Hoe Honda met vele gridstraffen de basis legde voor het Verstappen-succes

Franz Tost werd onlangs uitgenodigd voor een interview bij Honda
Racing Global, dat via het YouTube-kanaal van de Japanse
motorleverancier werd gepubliceerd. In het interview legt de
Oostenrijker uit hoe de collaboratie tot stand kwam, waarom hij
vanaf moment één 100 procent geloofde in de samenwerking en wat de
succesfactor is in de relatie Red Bull/Honda. "Ik ken Honda nu al
vele, vele jaren", trapt Tost af. "Toen Ralf Schumacher Formule
Nippon reed, woonde ik een jaar in Japan. In die tijd ontmoette ik
heel veel Honda-mensen en zij gaven me een goede indruk. Iedereen
weet dat Honda een fantastisch verleden heeft in de geschiedenis
van de Formule 1. Ze hebben races en kampioenschappen gewonnen."
'Een partnerschap met Honda gaat je team grote problemen brengen'
Tost vervolgt zijn verhaal. De F1-veteraan vertelt dat de
belabberde relatie die Honda had met McLaren gedurende het begin
van het hybride-tijdperk hem aan het hart ging. "Ik heb altijd
contact gehouden met Honda, ook in 2014. Ik kon gewoon niet geloven
dat ze niet in staat waren om een krachtbron te bouwen die
F1-waardig was. Ze hadden het erg moeilijk met McLaren. Toch was ik
ervan overtuigd dat je, middels een sterke samenwerking, kunt
winnen met Honda. Toen we in 2017 meldden dat we met Honda in zee
gingen, geloofden veel mensen in de paddock mij niet. 'Hoe kun je
nu besluiten om met dit bedrijf samen te werken? Dit gaat je team
grote problemen brengen!'" De teambaas van Yuki Tsunoda en Daniel
Ricciardo bleef bij zijn standpunt: "Ik zei gewoon tegen ze: 'Stel
me deze vraag nog maar eens over vijf jaar.'" In 2017 startte Honda
met het bouwen van de 2018-motor voor Toro Rosso (nu: AlphaTauri).
Vanaf 2018 reed Toro Rosso met de Aziatische krachtbron, in 2019
volgde moederteam Red Bull. "Misschien winnen we ooit zelfs wel een
kampioenschap" "We hebben vanaf het eerste moment een fantastische
samenwerking met Honda. We hebben een heel zakelijke, maar ook heel
open relatie. Er was direct een corporatieve samenwerking tussen
Honda en Toro Rosso. Engineers gingen naar Sakura (Japan, red.) om
de Honda-fabriek te bezoeken en vice versa. Ik beloofde de
Honda-president van destijds dat ze races zouden gaan winnen met
Red Bull en misschien zelfs wel een kampioenschap." De goede
communicatie tussen beide partijen leidde vervolgens tot tientallen
overwinningen en meerdere kampioenschappen. Tost: "En nu winnen ze
(weer) het kampioenschap. Ik heb altijd gedacht dat Honda één van
de beste motorleveranciers is om aan je zijde te hebben. Ik
verwachtte dan ook heel van hen. En nu wordt bevestigd dat de
formule Red Bull/Honda zeer succesvol is." Tekst gaat verder onder
afbeelding. Proefkonijn Toro Rosso In het eerste seizoen dat Toro
Rosso met een Honda-krachtbron reed, werd het team uit Faenza
geregeld als proefkonijn gebruikt. Dat om de kinderziektes die de
hybridemotor kende tijdens de samenwerking met McLaren de wereld
uit te helpen én de performance te optimaliseren, zo vertelt Tost.
"Honda zette destijds tijdens de winterperiode al flinke stappen.
Maar we wisten dat als we races wilden winnen met Red Bull, de
krachtbron het hele jaar doorontwikkeld moest worden." Tost hakte
de knoop door en offerde zusterteam Toro Rosso meermaals op voor
het grote Red Bull. "Ik zei tegen Honda: 'breng alsjeblieft elke
race een nieuwe specificatie, een nieuwe upgrade. Het maakt niet
uit of we achteraan moeten beginnen.' En daar gingen we. We kregen
onderhand iedere race een nieuwe krachtbron." In de slotfase van
het jaar kregen de Toro Rosso-coureurs inderdaad om de haverklap
straffen. Zoals tijdens de GP van de VS. Pierre Gasly en Brendon
Hartley moesten respectievelijk 35 en 40 plekken achteruit op de
startgrid. "De hoge ontwikkelingssnelheid maakte het echter
mogelijk om Red Bull en Toro Rosso in 2019 en 2020 te voorzien van
een sterke power unit. Dat was de basis. De engineers uit Sakura
hebben heel, heel, heel goed werk geleverd", aldus de Oostenrijker.

Top Headlines

Oudere Top Headlines