Newey bedankte voor Ferrari in 'donkere tijden' Red Bull: "Voelde me als een vader"
Twaalf constructeurstitels (met Williams, McLaren en Red Bull)
staan er op het cv van Red Bull-ontwerper Adrian Newey. In door hem
ontworpen wagens pakten zeven verschillende coureurs samen twaalf
wereldtitels in de Formule 1. Een mooie erelijst voor Newey, waar
de naam van een van de meest iconische teams in de koningsklasse op
ontbreekt. Newey heeft nooit bij Ferrari gewerkt, hoewel die
mogelijkheid zich wel voordeed. In gesprek met de Formule 1-podcast
Beyond the Grid zegt Newey dat hij dat toch wel een gemis vindt.
"Daar heb ik soms best wel spijt van. Maar weet je, het zou
bijvoorbeeld ook fantastisch zijn geweest om met Fernando (Alonso,
red.) en Lewis (Hamilton, red.) t werken. Maar door omstandigheden
is het er nooit van gekomen. Zo is het nu eenmaal." In zijn
carrière kon Newey drie keer naar Ferrari. Ten tijde van zijn
IndyCar-dagen, in 1993, toen Newey ontwerper was voor Williams in
de Formule 1 en in 2014. Vooral die laatste keer was de keuze voor
Newey heel erg moeilijk, zo vertelt hij. "Samen met Christian was
en ben ik vanaf het begin af aan betrokken bij Red Bull. Het was
een grote gok om McLaren, een kampioenschaps winnend team te
verlaten voor een net startend team, dat eigenlijk de joker van de
pitstraat was. We hadden de ambities om een race te winnen,
misschien zelfs een kampioenschap. Het was leuk en uiteindelijk
wonnen we vier wereldtitels. Dat overtrof onze stoutste dromen. Ik
voelde me als een soort vader betrokken bij het team, een team dat
bovendien ontwikkelingen doormaakte. Ik wilde eigenlijk helemaal
niet weg." Geen interesse in Formule 1 Maar na de winnende reeks
van 2010 tot en met 2013 werd de situatie bij Red Bull anders.
Motorleverancier Renault kon geen goede motor leveren in het nieuwe
hybride-tijdperk. "Wij probeerden de druk op Renault op te voeren,
bij de toenmalige baas Carlos Ghosn. We vroegen of hij meer
middelen wilde vrijmaken om het budget te verhogen. Hij antwoordde
dat hij eigenlijk helemaal geen interesse in de Formule 1 had. Hij
deed het alleen omdat zijn marketingmensen zeiden dat het goed
was." "Het was zo'n deprimerende situatie. We keken naar de
toekomst en wisten dat Mercedes ons geen motor ging leveren.
Ferrari had een geweldige motor, maar wij waren als Red Bull ooit
begonnen met een Ferrari-motor maar daar bedankte we toen voor ten
faveure van Renault. Ik geloofde bovendien niet dat als je in een
kampioensstrijd bent verwikkeld, je hetzelfde materiaal zou krijgen
als Ferrari zelf. Het zag er dus naar uit dat we nog jaren met
Renault zouden zitten, waarin we niet competitief zouden zijn. Het
was gewoon een donkere tunnel waar we in zaten." En op dat moment
kwam Ferrari met een aanbod om Newey naar de Italiaanse renstal te
halen. Gesprekken werden gevoerd, maar uiteindelijk hapte hij niet
toe. Het voelde voor hem niet goed om Red Bull zo achter te laten.
Een team dat als zijn thuis voelde en waarbij hij vanaf de start
was betrokken. En nu wordt die keuze weer uitbetaald, met twee
constructeurstitels op rij.
staan er op het cv van Red Bull-ontwerper Adrian Newey. In door hem
ontworpen wagens pakten zeven verschillende coureurs samen twaalf
wereldtitels in de Formule 1. Een mooie erelijst voor Newey, waar
de naam van een van de meest iconische teams in de koningsklasse op
ontbreekt. Newey heeft nooit bij Ferrari gewerkt, hoewel die
mogelijkheid zich wel voordeed. In gesprek met de Formule 1-podcast
Beyond the Grid zegt Newey dat hij dat toch wel een gemis vindt.
"Daar heb ik soms best wel spijt van. Maar weet je, het zou
bijvoorbeeld ook fantastisch zijn geweest om met Fernando (Alonso,
red.) en Lewis (Hamilton, red.) t werken. Maar door omstandigheden
is het er nooit van gekomen. Zo is het nu eenmaal." In zijn
carrière kon Newey drie keer naar Ferrari. Ten tijde van zijn
IndyCar-dagen, in 1993, toen Newey ontwerper was voor Williams in
de Formule 1 en in 2014. Vooral die laatste keer was de keuze voor
Newey heel erg moeilijk, zo vertelt hij. "Samen met Christian was
en ben ik vanaf het begin af aan betrokken bij Red Bull. Het was
een grote gok om McLaren, een kampioenschaps winnend team te
verlaten voor een net startend team, dat eigenlijk de joker van de
pitstraat was. We hadden de ambities om een race te winnen,
misschien zelfs een kampioenschap. Het was leuk en uiteindelijk
wonnen we vier wereldtitels. Dat overtrof onze stoutste dromen. Ik
voelde me als een soort vader betrokken bij het team, een team dat
bovendien ontwikkelingen doormaakte. Ik wilde eigenlijk helemaal
niet weg." Geen interesse in Formule 1 Maar na de winnende reeks
van 2010 tot en met 2013 werd de situatie bij Red Bull anders.
Motorleverancier Renault kon geen goede motor leveren in het nieuwe
hybride-tijdperk. "Wij probeerden de druk op Renault op te voeren,
bij de toenmalige baas Carlos Ghosn. We vroegen of hij meer
middelen wilde vrijmaken om het budget te verhogen. Hij antwoordde
dat hij eigenlijk helemaal geen interesse in de Formule 1 had. Hij
deed het alleen omdat zijn marketingmensen zeiden dat het goed
was." "Het was zo'n deprimerende situatie. We keken naar de
toekomst en wisten dat Mercedes ons geen motor ging leveren.
Ferrari had een geweldige motor, maar wij waren als Red Bull ooit
begonnen met een Ferrari-motor maar daar bedankte we toen voor ten
faveure van Renault. Ik geloofde bovendien niet dat als je in een
kampioensstrijd bent verwikkeld, je hetzelfde materiaal zou krijgen
als Ferrari zelf. Het zag er dus naar uit dat we nog jaren met
Renault zouden zitten, waarin we niet competitief zouden zijn. Het
was gewoon een donkere tunnel waar we in zaten." En op dat moment
kwam Ferrari met een aanbod om Newey naar de Italiaanse renstal te
halen. Gesprekken werden gevoerd, maar uiteindelijk hapte hij niet
toe. Het voelde voor hem niet goed om Red Bull zo achter te laten.
Een team dat als zijn thuis voelde en waarbij hij vanaf de start
was betrokken. En nu wordt die keuze weer uitbetaald, met twee
constructeurstitels op rij.
