Onverwachts maar luxe hoofdpijndossier voor Red Bull en AlphaTauri
Gedurende het huidige F1-seizoen werd langzamerhand duidelijk dat
AlphaTauri er in 2024 anders uit zal gaan zien. Eerst kwam er het
nieuws over een nieuw management en vervolgens werd er door
AlphaTauri en Red Bull gecommuniceerd dat het team in 2024 verder
zal gaan onder een andere naam. Waar al snel duidelijk werd dat
Franz Tost het veld ging ruimen en zijn vervanger(s) Laurent Mekies
en Peter Bayer het van hem zullen overnemen, daar is er nog altijd
wat onduidelijkheid over de nieuwe hoofdsponsor van het team.
AlphaTauri is nog altijd het zusterteam van Red Bull en zal dat ook
blijven. Het Oostenrijkse bedrijf heeft namelijk besloten het team
AlphaTauri niet te verkopen, ondanks dat er meerdere partijen
geïnteresseerd waren om het team te kopen. Het management van Red
Bull is net als veel andere teams van mening dat de F1-teams nog
veel meer waard kunnen worden in de komende jaren en daarnaast ziet
Red Bull ook op sportief gebied voordelen van het hebben van een
'tweede' team. De wens van het Red Bull-management is echter wel
dat het zusterteam financieel gezien 'niks' meer mag kosten en dat
betekent dat er sponsoren gevonden moeten worden. Het hebben van
genoeg externe sponsoren in combinatie met het prijzengeld dat
verdiend kan worden, zorgt er namelijk voor dat het costcap bedrag
van circa 135 miljoen dollar niet door Red Bull betaald hoeft te
worden. In eerste instantie leek in Hugo Boss de perfecte sponsor
te zijn gevonden om het kledingmerk AlphaTauri aan te verkopen en
zo ook meteen Hugo Boss hoofdsponsor te maken van het AlphaTauri
F1-team . Tijdens de GP van Singapore bevestigde de nieuwe CEO van
het team, Bayer, tegenover Blick dat Hugo Boss inderdaad instapt in
het nieuwe project maar dat er een grotere sponsor in zal stappen
als hoofdsponsor van het team. Adidas is een van de partijen die
genoemd wordt op de paddock en dat zou geen onlogische keuze zijn
van het kledingmerk. De Formule 1 is hot op het moment en meerdere
grote kledingmerken willen instappen in de koningsklasse van de
autosport of hun bestaande aanwezigheid middels sponsorships verder
vergroten. Het is voor kledingmerken namelijk zeer lucratief om te
sponsoren in de Formule 1, omdat er zowel qua exposure als
merchandise voor hen veel geld valt te verdienen. Voorlopig is het
echter nog afwachten of Adidas in zal stappen of dat er
daadwerkelijk een andere sponsor dan Hugo Boss in zal stappen. Een
uitspraak over het krijgen van een 'nog grotere sponsor' kan
namelijk ook worden gebruikt om nog net wat meer uit de
onderhandelingen met Hugo Boss en of andere partijen te halen. De
coureurs van AlphaTauri in 2024 Behalve dat er nog geen
duidelijkheid is wat betreft de sponsoren van 2024, blijft het op
dit moment ook nog onduidelijk wat AlphaTauri gaat doen wat betreft
de rijderskeuze voor volgend jaar. Lange tijd leek het erop dat
Yuki Tsunoda en Daniel Ricciardo het duo gingen vormen, maar in de
afgelopen weken en maanden lijkt er een verandering te zijn
gekomen. Ricciardo gaat er vanuit dat hij een zitje zal hebben,
omdat bronnen op de paddock laten weten dat hij voor 1,5 jaar
garantie kreeg toen hij het zitje van Nyck de Vries overnam. Zoals
we weten, moet je bij Red Bull echter wel presteren en dat is op
het moment niet mogelijk voor Ricciardo doordat hij met een
blessure buitenspel staat. Vervanger Liam Lawson presteert boven
verwachting en heeft de afgelopen twee races overduidelijk zijn
hoed in de ring gegooid in de hoop op een zitje bij het team. De
prestaties van de Nieuw-Zeelander lijken Red Bull en AlphaTauri nog
wat extra hoofdpijn te geven wat betreft het maken van de juiste
keuze. Opvallend genoeg lijkt Tsunoda op zijn beurt juist het
'momentum' een beetje te verliezen. De Japanner maakte een sterk
2022-seizoen door en was gedurende het begin van het huidige
seizoen een maatje te groot voor De Vries, aan wie geen tijd werd
gegund om het gat met Tsunoda te dichten. Toch is er gedurende het
huidige F1-seizoen wat onzekerheid gekomen over de positie van de
Japanner. Zo werd vanuit meerdere bronnen op de paddock duidelijk
dat Tsunoda niet meer zo gesteund wordt door Honda als voorheen en
dat de autofabrikant haar pijlen zou hebben gericht op Ayumu Iwasa.
De F2-coureur is echter nog niet klaar voor een zitje in de Formule
1 en Honda zou op dit moment dan ook niet pushen voor een Japanse
coureur in de koningsklasse van de autosport. Toch maakt het de
toekomst van Tsunoda er niet eenvoudiger op als Honda daadwerkelijk
Iwasa als de toekomst ziet. Artikel gaat verder onder de afbeelding
Ricciardo ideale uithangbord? Mochten Mekies en Bayer dus voor
Lawson en Ricciardo kiezen, zou Tsunoda nog altijd de derde coureur
kunnen worden bij Red Bull. Zo heeft Honda nog altijd een Japanse
coureur binnen de Red Bull-familie en kan het rustig naar de
toekomst bij Aston Martin gaan werken. Daar lijken voor Honda ook
meer kansen te liggen, om in de toekomst weer groter uit te pakken
qua exposure en sponsoring. De verwachting is dat er tijdens de GP
van Japan meer duidelijkheid zal komen wat betreft de line-up van
AlphaTauri in 2024. Mocht Tsunoda namelijk tijdens zijn thuisrace
nog geen zekerheid krijgen over de toekomst, lijkt het erop dat
zijn positie daadwerkelijk flink onder druk staat. Er is namelijk
geen beter moment om een contractverlening aan te kondigen dan
tijdens de thuisrace van de Japanner, niet waar? Duidelijk is in
ieder geval dat Ricciardo in het voordeel is wanneer er een of
meerdere kledingsponsoren zich verbinden aan het team. De
Australiër lijkt het ideale uithangbord te zijn voor dergelijke
merken en tijdens de twee races die hij dit jaar reed, leek hij
zich direct thuis te voelen in de AlphaTauri-bolide. Datzelfde kan
ook gezegd worden over Lawson, die de complete F1-paddock verrast
met zijn sterke optredens. Die prestaties zouden beloond moeten
worden met een F1-zitje, maar daarvoor moet het nieuwe management
van AlphaTauri wel iemand anders 'opofferen'. Het team kan uit drie
sterke coureurs kiezen, die alle drie ook een sterke commerciële
waarde / marketingwaarde hebben. Voor nu lijken Ricciardo en Lawson
op poleposition te liggen, maar Tsunoda mag nog altijd niet worden
uitgesloten. De Japanner en zijn management zullen ongetwijfeld
pushen om dit weekend een akkoord te krijgen met Red Bull en wie
weet kan een nieuwe Japanse sponsor daar nog een handje bij helpen.
Lawson is commercieel gezien op dit moment waarschijnlijk nog de
minst interessante van het drietal, maar wanneer hij zijn huidige
lijn doorzet, is hij kwalitatief gezien misschien wel de beste
coureur met het oog op de toekomst van AlphaTauri. Wat vind jij?
Welke keuze moet Red Bull/AlphaTauri maken? Laat je mening
hieronder achter.
AlphaTauri er in 2024 anders uit zal gaan zien. Eerst kwam er het
nieuws over een nieuw management en vervolgens werd er door
AlphaTauri en Red Bull gecommuniceerd dat het team in 2024 verder
zal gaan onder een andere naam. Waar al snel duidelijk werd dat
Franz Tost het veld ging ruimen en zijn vervanger(s) Laurent Mekies
en Peter Bayer het van hem zullen overnemen, daar is er nog altijd
wat onduidelijkheid over de nieuwe hoofdsponsor van het team.
AlphaTauri is nog altijd het zusterteam van Red Bull en zal dat ook
blijven. Het Oostenrijkse bedrijf heeft namelijk besloten het team
AlphaTauri niet te verkopen, ondanks dat er meerdere partijen
geïnteresseerd waren om het team te kopen. Het management van Red
Bull is net als veel andere teams van mening dat de F1-teams nog
veel meer waard kunnen worden in de komende jaren en daarnaast ziet
Red Bull ook op sportief gebied voordelen van het hebben van een
'tweede' team. De wens van het Red Bull-management is echter wel
dat het zusterteam financieel gezien 'niks' meer mag kosten en dat
betekent dat er sponsoren gevonden moeten worden. Het hebben van
genoeg externe sponsoren in combinatie met het prijzengeld dat
verdiend kan worden, zorgt er namelijk voor dat het costcap bedrag
van circa 135 miljoen dollar niet door Red Bull betaald hoeft te
worden. In eerste instantie leek in Hugo Boss de perfecte sponsor
te zijn gevonden om het kledingmerk AlphaTauri aan te verkopen en
zo ook meteen Hugo Boss hoofdsponsor te maken van het AlphaTauri
F1-team . Tijdens de GP van Singapore bevestigde de nieuwe CEO van
het team, Bayer, tegenover Blick dat Hugo Boss inderdaad instapt in
het nieuwe project maar dat er een grotere sponsor in zal stappen
als hoofdsponsor van het team. Adidas is een van de partijen die
genoemd wordt op de paddock en dat zou geen onlogische keuze zijn
van het kledingmerk. De Formule 1 is hot op het moment en meerdere
grote kledingmerken willen instappen in de koningsklasse van de
autosport of hun bestaande aanwezigheid middels sponsorships verder
vergroten. Het is voor kledingmerken namelijk zeer lucratief om te
sponsoren in de Formule 1, omdat er zowel qua exposure als
merchandise voor hen veel geld valt te verdienen. Voorlopig is het
echter nog afwachten of Adidas in zal stappen of dat er
daadwerkelijk een andere sponsor dan Hugo Boss in zal stappen. Een
uitspraak over het krijgen van een 'nog grotere sponsor' kan
namelijk ook worden gebruikt om nog net wat meer uit de
onderhandelingen met Hugo Boss en of andere partijen te halen. De
coureurs van AlphaTauri in 2024 Behalve dat er nog geen
duidelijkheid is wat betreft de sponsoren van 2024, blijft het op
dit moment ook nog onduidelijk wat AlphaTauri gaat doen wat betreft
de rijderskeuze voor volgend jaar. Lange tijd leek het erop dat
Yuki Tsunoda en Daniel Ricciardo het duo gingen vormen, maar in de
afgelopen weken en maanden lijkt er een verandering te zijn
gekomen. Ricciardo gaat er vanuit dat hij een zitje zal hebben,
omdat bronnen op de paddock laten weten dat hij voor 1,5 jaar
garantie kreeg toen hij het zitje van Nyck de Vries overnam. Zoals
we weten, moet je bij Red Bull echter wel presteren en dat is op
het moment niet mogelijk voor Ricciardo doordat hij met een
blessure buitenspel staat. Vervanger Liam Lawson presteert boven
verwachting en heeft de afgelopen twee races overduidelijk zijn
hoed in de ring gegooid in de hoop op een zitje bij het team. De
prestaties van de Nieuw-Zeelander lijken Red Bull en AlphaTauri nog
wat extra hoofdpijn te geven wat betreft het maken van de juiste
keuze. Opvallend genoeg lijkt Tsunoda op zijn beurt juist het
'momentum' een beetje te verliezen. De Japanner maakte een sterk
2022-seizoen door en was gedurende het begin van het huidige
seizoen een maatje te groot voor De Vries, aan wie geen tijd werd
gegund om het gat met Tsunoda te dichten. Toch is er gedurende het
huidige F1-seizoen wat onzekerheid gekomen over de positie van de
Japanner. Zo werd vanuit meerdere bronnen op de paddock duidelijk
dat Tsunoda niet meer zo gesteund wordt door Honda als voorheen en
dat de autofabrikant haar pijlen zou hebben gericht op Ayumu Iwasa.
De F2-coureur is echter nog niet klaar voor een zitje in de Formule
1 en Honda zou op dit moment dan ook niet pushen voor een Japanse
coureur in de koningsklasse van de autosport. Toch maakt het de
toekomst van Tsunoda er niet eenvoudiger op als Honda daadwerkelijk
Iwasa als de toekomst ziet. Artikel gaat verder onder de afbeelding
Ricciardo ideale uithangbord? Mochten Mekies en Bayer dus voor
Lawson en Ricciardo kiezen, zou Tsunoda nog altijd de derde coureur
kunnen worden bij Red Bull. Zo heeft Honda nog altijd een Japanse
coureur binnen de Red Bull-familie en kan het rustig naar de
toekomst bij Aston Martin gaan werken. Daar lijken voor Honda ook
meer kansen te liggen, om in de toekomst weer groter uit te pakken
qua exposure en sponsoring. De verwachting is dat er tijdens de GP
van Japan meer duidelijkheid zal komen wat betreft de line-up van
AlphaTauri in 2024. Mocht Tsunoda namelijk tijdens zijn thuisrace
nog geen zekerheid krijgen over de toekomst, lijkt het erop dat
zijn positie daadwerkelijk flink onder druk staat. Er is namelijk
geen beter moment om een contractverlening aan te kondigen dan
tijdens de thuisrace van de Japanner, niet waar? Duidelijk is in
ieder geval dat Ricciardo in het voordeel is wanneer er een of
meerdere kledingsponsoren zich verbinden aan het team. De
Australiër lijkt het ideale uithangbord te zijn voor dergelijke
merken en tijdens de twee races die hij dit jaar reed, leek hij
zich direct thuis te voelen in de AlphaTauri-bolide. Datzelfde kan
ook gezegd worden over Lawson, die de complete F1-paddock verrast
met zijn sterke optredens. Die prestaties zouden beloond moeten
worden met een F1-zitje, maar daarvoor moet het nieuwe management
van AlphaTauri wel iemand anders 'opofferen'. Het team kan uit drie
sterke coureurs kiezen, die alle drie ook een sterke commerciële
waarde / marketingwaarde hebben. Voor nu lijken Ricciardo en Lawson
op poleposition te liggen, maar Tsunoda mag nog altijd niet worden
uitgesloten. De Japanner en zijn management zullen ongetwijfeld
pushen om dit weekend een akkoord te krijgen met Red Bull en wie
weet kan een nieuwe Japanse sponsor daar nog een handje bij helpen.
Lawson is commercieel gezien op dit moment waarschijnlijk nog de
minst interessante van het drietal, maar wanneer hij zijn huidige
lijn doorzet, is hij kwalitatief gezien misschien wel de beste
coureur met het oog op de toekomst van AlphaTauri. Wat vind jij?
Welke keuze moet Red Bull/AlphaTauri maken? Laat je mening
hieronder achter.
