, in
Silverstone, kwalificeerden Norris en Piastri zich als
respectievelijk tweede en derde, achter polesitter Max Verstappen.
Gedurende de Grand Prix reed Norris zelfs kortstondig aan de
leiding. Het tweetal finishte knap op de tweede en vierde plaats.
Na ook een sterk optreden in Hongarije lijkt McLaren haar vorm te
hebben hervonden, ondanks enkele mindere weekenden in Spa,
Zandvoort en Monza. Tijdens de recente Grand Prix van Singapore
kreeg de bolide van Norris opnieuw een aanzienlijke upgrade, wat
bijdroeg aan een tweede plaats voor de jonge coureur. In het
aanstaande raceweekend in Japan krijgt ook Piastri de kans om te
rijden met de vernieuwde MCL-60. Weet McLaren haar status als
topteam in ere te herstellen in het restant van het seizoen en in
2024? De tijd zal het leren.
en Mika Hakkinen meermaals de geschiedenisboeken herschreef. Ook in
de periode dat Lewis Hamilton debuteerde in de Formule 1 was het
team ijzersterk: in 2008 werd Hamilton wereldkampioen F1 namens het
team. In de periode daarna ging het echter minder met de Britse
renstal. In 2009 domineerde Brawn GP, in de jaren erna was het Red
Bull dat met Sebastian Vettel vier coureurs- en contructeurstitels
binnensleepte. McLaren won zo nu en dan een race, maar dat was het
ook wel. De échte klap kwam met de komst van het hybride tijdperk.
McLaren verbrak haar jarenlange partnerschap met Mercedes en stapte
over naar Honda, wat een erg ongelukkig huwelijk bleek te zijn. De
Honda-krachtbron was alles behalve competitief en motorprobleem na
motorprobleem deed zich voor. Een zwaar gefrustreerde Fernando
Alonso noemt de Honda-motor tijdens de Grand Prix van Japan in 2015
zelfs een ' GP2-engine ', nadat Max Verstappen hem inhaalde in
diens Toro Rosso. Het team dat ooit zo dominant was, was anno 2015
niet meer dan een inconsistent middenveldteam. Tekst gaat verder
onder afbeelding. Eindelijk weer een overwinning Na een chaotische
periode met Honda, werd Renault in 2018 motorleverancier van
McLaren. Daarnaast ging het management flink op de schop en werden
Carlos Sainz en Lando Norris in 2019 aangesteld als het vaste
rijdersduo. Vanaf dat moment ging het beetje bij beetje beter met
het team. In 2020 scoorde Norris het eerste podium voor McLaren in
jaren, iets dat Sainz herhaalde in Brazilië. Het jaar erop vertrok
Sainz naar Ferrari en trok McLaren de ervaren Daniel Ricciardo aan
als vervanger. Ook werd motorleverancier Renault aan de kant
geschoven en het traditionele partnerschap met Mercedes werd nieuw
leven ingeblazen. Het hoogtepunt van het seizoen was een
één-tweetje in Monza. Ricciardo won, Norris werd tweede. Tekst gaat
verder onder video. Rampzalige seizoensstart Ook in 2022 kende
McLaren een solide seizoen. De auto was niet superieur, maar toch
eindigde het team op een nette vijfde plek in het kampioenschap der
constructeurs, nipt achter Alpine. Vanaf dit seizoen vormen Norris
en Oscar Piastri het rijdersduo bij de Britse renstal.
Laatstgenoemde vervangt Ricciardo, wiens contract werd ontbonden
wegens tegenvallende resultaten in 2022. Het seizoen begon
rampzalig; McLaren schaarde zich de eerste paar races in het rijtje
achterhoedeteams. Waar er in recente jaren nog werd gevochten om
podiums, waren Norris en Piastri eerder dit jaar al blij met een
finish in de punten. Comeback Vanaf de Grand Prix van Oostenrijk
wist de meervoudig wereldkampioen het tij te keren. Dit door middel
van een flinke upgrade, waarbij de complete auto werd aangepakt.
Norris toonde direct snelheid en werd vierde. Eén week later, in
Silverstone, kwalificeerden Norris en Piastri zich als
respectievelijk tweede en derde, achter polesitter Max Verstappen.
Gedurende de Grand Prix reed Norris zelfs kortstondig aan de
leiding. Het tweetal finishte knap op de tweede en vierde plaats.
Na ook een sterk optreden in Hongarije lijkt McLaren haar vorm te
hebben hervonden, ondanks enkele mindere weekenden in Spa,
Zandvoort en Monza. Tijdens de recente Grand Prix van Singapore
kreeg de bolide van Norris opnieuw een aanzienlijke upgrade, wat
bijdroeg aan een tweede plaats voor de jonge coureur. In het
aanstaande raceweekend in Japan krijgt ook Piastri de kans om te
rijden met de vernieuwde MCL-60. Weet McLaren haar status als
topteam in ere te herstellen in het restant van het seizoen en in
2024? De tijd zal het leren.
