Analyse: Verstappen is werkelijk helemaal terug, grote verrassing vanuit het achterveld?

Om maar meteen met de deur is huis te vallen. Ja, de verschillen
die we zien tussen Max Verstappen en de rest van het veld lijken
inderdaad een eerlijk beeld te schetsen. De verschillen over één
snelle ronde zijn vaak wel af te lezen uit de einduitslag van een
sessie, dus die drie tienden zeggen in dat opzicht wel degelijk al
iets. Wat overigens ook zeer voor de RB19 op Suzuka spreekt, is dat
Verstappen zijn snelste ronde direct in zijn eerste de beste
getimede ronde reed. Hij hoeft niet te zoeken naar de juiste balans
of het juiste ritme, hij is direct snel. Maar dat is de
kwalificatiepace, het is daarnaast een goed gebruik om de
racesimulaties te analyseren. Waar echter het merendeel van de
coureurs koos voor zachte of de medium compound, deed Max
Verstappen dat ietwat verrassend op de prototype band van Pirelli.
Dit is ook een C2, maar het gaat om de versie die Pirelli in 2024
hoopt te introduceren. Pirelli tekende voorafgaand aan het weekend
op dat die nieuwe samenstelling meer grip moet bieden. Echter, een
eerste rondje aan feedback en analyses maakten Pirelli duidelijk
dat de nieuwe banden niet de toename in grip bieden die ze hadden
gehoopt en dus gaan we er bij onderstaande analyse vanuit dat hij
in prestaties gelijkwaardig is aan de reguliere C2, in lijn met wat
Pirelli daarover aangeeft. De rondetijden hebben we hieronder
verzameld, waarbij 'Ronde' staat voor de levensduur van de band.
Longruns van topteams tijdens VT2 Wat we zien is dat Verstappen
langer en wat constanter in de 37'ers kan blijven rijden dan de
beide coureurs van Ferrari. Dan heb je het gemiddeld over drie à
vier tienden. Met name Lando Norris leek zijn racestint met
competitieve tijden met competitieve tijden te beginnen, maar hij
reed op zachte banden, dus de drop off was groter dan die bij
Verstappen. Had hij op medium gereden, dan moet je ervanuit gaan
dat hij sowieso behoorlijk wat langzamer was geweest dan de
Nederlander. Volgens Pirelli is de medium-band in de basis een
seconde langzamer. Opvallend is dat George Russell, in de Mercedes
waarvan Lewis Hamilton al zei dat hij er geen vertrouwen in had,
niet de racepace van Norris op zachte banden weet te matchen.
Wellicht dat Verstappen mede daarom aangaf dat vooral McLaren en
Ferrari dichter achter Red Bull lijken te zitten. Ongeacht
bovenstaande gaf Verstappen na de eerste twee vrije trainingen te
kennen dat hij verwacht dat de hoge slijtage van de banden de
F1-teams nog voor uitdagingen kunnen stellen, maar dat geldt
natuurlijk voor iedereen. Verstappen lijkt er goed voor te staan,
de marges zijn er. Ze zijn echter niet zó groot dat het totaal
ondenkbaar is dat andere teams nog aan kunnen haken (Verstappen
noemde Ferrari en McLaren als voorbeeld), maar we weten ook welke
stappen Red Bull zelf in de nacht van vrijdag op zaterdag vaak weet
te zetten. Eervolle vermelding is er voor Valtteri Bottas die er in
de racesimulatie ook zeer sterk uit zag. Hij was één van de
weinigen die laat in de sessie een lange stint reed op harde
banden, maar hij wist de rondetijden zeer knap in de 38'ers te
houden op een compound die zo'n 0,6 langzamer zou zijn dan de
mediums. Kan Alfa Romeo weer eens verrassen?

Top Headlines

Oudere Top Headlines