Ocon zet woedende Gasly op zijn plek: "Dat is niet relevant"

Het zal waarschijnlijk geen leuke debrief worden bij het team van
Alpine. Pierre Gasly kreeg tijdens de Grand Prix van Japan de
teamorder om zijn land- en teamgenoot Esteban Ocon voorbij te laten
gaan. De twee Fransmannen stonden op plek 9 en plek 10 toen Gasly
de laatste ronde van de race met tegenzin van zijn gas afging om
zijn teamgenoot voorbij te laten. Gasly zou namelijk eerder in de
race een plaats van zijn teamgenoot gewonnen hebben, en moest deze
teruggeven. Uiteindelijk finishten ze alsnog op plek 9 en plek 10,
alleen dan in omgekeerde volgorde. Gasly was hier na de race dan
ook niet over te spreken. "Het is nooit gezegd dat ik iets moest
teruggeven, te meer omdat ik voor hem was gestart en heel de race
ook voor hem heb gereden", liet de Fransman na de race aan de
media, inclusief RacingNews365 , weten. "Deze regel is altijd zo
geweest" Inmiddels is ook Ocon voor de microfoon verschenen, en hij
vindt er het zijne van: "Ik ben nu al vier jaar bij dit team, en
deze regel is altijd zo geweest. Zowel met Daniel (Ricciardo) als
Fernando (Alonso). De regel is dat als je van positie wisselt, en
ik gaf hem hier die positie, dat hij dan de positie voor hem moet
proberen te pakken, in dit geval die van Fernando Alonso. En als
dat niet lukt, dan moet je de plek teruggeven aan je teamgenoot.
"Dat is wat we altijd al gedaan hebben. Als ik aan de andere kant
had gezeten, had ik natuurlijk hetzelfde gedaan", zo gaat Ocon
verder. "Maar ik zal altijd de voorkeur hebben voor een gevecht op
de baan. Ik ben een beetje old school en ik zou nooit vragen om een
positiewissel. Ik begrijp ook het standpunt van het team, dat ze
meer punten wilden scoren door voor Fernando te komen, maar jammer
genoeg is dat niet gebeurd. Ik denk dat we het maximale eruit
hebben gehaald, want er zat niet heel veel meer in dan dit." En dat
Gasly eventueel sneller was geweest? "Dat is niet relevant want je
moet je plek op de baan vinden. Je kan zo snel zijn als je wil,
maar als je er niets mee doet, dan weet je nooit wie er vooraan
staat. Dus we gaan sowieso bespreken wat we beter hadden kunnen
doen." "Een ongelukkig incident" Ocon had een lastige start en
moest gelijk naar binnen na een lekke band: "Allemaal auto's kwamen
vanaf de zijkanten naar het midden, er was niet veel dat iemand had
kunnen doen. Het was een beetje een ongelukkig incident. Het lukte
me om langzaam terug te komen, de safety car hielp daarbij. Ik ging
naar binnen en kwam achteraan het veld weer terug. En langzaam maar
zeker wisten we met hard-hard best een prima race te rijden en
hebben we de resultaten geoptimaliseerd. Met beide auto's in de
punten is een goede beloning na een lastige week."

Top Headlines

Oudere Top Headlines

  • RaceXpress

    00:20

    07-05-2025

  • RaceXpress

    04:15

    07-05-2025

  • RaceXpress

    05:35

    07-05-2025

  • RaceXpress

    12:30

    06-05-2025

  • RaceXpress

    06:20

    07-05-2025

  • RaceXpress

    19:20

    07-05-2025