Stoddart achterdochtig over Red Bull en wil Lawson in 2024 bij AlphaTauri zien
De Grand Prix van Singapore was een complete cultuurschok
vergeleken met hetgeen we het hele jaar al hadden verwacht van Red
Bull en Max Verstappen. En om eerlijk te zijn weet ik niet zeker of
het gewoon een slecht weekend was qua set-up. Ik kan me gewoon niet
aan de indruk onttrekken dat een team met de kwaliteit van Red Bull
en een coureur met de kwaliteit van Verstappen het hele weekend
achter de juiste set-up aan moeten gaan en uiteindelijk een seconde
te kort komen. Ik denk dat de nieuwe Technical Directive (over de
flexiwings, red.) misschien iets meer effect heeft gehad dan we
denken, maar dat zal over een paar dagen in Japan duidelijk worden.
Red Bull is een veel te goed team om achter de set-up aan te moeten
gaan, want ze beweerden dat ze meerdere veranderingen doorvoerden.
Ze zaten er in VT1 nog goed bij en daar zijn veel redenen voor,
omdat er op het circuit nog maar weinig gereden was. Maar daarna
waren ze vrijwel nergens meer te bekennen. Ik ben een beetje
achterdochtig - en ik kan het mis hebben - over de technische
richtlijn omtrent de flexibiliteit van de vleugels, want als een
team als Red Bull weet dat het de verkeerde kant op gaat met de
afstelling, dan weet men hoe het het op moet lossen. Als je naar de
commentaren van beide coureurs luistert, waren ze het hele weekend
op zoek naar de juiste set-up en dat kan zeker gebeuren, maar de
kwaliteit en diepgang van Red Bull maken me een beetje
achterdochtig dat het iets meer is dan set-up. We zullen in Japan
zien of ze weer terug staan waar ze het hele jaar al hebben gestaan
of dat er een probleem is met de auto, maar het was zeker een
weekend dat beide coureurs, en vooral Sergio Perez, willen
vergeten. Wederom had Sergio een incident in zijn laatste run, hij
spinde opnieuw en voegde veel te veel fouten toe aan de
kwalificatie, waardoor de race erg moeilijk werd. Wat Max betreft,
was het heel interessant om te zien hoe Liam Lawson hem met 0,007
seconde uit Q3 hield. Dat zou later een interessante discussie zijn
geweest in de debriefings van zowel Red Bull als AlphaTauri! Hoe
dan ook, Max herstelde zich goed, reed naar de vijfde positie en
klopte op de deur van Charles Leclerc voor plek vier. Sainz de
leider bij Ferrari? Ik ben niet onaardig tegen Charles, maar ik heb
altijd gedacht dat Carlos Sainz de betere van de twee was. Als hij
de kans krijgt, en die kans heeft hij dit jaar gehad, met een
betere kwalificatie dan zijn teamgenoot en twee races achter elkaar
op pole, dan straalt hij van het zelfvertrouwen. Je ziet de ware
Carlos Sainz nu naar boven komen. Sainz gaat zeker vooruit en is nu
de sterkere leider van de twee Ferrari-coureurs. Het was het soort
dominantie dat we gewend zijn van Red Bull, en Sainz heeft zich
echt ingezet. Niet alleen in de kwalificatie en met het pakken van
de pole. Je zou kunnen aanvoeren dat Leclerc iets sneller was in de
eerste twee sectoren, maar het verprutste in de laatste sector,
maar dat wil niets afdoen aan de prestatie van Carlos. Wat de
meeste indruk op me maakte, waren de laatste 10-15 ronden van de
race, toen hij Lando DRS bleef geven. Dat was een goed doordacht
plan en het redde zijn raceoverwinning. Het was ook goed om Fred
Vasseur op het podium te zien staan voor zijn eerste
constructeurstrofee als baas van Ferrari. Het was over de hele
linie een goed weekend voor ze. Lawson moet een stoeltje krijgen in
2024 Ik maak geen grapje, maar AlphaTauri moet serieus zijn. Sinds
de dood van Dietrich Mateschitz zijn er geen garanties meer en als
er niet goed gepresteerd wordt, komen er veranderingen. Je moet er
naar kijken en zeggen dat Liam Lawson genoeg heeft gedaan om die
stoel voor volgend jaar te verdienen, zonder twijfel. Dan moet je
leveren, maar wat ga je doen met Daniel Ricciardo, gaat hij naast
Lawson rijden of vervang je Tsunoda?Er moet nog veel worden
nagedacht en er moeten interessante discussies worden gevoerd, maar
voor mijn geld zou ik, als ik dat team weer zou leiden, volgend
jaar Liam Lawson en Daniel Ricciardo in de stoeltjes hebben.
vergeleken met hetgeen we het hele jaar al hadden verwacht van Red
Bull en Max Verstappen. En om eerlijk te zijn weet ik niet zeker of
het gewoon een slecht weekend was qua set-up. Ik kan me gewoon niet
aan de indruk onttrekken dat een team met de kwaliteit van Red Bull
en een coureur met de kwaliteit van Verstappen het hele weekend
achter de juiste set-up aan moeten gaan en uiteindelijk een seconde
te kort komen. Ik denk dat de nieuwe Technical Directive (over de
flexiwings, red.) misschien iets meer effect heeft gehad dan we
denken, maar dat zal over een paar dagen in Japan duidelijk worden.
Red Bull is een veel te goed team om achter de set-up aan te moeten
gaan, want ze beweerden dat ze meerdere veranderingen doorvoerden.
Ze zaten er in VT1 nog goed bij en daar zijn veel redenen voor,
omdat er op het circuit nog maar weinig gereden was. Maar daarna
waren ze vrijwel nergens meer te bekennen. Ik ben een beetje
achterdochtig - en ik kan het mis hebben - over de technische
richtlijn omtrent de flexibiliteit van de vleugels, want als een
team als Red Bull weet dat het de verkeerde kant op gaat met de
afstelling, dan weet men hoe het het op moet lossen. Als je naar de
commentaren van beide coureurs luistert, waren ze het hele weekend
op zoek naar de juiste set-up en dat kan zeker gebeuren, maar de
kwaliteit en diepgang van Red Bull maken me een beetje
achterdochtig dat het iets meer is dan set-up. We zullen in Japan
zien of ze weer terug staan waar ze het hele jaar al hebben gestaan
of dat er een probleem is met de auto, maar het was zeker een
weekend dat beide coureurs, en vooral Sergio Perez, willen
vergeten. Wederom had Sergio een incident in zijn laatste run, hij
spinde opnieuw en voegde veel te veel fouten toe aan de
kwalificatie, waardoor de race erg moeilijk werd. Wat Max betreft,
was het heel interessant om te zien hoe Liam Lawson hem met 0,007
seconde uit Q3 hield. Dat zou later een interessante discussie zijn
geweest in de debriefings van zowel Red Bull als AlphaTauri! Hoe
dan ook, Max herstelde zich goed, reed naar de vijfde positie en
klopte op de deur van Charles Leclerc voor plek vier. Sainz de
leider bij Ferrari? Ik ben niet onaardig tegen Charles, maar ik heb
altijd gedacht dat Carlos Sainz de betere van de twee was. Als hij
de kans krijgt, en die kans heeft hij dit jaar gehad, met een
betere kwalificatie dan zijn teamgenoot en twee races achter elkaar
op pole, dan straalt hij van het zelfvertrouwen. Je ziet de ware
Carlos Sainz nu naar boven komen. Sainz gaat zeker vooruit en is nu
de sterkere leider van de twee Ferrari-coureurs. Het was het soort
dominantie dat we gewend zijn van Red Bull, en Sainz heeft zich
echt ingezet. Niet alleen in de kwalificatie en met het pakken van
de pole. Je zou kunnen aanvoeren dat Leclerc iets sneller was in de
eerste twee sectoren, maar het verprutste in de laatste sector,
maar dat wil niets afdoen aan de prestatie van Carlos. Wat de
meeste indruk op me maakte, waren de laatste 10-15 ronden van de
race, toen hij Lando DRS bleef geven. Dat was een goed doordacht
plan en het redde zijn raceoverwinning. Het was ook goed om Fred
Vasseur op het podium te zien staan voor zijn eerste
constructeurstrofee als baas van Ferrari. Het was over de hele
linie een goed weekend voor ze. Lawson moet een stoeltje krijgen in
2024 Ik maak geen grapje, maar AlphaTauri moet serieus zijn. Sinds
de dood van Dietrich Mateschitz zijn er geen garanties meer en als
er niet goed gepresteerd wordt, komen er veranderingen. Je moet er
naar kijken en zeggen dat Liam Lawson genoeg heeft gedaan om die
stoel voor volgend jaar te verdienen, zonder twijfel. Dan moet je
leveren, maar wat ga je doen met Daniel Ricciardo, gaat hij naast
Lawson rijden of vervang je Tsunoda?Er moet nog veel worden
nagedacht en er moeten interessante discussies worden gevoerd, maar
voor mijn geld zou ik, als ik dat team weer zou leiden, volgend
jaar Liam Lawson en Daniel Ricciardo in de stoeltjes hebben.
