FIA-straffendiscussie wakkert aan na meerdere Red Bull-incidenten

Wordt er consistent gehandeld bij het uitdelen van straffen in de
Formule 1? Een vraag die eigenlijk altijd gesteld wordt door de
coureurs, teams en andere prominenten uit de sport. De één vindt
dat alles perfect en eerlijk verloopt, de ander kijkt soms met
verbazing toe hoe een coureur geen straf krijgt, of juist wel. Zo
kreeg Max Verstappen na meerdere vergrijpen in de kwalificatie voor
de Grand Prix van Singapore slechts waarschuwingen, terwijl hij
concurrent Yuki Tsunoda hinderde in een snelle ronde. De stewards
vonden een straf niet nodig, maar in het verleden is er wel eens
een (grid)straf uitgedeeld voor een soortgelijk incident. Het woord
soortgelijk is hier belangrijk, want de FIA behandelt alle
incidenten afzonderlijk. Qua strafmaat blikken ze echter vaak wel
terug op vergelijkbare incidenten uit het verleden. Het vergrijp
van Verstappen willen ze in de toekomst in ieder geval niet gaan
gebruiken als voorbeeld voor het wel of niet geven van een straf.
Het wekt de suggestie dat er eigenlijk toch wel een straf moest
komen. De FIA streeft er naar om zo consistent mogelijk te
straffen, maar in de Formule 1 blijft dat een lastig gegeven.
Iedere situatie is anders, maar over het ene incident is meer
ontevredenheid dan het andere. Een aantal coureurs willen andere
straffen zien en nemen andere incidenten bij Red Bull als
voorbeeld: twee acties van Sergio Perez. Perez bestraft, maar
behoudt positie Perez werd in de Grand Prix van Singapore bestraft
voor een incident met Alex Albon, waar hij een tijdstraf van vijf
seconden voor kreeg na afloop van de race. Hoewel de teamgenoot van
Verstappen weliswaar een officiële straf kreeg van de stewards,
veranderde er voor hem weinig: hij behield zijn achtste plaats,
want de nummer negen (Liam Lawson) kwam pas ruim na die vijf
seconden over de finish. In Japan kende Perez een ander incident
toen hij Kevin Magnussen probeerde in te halen. De Red Bull-coureur
kwam van heel ver, remde te laat en tikte de Haas-coureur en
hemzelf in de rondte. Later zou Perez uitvallen, maar kwam er nog
wel een straf van vijf seconden. Hoewel Checo al in de pitbox
stond, reed hij alsnog een rondje naar buiten om de tijdstraf te
incasseren. Zo krijgt hij de straf in de race die voor hem toch al
klaar was, in plaats van de straf mee te nemen naar een nieuw
weekend. Alhoewel daardoor heel wat wenkbrauwen werden gefronst,
lijkt die 'maas' in de wet voorlopig gewoon in stand te blijven.
Artikel gaat door onder de video. F1-coureurs willen verandering Na
afloop van de Grand Prix van Japan vertelt Albon aan de aanwezige
media, waaronder RacingNews365 , dat hij niet blij is met de manier
van handelen van de stewards. 'De coureurs' leren hun lesje
namelijk niet op de huidige manier, zo zegt hij over de situatie
van Perez in Singapore en in Japan. "In bocht 11 deed hij hetzelfde
bij mij in Japan, maar ik kon hem ontwijken. Daarna deed hij
hetzelfde bij Kevin. Ik zat er achter, dus ik kon alles zien. Het
is duidelijk dat de coureurs hier geen lesje van leren, want de
straffen zijn niet zwaar genoeg. Dit is al twee races op rij zo."
Ook de voorzitter van de coureursvakbond, George Russell, vindt de
straf niet helemaal passend. "Ik heb dit zelf ook meegemaakt, toen
ik in Austin (Verenigde Staten, red.) vorig jaar een fout maakte
bij Carlos Sainz. Ik kreeg een straf van vijf seconden, maar dat
was waarschijnlijk een drive-through penalty waard." "We zeggen dat
we niet willen oordelen aan de hand van de consequenties van een
bepaald incident, maar soms moet je juist wel handelen naar die
bepaalde consequenties", zo is de GPDA-voorzitter van mening.
F1-straffen vanaf 2024 zwaarder? In de nieuwe aflevering van de
RN365 Formule 1-podcast bespreken autocoureur Tom Coronel en
F1-kenner Ruud Dimmers de situatie. Dimmers is van mening dat Perez
zwaarder bestraft moet worden en dat er 'fatsoenlijke' straffen
moeten komen in de koningsklasse. Hoewel Coronel ook open lijkt te
staan voor verandering, is dat volgens de Nederlandse coureur niet
mogelijk tot in 2024. "Je verandert dan weer die straffen en dat is
een beetje waar het fout gaat. Op een gegeven moment moet je een
norm aannemen en dit is nou eenmaal die norm geworden. Je kan die
niet in één keer zwaarder gaan maken. Dat moet je vanaf het begin
van het seizoen doen, maar niet midden in het seizoen." Dimmers
vult aan: "We hebben nog eventjes voordat het maart 2024 is. Als je
zo'n actie hebt als Perez... kijk, je hebt dat je foutjes maakt en
je hebt een keer iets ellendigs, alleen je hebt nu ook de race van
je slachtoffer compleet gesloopt. Als jij dan maar vijf seconden
krijgt..." Wat er voor volgend jaar op de FIA-planning staat, is
nog niet duidelijk. Vanzelfsprekend willen ze zelf ook consistent
handelen, maar in de praktijk lukt dat volgens menig coureur dus
niet altijd. Wat vind jij van het handelen van de FIA en de
straffen in de Formule 1? We zijn benieuwd naar je reactie! Laat
het weten in onderstaande poll en/of de reacties.

Top Headlines

Oudere Top Headlines