FIA voert na chaos en Verstappen-onderzoek oude regel terug in
De FIA voert tijdens raceweekenden soms maximale rondetijden in
voor tijdens de kwalificatie, wat inhoudt dat een coureur verplicht
sneller moet rijden dan die gezette rondetijd. In Monza was dit het
geval, om ervoor te zorgen dat alle coureurs niet naar elkaar
zouden gaan kijken en op zoek zouden gaan naar een slipstream, die
op het Italiaanse circuit o zo belangrijk kan zijn. In Singapore
was er echter geen sprake van een maximale rondetijd en vooral in
het slot van Q1 leverde dat problemen op. Veel coureurs waren
tussen bochten 17 en 18 aan het wachten op wat vrije lucht, maar
omdat de tijd drong, stak Jan en alleman elkaar voor. Verstappen,
één van de coureurs die braaf op zijn beurt wachtte, moest
vervolgens ternauwernood aan de kant voor een aanstormende
Williams, die wel al bezig was aan een snelle ronde. Het leverde
een onderzoek naar hem op, maar de stewards oordeelden dat
Verstappen niets fout had gedaan. FIA-wedstrijdleider Niels Wittich
grijpt in Japan echter terug naar een oude regel, de maximum
rondetijd, om er zo voor te zorgen dat vergelijkbare chaotische
taferelen op Suzuka niet voor komen. Na de tweede vrije training
maakt de wedstrijdleider bekend wat precies die maximale rondetijd
is. Check hieronder nog eens hoe dat eruit zag aan het einde van
Q1.
voor tijdens de kwalificatie, wat inhoudt dat een coureur verplicht
sneller moet rijden dan die gezette rondetijd. In Monza was dit het
geval, om ervoor te zorgen dat alle coureurs niet naar elkaar
zouden gaan kijken en op zoek zouden gaan naar een slipstream, die
op het Italiaanse circuit o zo belangrijk kan zijn. In Singapore
was er echter geen sprake van een maximale rondetijd en vooral in
het slot van Q1 leverde dat problemen op. Veel coureurs waren
tussen bochten 17 en 18 aan het wachten op wat vrije lucht, maar
omdat de tijd drong, stak Jan en alleman elkaar voor. Verstappen,
één van de coureurs die braaf op zijn beurt wachtte, moest
vervolgens ternauwernood aan de kant voor een aanstormende
Williams, die wel al bezig was aan een snelle ronde. Het leverde
een onderzoek naar hem op, maar de stewards oordeelden dat
Verstappen niets fout had gedaan. FIA-wedstrijdleider Niels Wittich
grijpt in Japan echter terug naar een oude regel, de maximum
rondetijd, om er zo voor te zorgen dat vergelijkbare chaotische
taferelen op Suzuka niet voor komen. Na de tweede vrije training
maakt de wedstrijdleider bekend wat precies die maximale rondetijd
is. Check hieronder nog eens hoe dat eruit zag aan het einde van
Q1.
