Mercedes geeft verklaring voor aparte strategische keuze Russell

Op het circuit van Suzuka, waar de bandenslijtage relatief hoog
ligt, hoopte Mercedes de race van George Russell te redden met een
opmerkelijke strategische keuze. De coureur van de Duitse renstal
volgde een éénstopper en werd uiteindelijk zevende in de Grand Prix
van Japan, dit terwijl alle andere (gefinishte) coureurs voor een
tweestopper gingen. Russell stelde de optie zelf voor, maar het
'plan B' lag al klaar bij zijn team. Rosie Wait, Head of Strategy
van Mercedes, legt uit waarom ze uiteindelijk toch voor de
éénstopper zijn gegaan. "Suzuka is een uitdagend circuit op
strategisch gebied. Aan de ene kant heb je veel bandenslijtage
omdat er veel bochten op hoge snelheid zijn. Het circuit is oud en
schuurt veel, waardoor je meerdere stops zal moeten maken. Twee,
soms drie." "Aan de andere kant is Suzuka juist een van de
lastigere circuits om in te halen. Het is zeker geen Monaco of
Singapore, maar het circuit behoort wel tot de groep van circuits
waar het lastig is om in te halen. Daarom wil je de focus leggen op
trackpositie en één van de voornaamste opties daarvoor is minder
stops maken dan de anderen." Mercedes: "Hadden niets te verliezen"
Een tweestopper volgen, net zoals alle concurrenten, had volgens
Wait weinig verschil gemaakt. "Je kan dan mogelijk een of twee
plaatsen winnen met een undercut. We wisten dat een éénstopper
hoogstwaarschijnlijk niet sneller was dan een tweestopper, maar bij
George hadden we niets te verliezen. We zaten al achter alle
anderen en aan het risico zaten maar weinig nadelen." "Het voordeel
hierbij was dat we de cijfers niet helemaal goed hadden berekend en
de slijtage lager was dan verwacht, terwijl inhalen juist lastiger
was. George kon wat auto's achter zich houden in de slotfase van de
race." De strategieën werden voor de race, zoals gebruikelijk
besproken. Het originele plan was een éénstopper, maar tijdens de
race werd er een andere keuze gemaakt. Vooral na een vroege safety
car, wat volgens de Mercedes-strateeg een van de doorslaggevende
factoren was voor Russell. "Dat maakte de raceafstand effectief
korter, dus is een éénstopper makkelijker."

Top Headlines

Oudere Top Headlines