Leclerc over prestaties Ferrari: "Geen touw aan vast te knopen"
Het woord inconsistentie gaat gepaard met het huidige Formule
1-seizoen van Ferrari. In Oostenrijk kwalificeerde Charles Leclerc
zich als tweede op slechts een krappe tiende van polesitter Max
Verstappen. In de race deed hij zelfs kortstondig mee om de
overwinning. Eén week later, in Silverstone, was de Scuderia
nergens te bekennen. Leclerc en teamgenoot Carlos Sainz finishten
respectievelijk negende en tiende. De afgelopen twee raceweekenden
- in Italië en Singapore - stond Ferrari ineens zijn mannetje weer.
Zowel in Monza als op Marina Bay claimde Sainz poleposition.
Daarnaast won hij de Grand Prix van Singapore. Opvallend, aangezien
het circuit van Monza veel topsnelheid en weinig downforce vergt;
het Marina Bay Street Circuit precies het tegenovergestelde. Ook
Leclerc heeft geen idee waarom de SF-23 zo'n toverbal is, zo
vertelt hij tegenover onder andere RacingNews365 tijdens de
persconferentie in Japan. "Ik dacht dat Red Bull alle races dit
seizoen zou winnen" Leclerc trapt het interview af met een
terugblik op de Grand Prix van Singapore. "Natuurlijk geeft ons
resultaat daar een enorme boost aan het team, vooral als je kijkt
naar hoe het eerste deel van ons seizoen verliep. Als je me vijf
races geleden had gevraagd hoe de rest van het seizoen eruit zou
hebben gezien, had ik gezegd dat Red Bull alle races zou gaan
winnen. Dus als er één kans was, dan was het Singapore, want daar
waren ze niet op de top van hun kunnen." "Ons team heeft het super
gedaan door daar op het juiste moment gebruik van te maken. En
Carlos heeft het ook geweldig gedaan. Het is een grote opsteker
voor het team en positief voor de rest van het jaar, vooral omdat
we na deze twee races het gevoel hebben dat het de goede kant op
gaat." De Monegask is vol lof over het teamwork dat Ferrari leverde
in Singapore: "Wat betreft de samenwerking met Carlos, denk ik dat
we altijd goed hebben samengewerkt. Na de kwalificatie was al
duidelijk wie dat weekend de eerste rijder was. De tweede auto moet
in principe de voorligger helpen, dus dat was duidelijk. En ja, dat
hebben we goed gedaan. Dus ik ben echt blij dat het team heeft
gewonnen. Het motiveert me extra om dit seizoen ook te winnen."
Wederom succes in Suzuka? Ondanks een superieur Ferrari-optreden in
Singapore, trekt Leclerc in twijfel of de Scuderia ook in Japan mee
kan strijden om de overwinning. "Het is erg moeilijk om de
prestaties van het team dit jaar te voorspellen, omdat de auto van
circuit tot circuit zo anders reageert", stelt Leclerc. "We hadden
niet verwacht dat Red Bull zoveel moeite zou hebben in Singapore en
wij zo'n goed weekend zouden hebben. Ik hoop dat dit weekend
wederom een positieve verrassing voor ons zal zijn." Dromen mag,
maar Leclerc staat duidelijk met twee benen aan de grond. "Ik denk
dat Red Bull dit weekend duidelijk weer op kop ligt en dat wij de
strijd aangaan met McLaren en Mercedes. Dat is het hele jaar al het
geval. Elke honderdste van een seconde maakt een verschil. Dus het
is erg moeilijk om nu al te voorspellen of we voor of achter zullen
liggen, maar we zullen ons best doen om 'best of the rest' zijn.
1-seizoen van Ferrari. In Oostenrijk kwalificeerde Charles Leclerc
zich als tweede op slechts een krappe tiende van polesitter Max
Verstappen. In de race deed hij zelfs kortstondig mee om de
overwinning. Eén week later, in Silverstone, was de Scuderia
nergens te bekennen. Leclerc en teamgenoot Carlos Sainz finishten
respectievelijk negende en tiende. De afgelopen twee raceweekenden
- in Italië en Singapore - stond Ferrari ineens zijn mannetje weer.
Zowel in Monza als op Marina Bay claimde Sainz poleposition.
Daarnaast won hij de Grand Prix van Singapore. Opvallend, aangezien
het circuit van Monza veel topsnelheid en weinig downforce vergt;
het Marina Bay Street Circuit precies het tegenovergestelde. Ook
Leclerc heeft geen idee waarom de SF-23 zo'n toverbal is, zo
vertelt hij tegenover onder andere RacingNews365 tijdens de
persconferentie in Japan. "Ik dacht dat Red Bull alle races dit
seizoen zou winnen" Leclerc trapt het interview af met een
terugblik op de Grand Prix van Singapore. "Natuurlijk geeft ons
resultaat daar een enorme boost aan het team, vooral als je kijkt
naar hoe het eerste deel van ons seizoen verliep. Als je me vijf
races geleden had gevraagd hoe de rest van het seizoen eruit zou
hebben gezien, had ik gezegd dat Red Bull alle races zou gaan
winnen. Dus als er één kans was, dan was het Singapore, want daar
waren ze niet op de top van hun kunnen." "Ons team heeft het super
gedaan door daar op het juiste moment gebruik van te maken. En
Carlos heeft het ook geweldig gedaan. Het is een grote opsteker
voor het team en positief voor de rest van het jaar, vooral omdat
we na deze twee races het gevoel hebben dat het de goede kant op
gaat." De Monegask is vol lof over het teamwork dat Ferrari leverde
in Singapore: "Wat betreft de samenwerking met Carlos, denk ik dat
we altijd goed hebben samengewerkt. Na de kwalificatie was al
duidelijk wie dat weekend de eerste rijder was. De tweede auto moet
in principe de voorligger helpen, dus dat was duidelijk. En ja, dat
hebben we goed gedaan. Dus ik ben echt blij dat het team heeft
gewonnen. Het motiveert me extra om dit seizoen ook te winnen."
Wederom succes in Suzuka? Ondanks een superieur Ferrari-optreden in
Singapore, trekt Leclerc in twijfel of de Scuderia ook in Japan mee
kan strijden om de overwinning. "Het is erg moeilijk om de
prestaties van het team dit jaar te voorspellen, omdat de auto van
circuit tot circuit zo anders reageert", stelt Leclerc. "We hadden
niet verwacht dat Red Bull zoveel moeite zou hebben in Singapore en
wij zo'n goed weekend zouden hebben. Ik hoop dat dit weekend
wederom een positieve verrassing voor ons zal zijn." Dromen mag,
maar Leclerc staat duidelijk met twee benen aan de grond. "Ik denk
dat Red Bull dit weekend duidelijk weer op kop ligt en dat wij de
strijd aangaan met McLaren en Mercedes. Dat is het hele jaar al het
geval. Elke honderdste van een seconde maakt een verschil. Dus het
is erg moeilijk om nu al te voorspellen of we voor of achter zullen
liggen, maar we zullen ons best doen om 'best of the rest' zijn.
