Getergde Verstappen maakt een vernietigend statement

Het was even een tik die Red Bull in Singapore moest incasseren. De
reeks van veertien overwinningen in 2023, waarvan tien op een rij
voor Max Verstappen, kwam wel erg abrupt tot een einde. De
Nederlander kwam niet eens in de buurt van het podium, terwijl
teamgenoot Sergio Perez in geen velden of wegen te bekennen was. In
Japan resulteerde dat een week later in een enorm getergde
Verstappen. Hij liet geen spaan heel van de concurrentie. Teambaas
Christian Horner genoot met volle teugen van zijn Verstappen, die
daags voor de start van het GP-weekend alvast een doel stelde: het
veld op een hoop rijden en twintig seconden voorsprong pakken in de
F1-race op Suzuka. "Soms zijn de races die je verliest de weekenden
waar je het meeste van leert", vertelt de Red Bull-teambaas aan
onder meer RacingNews365 . "Het weekend in Singapore vormde een
duidelijke herinnering voor iedereen: het is heel makkelijk om de
plank mis te slaan." Ergens knaagde dat aan Verstappen. "Iedereen
wist dat onze winnende reeks ooit zou eindigen, maar toch verlieten
we Singapore met wat frustratie. Op de woensdag voor de GP van
Japan speelde ik padel met Verstappen en hij was echt fired up .
Hij zei: 'Ik wil de race met een voorsprong van twintig seconden
winnen'." "Dat is hem op 0,7 seconde na gelukt", lacht Horner.
"Vanaf de eerste ronde in VT1, waar hij op de harde banden 1,8
seconde sneller was dan de rest op medium of zachte banden, merkte
je dat hij volledig gefocust was op het raceweekend." Het begon
echter al op zaterdag, gedurende welke Verstappen de rest
degradeerde tot veldvulling. "Het is een circuit waar Max van houdt
en waar hij van geniet, een ultiem rijderscircuit. Hij heeft
geweldig gepresteerd. Zijn ronde in de kwalificatie was een van de
beste F1-kwalificatieronden ooit, dat moet wel. Op zondag bouwde
hij tijdens de race vervolgens een overtuigende voorsprong op en
heeft hij gecontroleerd." Als Horner tot slot gevraagd wordt of de
vastberadenheid van Verstappen vooral voortkwam uit het verlies in
Singapore zelf, of juist uit het gepraat over de Technical
Directive en de eventuele rol daarvan in het verlies, vermoedt de
teambaas het eerste. "Verstappen is gewoon een racer en heeft niet
veel motivatie nodig. Hij was hier echter gebrand, gebrand om
nogmaals te laten zien wat voor een geweldig seizoen hij meemaakt."
Nepfans Zelf was Verstappen vanaf het moment dat hij voet zette in
Japan vastberaden om iedereen een poepie te laten ruiken. Al op
woensdag liet hij Horner alle hoeken van de padelbaan zien en op
donderdag liet hij zich tijdens de mediadag gelden. Het verlies in
Singapore had hij inmiddels een plek gegeven. "We hebben één race
niet gewonnen. Shit happens . Daarvoor won ik er tien op een rij.
We waren gewoon niet competitief genoeg en dan verdien je het ook
niet", zo klonk hij realistisch. Dat men her en der opgelucht was
dat er een keer geen Verstappen op de bovenste trede van het
ereschavot stond, kon de tweevoudig kampioen echter totaal niet
bekoren. Hij rekende in niet mis te verstane woorden af met dat
soort 'fans' die de dominantie van Red Bull en Verstappen niet
waarderen. "Wat er gebeurd is, is volgens mij niet per se slecht
voor F1. We zijn gewoon beter dan de rest. Als men dat niet kan
waarderen dan ben je geen echte fan. Zo gaat het gewoon. Daarom was
ik ook gewoon heel relaxed vorig weekend. Wij presteerden niet,
anderen deden het beter dan wij. Dan verdienen ze om te winnen. Ze
horen niet te winnen omdat anderen zeggen dat het saai is dat Red
Bull wint", aldus de Limburger. Complotdenkers Het was niet de
laatste groep fans waarmee hij afrekende. De 'complotdenkers'
werden ook op hun nummer gezet. De race in Singapore was namelijk
het eerste weekend waarin nieuwe technische richtlijnen golden,
richtlijnen gericht op flexibele vleugels en andere flexibele
onderdelen. Degenen die dachten dat de reeks van Red Bull daarom
tot een einde was gekomen kwamen van een ijskoude kermis thuis. Op
zaterdag verpletterde Verstappen tijdens de kwalificatie namelijk
de concurrentie, met een voorsprong van bijna 0,6 seconde op nummer
twee Oscar Piastri. "We hadden een slecht weekend in Singapore en
natuurlijk gaan mensen dan lopen praten zo van 'oh het komt door de
technische richtlijn'. Die mensen can go suck on an egg ", hekelde
de Red Bull-coureur. "Daarom was ik erop gebrand om een goed
weekend te hebben en ervoor te zorgen dat we sterk voor de dag
zouden komen." Een dag later stond Verstappen slechts een halve van
de in totaal 307,4 kilometer onder druk. Na de eerste twee bochten
verdween hij aan de horizon, waardoor hij de pikorde op
overtuigende wijze weer herstelde. Zijn statement was even
duidelijk als vernietigend. Zijn voorsprong aan het einde van zijn
zondagse rit? Bijna precies die twintig seconden voorsprong die hij
vijf dagen eerder als doel had gesteld. Dat terwijl hij zijn hele
race kon managen en niet vol gas hoefde te rijden. Eén ronde zette
hij aan voor het extra WK-punt en de perfecte score. Een volle
seconde was hij sneller dan de op een na snelste coureur, Lando
Norris. Mocht de naïeve fan nog even hebben getwijfeld aan de
dominantie van Red Bull na de miskleun in Singapore, dan staat deze
nu weer met beide voeten op de grond. Hetzelfde geldt voor de
concurrentie. Zij zullen het moeten doen met de broodkruimels die
de bijna drievoudig F1-kampioen dit jaar, en misschien nog wel tot
aan 2026, voor ze achterlaat. Verstappen heerst, of ze het nou
willen of niet.

Top Headlines

Oudere Top Headlines