Wat de nieuwe race-toekomst van De Vries betekent voor Red Bull

Na tien Formule 1-races eindigde het avontuur van Nyck de Vries in
de koningsklasse van de autosport, maar met een lading aan ervaring
en kampioenschappen in de F2 en de Formule E op zak kon een nieuw
race-avontuur niet lang uitblijven. De 'nieuwe' stap is nu
bevestigd: hij keert terug naar de elektrische tegenhanger van de
F1. De Vries zal hier voor Mahindra gaan racen en mogelijk nog wat
andere avonturen aangaan, bijvoorbeeld in het World Endurance
Championship. De Friese rijder wordt gelinkt aan Toyota, daar waar
hij eerder actief was als reservecoureur. Mocht dit er ook nog bij
komen, dan kan er rustig gesteld worden dat er voor Red Bull geen
tijd meer is. Zijn vroege F1-exit betekende al dat De Vries en Red
Bull publiekelijk niet meer aan elkaar werden gelinkt, maar achter
de schermen was er nog gewoon een contract. Dat contract lijkt nu
in de papierversnipperaar te zijn beland. De Vries op papier nog
reserve Na de handbreuk van Daniel Ricciardo in de tweede vrije
training voor de Grand Prix van Nederland werd test- en
reservecoureur Liam Lawson als vervanger van de vervanger naar
voren geschoven. Hij kwam al in actie voor AlphaTauri in de GP's
van Nederland, Italië, Singapore en Japan. RacingNews365 heeft
vernomen dat de Nieuw-Zeelander ook in Qatar in actie zal komen,
want een gecompliceerde handbreuk van Ricciardo zorgt voor meer
herstelduur. Lawson kan deze race gewoon meedoen, maar hij kan
ondertussen ook kampioen worden in het Super Formula kampioenschap,
waar hij door Red Bull is geparkeerd om ervaring op te doen. De
seizoensfinale vindt plaats in hetzelfde weekend als de GP van
Mexico, wat betekent dat Lawson daar niet beschikbaar is als
reserve, mocht hij de Super Formula titel willen claimen. Op papier
zou De Vries dan nog invaller kunnen zijn voor Red Bull, maar met
zijn nieuwe baan bij Mahindra zal hij tijdens het raceweekend van
Mexico als het goed is in Valencia zijn voor de testdagen van de
Formule E. 'Nieuw' Red Bull-gezicht Dat De Vries niet meer in actie
zou komen voor Red Bull is geen grote verrassing, maar als Lawson
niet beschikbaar is en Ricciardo nog moet revalideren zal er tóch
iemand aan moeten schuiven bij AlphaTauri. Een contract is een
contract, dus op papier was de Nederlander dan mogelijk nog
eenmalig teruggekeerd. Onlangs onthulde Red Bull-teambaas Christian
Horner echter dat ze al een nieuwe reserve naar voren hebben
geschoven: Formule 2-coureur Isack Hadjar, het (vroegere?)
oogappeltje van adviseur en talentscout Helmut Marko. Hadjar staat
echter slechts veertiende en kent nog geen topseizoen in de F2,
maar Horner bevestigde hem bij F1TV al wel als reserverijder, mocht
Lawson niet rijden. Met de overlap van de Formule E en het laatste
weekend waarin De Vries in actie zou kunnen komen voor Red
Bull/AlphaTuari, lijkt de band tussen de twee partijen nu verleden
tijd te zijn. Dit was volgens velen al een kwestie van tijd, want
na het verliezen van je stoeltje na tien races is een onderlinge
relatie gezond houden al een lastig verhaal. Red Bull en AlphaTauri
gaan rustig door met de line-up van nu: Lawson als vervanger naast
Yuki Tsunoda, Ricciardo aan de zijlijn terwijl hij revalideert, Max
Verstappen en Sergio Perez bij Red Bull en als er écht een
vervanger nodig is, dan is Hadjar er nog.

Top Headlines

Oudere Top Headlines