Waarom Red Bull ondanks minimale updates zo'n enorme voorsprong houdt
Bijna elk topteam heeft dit jaar al een aantal significante
upgrades voor de F1-bolides meegenomen. Mercedes introduceerde
talloze updates, McLaren kwam met twee grote updatepakketten,
Ferrari met heel veel kleinere updates en ook Aston Martin kwam
meermaals met een lijst aan nieuwe onderdelen aanzetten. Het is
constructeurskampioen Red Bull Racing dat dit jaar echter weinig
tot geen verbeteringen aan de auto heeft doorgevoerd. De RB19 kwam
aan het begin van het jaar als het ware als een geüpdatete RB18 uit
de fabriek rollen en door het jaar heen kwamen er mondjesmaat
kleine updates. Hoe kan het dat ze alsnog zo dominant zijn dit
seizoen? De basis van de auto De basis van de RB19 zit goed in
elkaar. Toen de nieuwe reglementen in 2022 in werking traden, kwam
de conceptauto van Red Bull meteen sterk uit de verf. In het begin
waren er wat kinderziektes, vooral qua gewicht en qua
betrouwbaarheid, maar al snel werden die problemen met succes
aangepakt, waarna Verstappen en co. sinds het Europese deel van het
seizoen van 2022 haast onverslaanbaar zijn. Alle onderdelen van de
auto, van de voorvleugel tot de achterkant, zijn exact ontworpen om
hun functie in samenhang zo goed mogelijk uit te voeren. Beter
gezegd: elk detail van de auto is in perfecte 'harmonie' met alle
andere onderdelen en er is één rode draad tussen elk element.
Daarnaast had je ook nog het unieke sidepoddesign van Adrian Newey,
wat het meest effectieve design op de grid bleek te zijn. Deze
hoefde verder alleen maar doorontwikkeld te worden. Mede daardoor
werkt de RB19 op nagenoeg elk circuit, op het stratencircuit in
Singapore na, als een geoliede machine. Bij de concurrentie gaat
het daarentegen juist met pieken en dalen. Red Bull heeft het
concept van de auto daardoor niet aan hoeven te passen. Links en
rechts zetten andere teams echter hun eigen concepten bij het
grofvuil, om vervolgens juist een concept sterk lijkend op die van
Red Bull te introduceren. Een team als Mercedes hield zelfs
anderhalf jaar vast aan een niet-werkend concept, 'zonder'
sidepods. Pas nadat Mercedes besloot de W14 te voorzien van Red
Bull-achtige sidepods , boekte men weer wat progressie, maar
daarvoor moest men dus eerst wel een stap terug doen. En het zijn
niet alleen de sidepods. De RB19 heeft ook een DRS-systeem waarvan
de effectiviteit 30 procent hoger ligt dan bij de concurrentie. Ook
de 'hoekgevoeligheid' speelt een rol. Het zwaartepunt van de bolide
ligt dicht bij het middelpunt van de auto, waardoor het
'verplaatsen' van het gewicht beter gaat dan bij de andere teams.
Knappe koppen binnen het team Bovendien weten de knappe koppen
binnen het team van Red Bull goed te begrijpen hoe de RB19 werkt en
wat deze wel of niet fijn vindt. Zo wist het team uit Milton Keynes
voordat de Grand Prix van Singapore plaatsvond al dat het een
lastige race voor de renstal zou worden. Dat terwijl een team als
Ferrari en Mercedes vaak pas op de vrijdag van een weekend ontdekt
of de auto naar behoren presteert. Eén van de bekendste knappe
koppen binnen het team van Red Bull is natuurlijk Adrian Newey. De
F1-engineer is al sinds 2006 aanwezig bij het team van Red Bull, en
heeft met jaren aan kennis en ervaring op het gebied van het
ontwerpen van een snelle auto. Met het ground effect, het fenomeen
waardoor de huidige generatie F1-bolides (het grootste deel van de)
downforce genereren, is de Brit al helemaal bekend. Hij promoveerde
er tientallen jaren geleden zelfs op. Maar we mogen ook de
technisch directeur Pierre Waché niet vergeten. Pierre is sinds
2013 betrokken bij Red Bull Racing en heeft al meer dan 20 jaar
ervaring in de koningsklasse. Hij is medeverantwoordelijk voor het
ontwerp van onder andere de RB16B en de RB18, waarmee Max
Verstappen twee wereldtitels wist te winnen. Naast dat duo staat er
een sterk technisch hart, in tegenstelling tot bij andere teams,
waar we regelmatig wijzigingen zien. Bij McLaren is technisch
directeur James Key recent ontslagen, bij Ferrari wordt er ook veel
geschoven en bij Mercedes wisselden CTO Mike Elliott en Technisch
Directeur James Allison recent terug van positie. Al vele jaren is
het team nagenoeg ongewijzigd. Alleen het vertrek van Rob Marshall
naar McLaren eerder dit jaar was een aderlating voor Red Bull. Max
Verstappen En dan hebben we het nog niet eens gehad over de coureur
die de auto bestuurt. Tweevoudig wereldkampioen Max Verstappen kent
een nagenoeg foutloos seizoen. We hebben hem namelijk maar op twee
fouten kunnen betrappen. De mislukte eerste run in Q3 tijdens de
Grand Prix van Miami, waarbij niet veel later Charles Leclerc zijn
Ferrari in de muur parkeerde en Verstappen geen snelle ronde meer
kon neerzetten, en het incident in kwalificatie van de Grand Prix
van Groot-Brittannië, waar hij de muur raakte bij het uitrijden van
zijn pitbox. Voor de rest is de Nederlander dit seizoen zo goed als
foutloos. Dat is natuurlijk ook van invloed is op de resultaten van
het team. Verstappen is een met zijn Red Bull en daardoor weet hij
er het absolute maximale uit te persen. Achter hem lijken er elk
weekend weer anderen op P2 en P3 te finishen, waardoor de
voorsprong heel snel oploopt. Geen nieuwe regels Tot slot waren er
dit jaar bijna geen veranderingen in de (technisch) reglementen, op
de maatregelen voor porpoising en de technische richtlijn over
flexi-wings na. Red Bull kan dus voortborduren op de eerste
conceptversie van de RB19, welke vanaf het begin af aan al sterk
bleek en welke eigenlijk dus een doorontwikkelde versie was van de
RB18. Ondanks minder windtunneltijd vanwege het winnen van het
kampioenschap in 2022 en de straf voor het overschrijden van het
budgetplafond, heeft Red Bull het alsnog voor elkaar gekregen om de
met afstand beste auto van de 2023-grid te hebben. Die straf komt
binnenkort bovendien ten einde en ook in 2024 wijzigen de
reglementen niet. Aan de dominantie zou op papier dus voorlopig
geen einde te hoeven komen.
upgrades voor de F1-bolides meegenomen. Mercedes introduceerde
talloze updates, McLaren kwam met twee grote updatepakketten,
Ferrari met heel veel kleinere updates en ook Aston Martin kwam
meermaals met een lijst aan nieuwe onderdelen aanzetten. Het is
constructeurskampioen Red Bull Racing dat dit jaar echter weinig
tot geen verbeteringen aan de auto heeft doorgevoerd. De RB19 kwam
aan het begin van het jaar als het ware als een geüpdatete RB18 uit
de fabriek rollen en door het jaar heen kwamen er mondjesmaat
kleine updates. Hoe kan het dat ze alsnog zo dominant zijn dit
seizoen? De basis van de auto De basis van de RB19 zit goed in
elkaar. Toen de nieuwe reglementen in 2022 in werking traden, kwam
de conceptauto van Red Bull meteen sterk uit de verf. In het begin
waren er wat kinderziektes, vooral qua gewicht en qua
betrouwbaarheid, maar al snel werden die problemen met succes
aangepakt, waarna Verstappen en co. sinds het Europese deel van het
seizoen van 2022 haast onverslaanbaar zijn. Alle onderdelen van de
auto, van de voorvleugel tot de achterkant, zijn exact ontworpen om
hun functie in samenhang zo goed mogelijk uit te voeren. Beter
gezegd: elk detail van de auto is in perfecte 'harmonie' met alle
andere onderdelen en er is één rode draad tussen elk element.
Daarnaast had je ook nog het unieke sidepoddesign van Adrian Newey,
wat het meest effectieve design op de grid bleek te zijn. Deze
hoefde verder alleen maar doorontwikkeld te worden. Mede daardoor
werkt de RB19 op nagenoeg elk circuit, op het stratencircuit in
Singapore na, als een geoliede machine. Bij de concurrentie gaat
het daarentegen juist met pieken en dalen. Red Bull heeft het
concept van de auto daardoor niet aan hoeven te passen. Links en
rechts zetten andere teams echter hun eigen concepten bij het
grofvuil, om vervolgens juist een concept sterk lijkend op die van
Red Bull te introduceren. Een team als Mercedes hield zelfs
anderhalf jaar vast aan een niet-werkend concept, 'zonder'
sidepods. Pas nadat Mercedes besloot de W14 te voorzien van Red
Bull-achtige sidepods , boekte men weer wat progressie, maar
daarvoor moest men dus eerst wel een stap terug doen. En het zijn
niet alleen de sidepods. De RB19 heeft ook een DRS-systeem waarvan
de effectiviteit 30 procent hoger ligt dan bij de concurrentie. Ook
de 'hoekgevoeligheid' speelt een rol. Het zwaartepunt van de bolide
ligt dicht bij het middelpunt van de auto, waardoor het
'verplaatsen' van het gewicht beter gaat dan bij de andere teams.
Knappe koppen binnen het team Bovendien weten de knappe koppen
binnen het team van Red Bull goed te begrijpen hoe de RB19 werkt en
wat deze wel of niet fijn vindt. Zo wist het team uit Milton Keynes
voordat de Grand Prix van Singapore plaatsvond al dat het een
lastige race voor de renstal zou worden. Dat terwijl een team als
Ferrari en Mercedes vaak pas op de vrijdag van een weekend ontdekt
of de auto naar behoren presteert. Eén van de bekendste knappe
koppen binnen het team van Red Bull is natuurlijk Adrian Newey. De
F1-engineer is al sinds 2006 aanwezig bij het team van Red Bull, en
heeft met jaren aan kennis en ervaring op het gebied van het
ontwerpen van een snelle auto. Met het ground effect, het fenomeen
waardoor de huidige generatie F1-bolides (het grootste deel van de)
downforce genereren, is de Brit al helemaal bekend. Hij promoveerde
er tientallen jaren geleden zelfs op. Maar we mogen ook de
technisch directeur Pierre Waché niet vergeten. Pierre is sinds
2013 betrokken bij Red Bull Racing en heeft al meer dan 20 jaar
ervaring in de koningsklasse. Hij is medeverantwoordelijk voor het
ontwerp van onder andere de RB16B en de RB18, waarmee Max
Verstappen twee wereldtitels wist te winnen. Naast dat duo staat er
een sterk technisch hart, in tegenstelling tot bij andere teams,
waar we regelmatig wijzigingen zien. Bij McLaren is technisch
directeur James Key recent ontslagen, bij Ferrari wordt er ook veel
geschoven en bij Mercedes wisselden CTO Mike Elliott en Technisch
Directeur James Allison recent terug van positie. Al vele jaren is
het team nagenoeg ongewijzigd. Alleen het vertrek van Rob Marshall
naar McLaren eerder dit jaar was een aderlating voor Red Bull. Max
Verstappen En dan hebben we het nog niet eens gehad over de coureur
die de auto bestuurt. Tweevoudig wereldkampioen Max Verstappen kent
een nagenoeg foutloos seizoen. We hebben hem namelijk maar op twee
fouten kunnen betrappen. De mislukte eerste run in Q3 tijdens de
Grand Prix van Miami, waarbij niet veel later Charles Leclerc zijn
Ferrari in de muur parkeerde en Verstappen geen snelle ronde meer
kon neerzetten, en het incident in kwalificatie van de Grand Prix
van Groot-Brittannië, waar hij de muur raakte bij het uitrijden van
zijn pitbox. Voor de rest is de Nederlander dit seizoen zo goed als
foutloos. Dat is natuurlijk ook van invloed is op de resultaten van
het team. Verstappen is een met zijn Red Bull en daardoor weet hij
er het absolute maximale uit te persen. Achter hem lijken er elk
weekend weer anderen op P2 en P3 te finishen, waardoor de
voorsprong heel snel oploopt. Geen nieuwe regels Tot slot waren er
dit jaar bijna geen veranderingen in de (technisch) reglementen, op
de maatregelen voor porpoising en de technische richtlijn over
flexi-wings na. Red Bull kan dus voortborduren op de eerste
conceptversie van de RB19, welke vanaf het begin af aan al sterk
bleek en welke eigenlijk dus een doorontwikkelde versie was van de
RB18. Ondanks minder windtunneltijd vanwege het winnen van het
kampioenschap in 2022 en de straf voor het overschrijden van het
budgetplafond, heeft Red Bull het alsnog voor elkaar gekregen om de
met afstand beste auto van de 2023-grid te hebben. Die straf komt
binnenkort bovendien ten einde en ook in 2024 wijzigen de
reglementen niet. Aan de dominantie zou op papier dus voorlopig
geen einde te hoeven komen.
