Horner lacht: 'Dat is het enige positieve aan het raceweekend van Perez'
Na een teleurstellende Grand Prix van Singapore zat Red Bull Racing
er in Japan 'gewoon' weer bij. Althans, dat geldt voor de Red Bull
van Max Verstappen. Sergio Perez had een lastige race, en dat begon
al op zaterdag tijdens de kwalificatie toen hij zich slechts als
vijfde klasseerde, terwijl zijn teamgenoot Max Verstappen de RB19
op pole zette. Perez heeft vervolgens veel meegemaakt tijdens de
Grand Prix van Japan. In de sandwich in de openingsronde, schade
aan zijn voorvleugel, een straf voor een incident achter de safety
car en een straf voor een incident met Kevin Magnussen. Het
resultaat? Vier strafpunten en een DNF. Een van de twee straffen
ontving de Mexicaan nadat hij zijn bolide al de pitbox in had
gereden. Een niet ingeloste straf van vijf seconden wordt normaal
gezien bij de racetijd opgeteld, maar als een coureur uitvalt wordt
de straf vaak omgezet in een gridstraf voor de eerstvolgende race.
En dus kwam Red Bull Racing met een slim plan om Perez alsnog de
baan op te sturen, zodat hij de straf kon inlossen. Hiermee
voorkwam het team een gridstraf van drie plekken tijdens de Grand
Prix van Qatar. Gevraagd naar het grote verschil met Verstappen in
Japan, heeft teambaas Christian Horner wel een verklaring. "Het is
een circuit waarop het draait om zelfvertrouwen", legt Horner uit.
"En ik denk dat Sergio vooral in de hogesnelheidsbochten moeite had
in vergelijking met Max, en je kon het zelfvertrouwen van Max daar
echt zien. De snelheid die hij kon meenemen in die bochten was
verbijsterend." De Red Bull-teambaas weet de problematiek van de
Mexicaan in de race precies op te sommen: "Hij had een slechte
start van de race, werd gebruikt als flipperkast onderweg naar de
eerste bocht en daar had hij pech mee. En daarna had hij schade, ik
denk dat dat met Lewis (Hamilton, red.) was, dus toen brak hij zijn
voorvleugel." "Vervolgens haalde hij Fernando (Alonso, red.) in
achter de safety car en daar kreeg hij een penalty voor. Later
probeerde hij iets te optimistisch, waarschijnlijk uit frustratie,
Kevin Magnussen in te halen en toen had hij wederom
voorvleugelschade én schade aan zijn stuur. Ik heb nog geen
volledig schaderapport gezien." De Britse teambaas weet tot slot
nog wel iets positiefs op te merken: "Het enige goede dat we
vandaag hebben bereikt, is dat we geen straf meenemen naar de
volgende race in Qatar", zo concludeert Horner eerlijk.
er in Japan 'gewoon' weer bij. Althans, dat geldt voor de Red Bull
van Max Verstappen. Sergio Perez had een lastige race, en dat begon
al op zaterdag tijdens de kwalificatie toen hij zich slechts als
vijfde klasseerde, terwijl zijn teamgenoot Max Verstappen de RB19
op pole zette. Perez heeft vervolgens veel meegemaakt tijdens de
Grand Prix van Japan. In de sandwich in de openingsronde, schade
aan zijn voorvleugel, een straf voor een incident achter de safety
car en een straf voor een incident met Kevin Magnussen. Het
resultaat? Vier strafpunten en een DNF. Een van de twee straffen
ontving de Mexicaan nadat hij zijn bolide al de pitbox in had
gereden. Een niet ingeloste straf van vijf seconden wordt normaal
gezien bij de racetijd opgeteld, maar als een coureur uitvalt wordt
de straf vaak omgezet in een gridstraf voor de eerstvolgende race.
En dus kwam Red Bull Racing met een slim plan om Perez alsnog de
baan op te sturen, zodat hij de straf kon inlossen. Hiermee
voorkwam het team een gridstraf van drie plekken tijdens de Grand
Prix van Qatar. Gevraagd naar het grote verschil met Verstappen in
Japan, heeft teambaas Christian Horner wel een verklaring. "Het is
een circuit waarop het draait om zelfvertrouwen", legt Horner uit.
"En ik denk dat Sergio vooral in de hogesnelheidsbochten moeite had
in vergelijking met Max, en je kon het zelfvertrouwen van Max daar
echt zien. De snelheid die hij kon meenemen in die bochten was
verbijsterend." De Red Bull-teambaas weet de problematiek van de
Mexicaan in de race precies op te sommen: "Hij had een slechte
start van de race, werd gebruikt als flipperkast onderweg naar de
eerste bocht en daar had hij pech mee. En daarna had hij schade, ik
denk dat dat met Lewis (Hamilton, red.) was, dus toen brak hij zijn
voorvleugel." "Vervolgens haalde hij Fernando (Alonso, red.) in
achter de safety car en daar kreeg hij een penalty voor. Later
probeerde hij iets te optimistisch, waarschijnlijk uit frustratie,
Kevin Magnussen in te halen en toen had hij wederom
voorvleugelschade én schade aan zijn stuur. Ik heb nog geen
volledig schaderapport gezien." De Britse teambaas weet tot slot
nog wel iets positiefs op te merken: "Het enige goede dat we
vandaag hebben bereikt, is dat we geen straf meenemen naar de
volgende race in Qatar", zo concludeert Horner eerlijk.