Het bizarre Nederlandse Formule 1-record dat na dertig jaar nog staat
Jan 'Jantje' Lammers was geen onbekende in de Formule 1. Hij maakte
zijn debuut in 1979 bij het Shadow Racing Team en reed vervolgens
enkele jaren in de koningsklasse van de autosport. Hoewel de man
uit Zandvoort een veelbelovend talent was, kreeg hij nooit de kans
om in een competitieve auto te rijden. De kans om echt te
schitteren werd hem daarmee ontnomen. Na enkele seizoenen in de
Formule 1 besloot Lammers zich te concentreren op andere
raceklassen. Hij had succes in de sportwagens en behaalde zelfs een
overwinning in de 24 uur van Le Mans in 1988. Maar het verlangen om
terug te keren naar de Formule 1 bleef altijd aanwezig. Terugkeer
in de Formule 1 Nadat hij gedurende de jaren 80 meerdere malen
naast een zitje greep, viel alles in 1992 eindelijk de goede kant
op voor Jantje . Het March F1-team bood hem de mogelijkheid om deel
te nemen aan de laatste twee races van het seizoen. Lammers (dan 36
jaar) keerde terug in de Formule 1 na een afwezigheid van tien
jaar, een absoluut record. Hij verving de Oostenrijkse coureur Karl
Wendlinger. Hoewel het March-team niet tot de top behoorde, was het
een kans die Lammers met beide handen aangreep. Hij was
vastbesloten om te bewijzen dat leeftijd geen barrière hoefde te
zijn in een sport die vaak wordt gedomineerd door jongere coureurs.
De Nederlander liet - ondanks een afwezigheid van tien jaar -
direct zien nog altijd ontzettend snel te zijn. Op een drijfnat
Suzuka klokte hij de snelste tijd in de vrije training en dat in
een onderpresterende March-bolide. Lammers' race eindigde
vroegtijdig wegens een kapotte versnellingsbak. Tijdens de laatste
race van het seizoen, in Adelaide (Australië), werd Lammers
twaalfde. Droom valt in duigen In 1993 hoopte Lammers zijn avontuur
met March voort te zetten, maar Ilmor weigerde het team van een
motordeal te voorzien, tenzij alle openstaande rekeningen werden
betaald. Dit betekende dat Lammers gedwongen werd om vanaf de
zijlijn toe te kijken tijdens de seizoensopener in Zuid-Afrika.
Kort daarna ging het team failliet. Een laatste kans om terug te
keren naar de Formule 1 deed zich voor toen Lammers werd
gecontracteerd door het F3000-team van DAMS. Het Franse team had
plannen om in 1996 hun debuut te maken in de Formule 1, nadat ze in
1995 al uitgebreid hadden getest met hun GD-01 wagen. Helaas
strandde dit veelbelovende project doordat DAMS er niet in slaagde
voldoende financiële middelen te vergaren. De inmiddels 39-jarige
lammers besloot zijn F1-helm voorgoed aan de wilgen te hangen.
Lammers' terugkeer in 1992 blijft één van de meest gedenkwaardige
comebacks in de geschiedenis van de Formule 1.
zijn debuut in 1979 bij het Shadow Racing Team en reed vervolgens
enkele jaren in de koningsklasse van de autosport. Hoewel de man
uit Zandvoort een veelbelovend talent was, kreeg hij nooit de kans
om in een competitieve auto te rijden. De kans om echt te
schitteren werd hem daarmee ontnomen. Na enkele seizoenen in de
Formule 1 besloot Lammers zich te concentreren op andere
raceklassen. Hij had succes in de sportwagens en behaalde zelfs een
overwinning in de 24 uur van Le Mans in 1988. Maar het verlangen om
terug te keren naar de Formule 1 bleef altijd aanwezig. Terugkeer
in de Formule 1 Nadat hij gedurende de jaren 80 meerdere malen
naast een zitje greep, viel alles in 1992 eindelijk de goede kant
op voor Jantje . Het March F1-team bood hem de mogelijkheid om deel
te nemen aan de laatste twee races van het seizoen. Lammers (dan 36
jaar) keerde terug in de Formule 1 na een afwezigheid van tien
jaar, een absoluut record. Hij verving de Oostenrijkse coureur Karl
Wendlinger. Hoewel het March-team niet tot de top behoorde, was het
een kans die Lammers met beide handen aangreep. Hij was
vastbesloten om te bewijzen dat leeftijd geen barrière hoefde te
zijn in een sport die vaak wordt gedomineerd door jongere coureurs.
De Nederlander liet - ondanks een afwezigheid van tien jaar -
direct zien nog altijd ontzettend snel te zijn. Op een drijfnat
Suzuka klokte hij de snelste tijd in de vrije training en dat in
een onderpresterende March-bolide. Lammers' race eindigde
vroegtijdig wegens een kapotte versnellingsbak. Tijdens de laatste
race van het seizoen, in Adelaide (Australië), werd Lammers
twaalfde. Droom valt in duigen In 1993 hoopte Lammers zijn avontuur
met March voort te zetten, maar Ilmor weigerde het team van een
motordeal te voorzien, tenzij alle openstaande rekeningen werden
betaald. Dit betekende dat Lammers gedwongen werd om vanaf de
zijlijn toe te kijken tijdens de seizoensopener in Zuid-Afrika.
Kort daarna ging het team failliet. Een laatste kans om terug te
keren naar de Formule 1 deed zich voor toen Lammers werd
gecontracteerd door het F3000-team van DAMS. Het Franse team had
plannen om in 1996 hun debuut te maken in de Formule 1, nadat ze in
1995 al uitgebreid hadden getest met hun GD-01 wagen. Helaas
strandde dit veelbelovende project doordat DAMS er niet in slaagde
voldoende financiële middelen te vergaren. De inmiddels 39-jarige
lammers besloot zijn F1-helm voorgoed aan de wilgen te hangen.
Lammers' terugkeer in 1992 blijft één van de meest gedenkwaardige
comebacks in de geschiedenis van de Formule 1.
