Kan Red Bull counteren in Japan? 'Ik zet mijn geld in op Verstappen!'
Het Suzuka International Racing Course is zowel onder de rijders
als onder de fans immens populair en dat maakt dat de Grand Prix
van Japan onmisbaar op de Formule 1-kalender. Het circuit heeft een
bijzondere link met Nederland. En nee, dat is niet omdat Max
Verstappen vorig jaar zijn tweede wereldkampioenschap binnensleepte
in het land van de rijzende zon. Hans Hugenholtz, voormalig
directeur van Circuit Zandvoort heeft het circuit namelijk
ontworpen. Hugenholtz' ervaring met een glooiende racetrack maakten
hem dé aangewezen persoon voor de creatie van een circuit met een
soortgelijke flow. Juist die bijzondere lay-out maakt het circuit
van Suzuka voor coureurs enorm uitdagend én plezierig om op te
rijden, stelt autocoureur Tom Coronel. In de meest recente
aflevering van de Formule 1-podcast van RacingNews365 laat de man
uit Eemnes zich uit over het befaamde circuit. "Heer-lijk. Wat is
dit een lekker baantje. Suzuka is écht een van de beste
rijderscircuits dat er is. Na het rechte stuk volgt een soort
mega-kombocht waarin je heel zachtjes remt en één versnelling
terugschakelt. Bij de start kun je zelfs helemaal buitenom inhalen
en vervolgens keihard remmen voor bocht twee..." vertelt Coronel
laaiend enthousiast terwijl hij er in zijn gedachten een rondje
Suzuka uitperst. De Viaplay-analist vervolgt zijn verhaal met een
virtueel rondje waarna F1-kenner Ruud Dimmers antwoordt:
"Ademloos!" Het podcast-panel praat nog lang door over de
fascinerende layout van het circuit, maar blikt ook vooruit op
komend Grand Prix-weekend. Dimmers en Coronel denken allebei dat
Red Bull het Singapore-lek in Suzuka weer boven water heeft. "Er is
een nieuw reglement, wat maakt dat de vloer van de auto's minder
door mag buigen. Direct werd gezegd: daar heeft Red Bull last van.
Dat is makkelijk om te zeggen, wanneer het één weekend niet lekker
gaat. Vergeet niet dat Red Bull in de eerste vrije training in
Singapore een upgrade probeerde. Deze was er in de tweede training
al weer af. De auto was verder hetzelfde als in Zandvoort en Monza
qua vloer- en vleugelpakket. Natuurlijk hadden ze eerst wat meer
downforce, maar het is niet dat ze ineens een compleet andere auto
hebben. Ook Toto Wolff zei: 'je gaat niet in één keer van een
winnend dominant team met een perfecte rijder naar een team wat
ineens de kluts kwijt is en niet meer meedoet.' Ik zet mijn geld in
op Max", aldus Dimmers. Tekst gaat verder onder afbeelding. "Ik
denk dat het voor Verstappen heel lekker gaat daar", gaat Dimmers
verder. "Ik ben ook heel benieuwd hoe het met Ferrari gaat. Ze
zitten in een goede flow, maar op Suzuka storten de banden wel een
stuk sneller in", zegt hij doelend op de bandenproblemen waar
Carlos Sainz en Charles Leclerc al het hele seizoen mee kampen. "En
het wordt natuurlijk het revancheweekendje van George Russell, hé."
Coronel en Dimmers verwachten niet alleen veel van de (sub)top,
maar ook van underdog Liam Lawson. De rookie uit Nieuw-Zeeland
vervangt ook komend weekend Daniel Ricciardo, die met een
handblessure kampt. "Hij kent die baan en dat is wel echt een klein
voordeeltje", zegt Coronel. Lawson rijdt namelijk permanent in het
Super Formula-kampioenschap, een eenzitters-categorie in Japan.
"Hij heeft de afgelopen jaren veel getest daar. Als je er meer hebt
gereden, dan ontdek je echt wel een paar trucjes die je daar doe
kunt passen. En de auto waar Lawson normaal mee rijdt daar is
natuurlijk wat langzamer dan een F1-auto, maar heeft wel serieus
veel grip. Ik ben ervan overtuigd dan hij héél constant is komend
weekend." Aan het einde van de aflevering voorspellen beide heren
hun top drie voor de race. Dat het podium zowel blauw, rood als
zilver zal kleuren is het tweetal het over eens, over welke rijders
er zullen staan nog niet. Dimmers: "Max, Hamilton, Leclerc."
Coronel: "Max, Russell, Sainz." Wie denk jij dat er met de winst
vandoor gaat in Suzuka? Laat het weten via onderstaande poll!
als onder de fans immens populair en dat maakt dat de Grand Prix
van Japan onmisbaar op de Formule 1-kalender. Het circuit heeft een
bijzondere link met Nederland. En nee, dat is niet omdat Max
Verstappen vorig jaar zijn tweede wereldkampioenschap binnensleepte
in het land van de rijzende zon. Hans Hugenholtz, voormalig
directeur van Circuit Zandvoort heeft het circuit namelijk
ontworpen. Hugenholtz' ervaring met een glooiende racetrack maakten
hem dé aangewezen persoon voor de creatie van een circuit met een
soortgelijke flow. Juist die bijzondere lay-out maakt het circuit
van Suzuka voor coureurs enorm uitdagend én plezierig om op te
rijden, stelt autocoureur Tom Coronel. In de meest recente
aflevering van de Formule 1-podcast van RacingNews365 laat de man
uit Eemnes zich uit over het befaamde circuit. "Heer-lijk. Wat is
dit een lekker baantje. Suzuka is écht een van de beste
rijderscircuits dat er is. Na het rechte stuk volgt een soort
mega-kombocht waarin je heel zachtjes remt en één versnelling
terugschakelt. Bij de start kun je zelfs helemaal buitenom inhalen
en vervolgens keihard remmen voor bocht twee..." vertelt Coronel
laaiend enthousiast terwijl hij er in zijn gedachten een rondje
Suzuka uitperst. De Viaplay-analist vervolgt zijn verhaal met een
virtueel rondje waarna F1-kenner Ruud Dimmers antwoordt:
"Ademloos!" Het podcast-panel praat nog lang door over de
fascinerende layout van het circuit, maar blikt ook vooruit op
komend Grand Prix-weekend. Dimmers en Coronel denken allebei dat
Red Bull het Singapore-lek in Suzuka weer boven water heeft. "Er is
een nieuw reglement, wat maakt dat de vloer van de auto's minder
door mag buigen. Direct werd gezegd: daar heeft Red Bull last van.
Dat is makkelijk om te zeggen, wanneer het één weekend niet lekker
gaat. Vergeet niet dat Red Bull in de eerste vrije training in
Singapore een upgrade probeerde. Deze was er in de tweede training
al weer af. De auto was verder hetzelfde als in Zandvoort en Monza
qua vloer- en vleugelpakket. Natuurlijk hadden ze eerst wat meer
downforce, maar het is niet dat ze ineens een compleet andere auto
hebben. Ook Toto Wolff zei: 'je gaat niet in één keer van een
winnend dominant team met een perfecte rijder naar een team wat
ineens de kluts kwijt is en niet meer meedoet.' Ik zet mijn geld in
op Max", aldus Dimmers. Tekst gaat verder onder afbeelding. "Ik
denk dat het voor Verstappen heel lekker gaat daar", gaat Dimmers
verder. "Ik ben ook heel benieuwd hoe het met Ferrari gaat. Ze
zitten in een goede flow, maar op Suzuka storten de banden wel een
stuk sneller in", zegt hij doelend op de bandenproblemen waar
Carlos Sainz en Charles Leclerc al het hele seizoen mee kampen. "En
het wordt natuurlijk het revancheweekendje van George Russell, hé."
Coronel en Dimmers verwachten niet alleen veel van de (sub)top,
maar ook van underdog Liam Lawson. De rookie uit Nieuw-Zeeland
vervangt ook komend weekend Daniel Ricciardo, die met een
handblessure kampt. "Hij kent die baan en dat is wel echt een klein
voordeeltje", zegt Coronel. Lawson rijdt namelijk permanent in het
Super Formula-kampioenschap, een eenzitters-categorie in Japan.
"Hij heeft de afgelopen jaren veel getest daar. Als je er meer hebt
gereden, dan ontdek je echt wel een paar trucjes die je daar doe
kunt passen. En de auto waar Lawson normaal mee rijdt daar is
natuurlijk wat langzamer dan een F1-auto, maar heeft wel serieus
veel grip. Ik ben ervan overtuigd dan hij héél constant is komend
weekend." Aan het einde van de aflevering voorspellen beide heren
hun top drie voor de race. Dat het podium zowel blauw, rood als
zilver zal kleuren is het tweetal het over eens, over welke rijders
er zullen staan nog niet. Dimmers: "Max, Hamilton, Leclerc."
Coronel: "Max, Russell, Sainz." Wie denk jij dat er met de winst
vandoor gaat in Suzuka? Laat het weten via onderstaande poll!
