Honda belooft Verstappen een nóg betere motor te midden van 'informatie-oorlog' met Red Bull
In 2026 hoopt Honda de grootste concurrent van Red Bull te worden.
In dat jaar immers staat Red Bull (met een beetje hulp van Ford)
voor het eerst in de Formule 1 aan de start met een zelf
ontwikkelde krachtbron en heeft Honda de huidige kampioensformatie
verlaten om de samenwerking aan te gaan met Aston Martin. Maar tot
die tijd zal de innige band tussen Red Bull en Honda blijven
bestaan. Hoewel, innig, met het oog op de toekomst delen de beide
partijen niet meer zo veel met elkaar als voorheen. Sterker nog, in
gesprek met de Telegraaf spreekt de president van Honda Racing,
Koji Watanabe, zelfs van een 'informatie-oorlog'. "Wij weten niks
over de ontwikkeling van de Red Bull-motor, maar wij zwijgen op
onze beurt over de ontwikkeling van onze motor", aldus Watanabe.
"Er is een soort informatie-oorlog gaande. Red Bull weet heus wel
iets over de huidige motor, maar de meeste kennis zit bij ons."
Honda wil nog veel winnen met Red Bull Het woord 'oorlog' wordt
speels geformuleerd, want de verhoudingen zijn nog altijd goed
tussen Red Bull en het o zo trotse Honda. Max Verstappen wordt door
de Japanse medewerkers van Honda op handen gedragen, zeker nadat
Verstappen hen enkele keren heeft bezocht in Sakura. Het doel voor
Honda is dus nog altijd exact hetzelfde als het doel van Red Bull:
"Tot en met 2025 hoop ik dat Red Bull alles wint, maar het is ons
doel om ook in het volgende F1-tijdperk (vanaf 2026, red.) een
kampioenschap te winnen." Om Red Bull daadwerkelijk nog ruim twee
jaar in staat te stellen om te blijven winnen, ligt de ontwikkeling
van de huidige Honda-motor bepaald niet stil. Natuurlijk geldt er
een engine freeze, maar dat betekent niet dat er helemaal niks
ontwikkeld kan worden. "Voor wat betreft power en performance
kunnen we niks doen, maar op andere vlakken waarop we stappen
kunnen zetten met deze motor zit er zeker nog wat in pijplijn.
Ferrari heeft haar motor weten te verbeteren en Mercedes
bijvoorbeeld beschikt over een sterk ERS-systeem. Wij zullen voor
wat betreft de levensduur onze motor ook nog verbeteren voor
volgend jaar."
In dat jaar immers staat Red Bull (met een beetje hulp van Ford)
voor het eerst in de Formule 1 aan de start met een zelf
ontwikkelde krachtbron en heeft Honda de huidige kampioensformatie
verlaten om de samenwerking aan te gaan met Aston Martin. Maar tot
die tijd zal de innige band tussen Red Bull en Honda blijven
bestaan. Hoewel, innig, met het oog op de toekomst delen de beide
partijen niet meer zo veel met elkaar als voorheen. Sterker nog, in
gesprek met de Telegraaf spreekt de president van Honda Racing,
Koji Watanabe, zelfs van een 'informatie-oorlog'. "Wij weten niks
over de ontwikkeling van de Red Bull-motor, maar wij zwijgen op
onze beurt over de ontwikkeling van onze motor", aldus Watanabe.
"Er is een soort informatie-oorlog gaande. Red Bull weet heus wel
iets over de huidige motor, maar de meeste kennis zit bij ons."
Honda wil nog veel winnen met Red Bull Het woord 'oorlog' wordt
speels geformuleerd, want de verhoudingen zijn nog altijd goed
tussen Red Bull en het o zo trotse Honda. Max Verstappen wordt door
de Japanse medewerkers van Honda op handen gedragen, zeker nadat
Verstappen hen enkele keren heeft bezocht in Sakura. Het doel voor
Honda is dus nog altijd exact hetzelfde als het doel van Red Bull:
"Tot en met 2025 hoop ik dat Red Bull alles wint, maar het is ons
doel om ook in het volgende F1-tijdperk (vanaf 2026, red.) een
kampioenschap te winnen." Om Red Bull daadwerkelijk nog ruim twee
jaar in staat te stellen om te blijven winnen, ligt de ontwikkeling
van de huidige Honda-motor bepaald niet stil. Natuurlijk geldt er
een engine freeze, maar dat betekent niet dat er helemaal niks
ontwikkeld kan worden. "Voor wat betreft power en performance
kunnen we niks doen, maar op andere vlakken waarop we stappen
kunnen zetten met deze motor zit er zeker nog wat in pijplijn.
Ferrari heeft haar motor weten te verbeteren en Mercedes
bijvoorbeeld beschikt over een sterk ERS-systeem. Wij zullen voor
wat betreft de levensduur onze motor ook nog verbeteren voor
volgend jaar."
