Perez verklaart foutenparade in Formule 1 GP Japan
Bij de start van de Formule 1 Grand Prix van Japan wordt Sergio
Perez kortstondig gesandwicht door Carlos Sainz en Lewis Hamilton.
Zijn RB19 liep daarbij schade op en dat drukte volgens de Mexicaan
een groot stempel op zijn race. "De hele wing endplate lag er vanaf
en ik merkte direct op dat ik aan de voorkant geen neerwaartse druk
meer had. Dat was niet anders toen we de voorvleugel hadden
gewisseld, dus ik denk dat er meer schade was dan we aanvankelijk
dachten", zo begint Perez zijn verhaal tegenover onder andere
RacingNews365 . Daarna kreeg hij nog een tijdstraf voor het inhalen
achter de safety car bij het uitrijden van de pitstraat en later
ook voor een beuk tegen de Haas van Kevin Magnussen. Had dat met
het gebrek aan neerwaartse druk te maken? "Ik had moeite met het
aanremmen van de bochten en op dat moment kreeg ik de auto gewoon
niet op tijd gestopt. Dat was helemaal mijn fout", zo steekt hij de
hand in eigen boezem. De straf voor die beuk zat hij pas uit toen
hij al 26 ronden onverrichter zake in de pits had gestaan, waarna
hij toch weer de baan op reed. Perez tast beetje in het duister
Zelf was het team echter niet geheel duidelijk waarom hij weer het
circuit op werd gestuurd. "Ik heb daar niet veel informatie over
gekregen, maar sowieso was het natuurlijk geen best weekend." Red
Bull liet op de vraag van RN365 weten dat die extra ronde
daadwerkelijk bedoeld was om de straf in te lossen, zodat de
stewards niet in de verleiding zouden raken om die tijdstraf om te
zetten in een gridstraf voor de volgende race. Een slecht weekend
dus, maar heeft Perez enig idee waarom? Kende het team wellicht
dezelfde problemen als in Singapore? "Ik denk dat we uitgebreid
moeten evalueren. Maar op vrijdag hebben we wat keuzes gemaakt die
we misschien nog eens onder de loep moeten nemen om er zo beter van
te worden." Het was heus niet allemaal kommer en kwel, want Red
Bull pakte de constructeurstitel, wat natuurlijk ook voor Perez een
mooie opsteker is: "Ik heb daar zeer zeker heel blij mee. Ik ben
erg trots op het hele team."
Perez kortstondig gesandwicht door Carlos Sainz en Lewis Hamilton.
Zijn RB19 liep daarbij schade op en dat drukte volgens de Mexicaan
een groot stempel op zijn race. "De hele wing endplate lag er vanaf
en ik merkte direct op dat ik aan de voorkant geen neerwaartse druk
meer had. Dat was niet anders toen we de voorvleugel hadden
gewisseld, dus ik denk dat er meer schade was dan we aanvankelijk
dachten", zo begint Perez zijn verhaal tegenover onder andere
RacingNews365 . Daarna kreeg hij nog een tijdstraf voor het inhalen
achter de safety car bij het uitrijden van de pitstraat en later
ook voor een beuk tegen de Haas van Kevin Magnussen. Had dat met
het gebrek aan neerwaartse druk te maken? "Ik had moeite met het
aanremmen van de bochten en op dat moment kreeg ik de auto gewoon
niet op tijd gestopt. Dat was helemaal mijn fout", zo steekt hij de
hand in eigen boezem. De straf voor die beuk zat hij pas uit toen
hij al 26 ronden onverrichter zake in de pits had gestaan, waarna
hij toch weer de baan op reed. Perez tast beetje in het duister
Zelf was het team echter niet geheel duidelijk waarom hij weer het
circuit op werd gestuurd. "Ik heb daar niet veel informatie over
gekregen, maar sowieso was het natuurlijk geen best weekend." Red
Bull liet op de vraag van RN365 weten dat die extra ronde
daadwerkelijk bedoeld was om de straf in te lossen, zodat de
stewards niet in de verleiding zouden raken om die tijdstraf om te
zetten in een gridstraf voor de volgende race. Een slecht weekend
dus, maar heeft Perez enig idee waarom? Kende het team wellicht
dezelfde problemen als in Singapore? "Ik denk dat we uitgebreid
moeten evalueren. Maar op vrijdag hebben we wat keuzes gemaakt die
we misschien nog eens onder de loep moeten nemen om er zo beter van
te worden." Het was heus niet allemaal kommer en kwel, want Red
Bull pakte de constructeurstitel, wat natuurlijk ook voor Perez een
mooie opsteker is: "Ik heb daar zeer zeker heel blij mee. Ik ben
erg trots op het hele team."
