Hevige strijd om miljoenen brandt los tussen Ferrari en Mercedes
De laatste races is het stuivertje wisselen met betrekking tot
racepace tussen Mercedes en Ferrari. In Zandvoort leek Mercedes de
betere auto te hebben, in Monza kwam Ferrari enorm sterk voor de
dag en in Singapore zagen de rondetijden van Mercedes - ondanks een
(strategische) overwinning van Carlos Sainz - er erg goed uit. In
Suzuka waren de rollen wederom omgekeerd: Ferrari's SF-23 ging
simpelweg wat beter dan de W14. De Italiaanse renstal heeft het gat
naar Mercedes inmiddels flink verkleind en lijkt alles op alles te
zetten om plaats twee in het constructeurskampioenschap te
bemachtigen. En dat levert ze flink wat extra poen op. Andrew
Shovlin, technisch directeur bij Mercedes, voelt de hete adem van
Ferrari in zijn nek, zo laat hij blijken tegenover onder meer
RacingNews365. 'Het wordt krap' "Ferrari heeft een update
meegebracht. Daarnaast is het voor ons niet duidelijk waarom we
niet goed presteerden in Japan. Er zijn dus te veel variabelen om
precies te bepalen waar we staan. Het gat was niet groot in Suzuka.
We kijken naar de dingen die we de resterende races beter kunnen
doen, om zo beter te presteren." Shovlin is realistisch, maar
goedgemutst: "Het wordt krap, maar ik heb liever twintig punten
voorsprong dan twintig punten achterstand." Niet alleen binnen het
constructeurskampioenschap, maar ook op rijdersgebied is het nog
spannend bij de coureurs van zowel Mercedes als Ferrari. De gaten
tussen de coureurs zijn relatief klein. Lewis Hamilton staat
momenteel derde in het kampioenschap met 190 punten en staat
daarmee veertig punten los van Carlos Sainz (plaats vijf, 150
punten). Dat gat wordt opgevuld door Fernando Alonso - de Spanjaard
is vierde in de pikorde met 174 punten, maar presteert de laatste
tijd wat minder nu Aston Martin is afgezakt. Charles Leclerc staat
zesde met 135 punten. George Russell bevindt zich op de achtste
stek met 115 punten, evenveel als Lando Norris. Norris staat echter
op plaats zeven omdat hij meer podiumplaatsen scoorde tot dusver
dan zijn Britse conculega. Alhoewel er vanuit de F1 geen
prijzengeld komt voor de coureurs, zullen er wel bonussen vanuit de
teams aan een bepaalde plek in het kampioenschap zijn verbonden.
Daarom zullen ook de coureurs zo hoog mogelijk willen eindigen.
Bekijk hieronder de volledige stand van het 2023 Formule 1
wereldkampioenschap.
racepace tussen Mercedes en Ferrari. In Zandvoort leek Mercedes de
betere auto te hebben, in Monza kwam Ferrari enorm sterk voor de
dag en in Singapore zagen de rondetijden van Mercedes - ondanks een
(strategische) overwinning van Carlos Sainz - er erg goed uit. In
Suzuka waren de rollen wederom omgekeerd: Ferrari's SF-23 ging
simpelweg wat beter dan de W14. De Italiaanse renstal heeft het gat
naar Mercedes inmiddels flink verkleind en lijkt alles op alles te
zetten om plaats twee in het constructeurskampioenschap te
bemachtigen. En dat levert ze flink wat extra poen op. Andrew
Shovlin, technisch directeur bij Mercedes, voelt de hete adem van
Ferrari in zijn nek, zo laat hij blijken tegenover onder meer
RacingNews365. 'Het wordt krap' "Ferrari heeft een update
meegebracht. Daarnaast is het voor ons niet duidelijk waarom we
niet goed presteerden in Japan. Er zijn dus te veel variabelen om
precies te bepalen waar we staan. Het gat was niet groot in Suzuka.
We kijken naar de dingen die we de resterende races beter kunnen
doen, om zo beter te presteren." Shovlin is realistisch, maar
goedgemutst: "Het wordt krap, maar ik heb liever twintig punten
voorsprong dan twintig punten achterstand." Niet alleen binnen het
constructeurskampioenschap, maar ook op rijdersgebied is het nog
spannend bij de coureurs van zowel Mercedes als Ferrari. De gaten
tussen de coureurs zijn relatief klein. Lewis Hamilton staat
momenteel derde in het kampioenschap met 190 punten en staat
daarmee veertig punten los van Carlos Sainz (plaats vijf, 150
punten). Dat gat wordt opgevuld door Fernando Alonso - de Spanjaard
is vierde in de pikorde met 174 punten, maar presteert de laatste
tijd wat minder nu Aston Martin is afgezakt. Charles Leclerc staat
zesde met 135 punten. George Russell bevindt zich op de achtste
stek met 115 punten, evenveel als Lando Norris. Norris staat echter
op plaats zeven omdat hij meer podiumplaatsen scoorde tot dusver
dan zijn Britse conculega. Alhoewel er vanuit de F1 geen
prijzengeld komt voor de coureurs, zullen er wel bonussen vanuit de
teams aan een bepaalde plek in het kampioenschap zijn verbonden.
Daarom zullen ook de coureurs zo hoog mogelijk willen eindigen.
Bekijk hieronder de volledige stand van het 2023 Formule 1
wereldkampioenschap.
