Het stoeltje van Perez wankelt: 'Dit is niet Formule 1-waardig'
'Ik denk dat we het even over Sergio Perez moeten hebben' In Suzuka
ging het wederom mis voor Sergio Perez. Na een moeizame
openingsfase - mede door contact met Lewis Hamilton - moest de
Mexicaan zijn race vanuit het achterveld vervolgen. Vrij snel
daarna was de Red Bull-coureur wederom betrokken bij een botsing:
wegens een inschattingsfout kegelde hij Kevin Magnussen zo goed als
uit de wedstrijd. Onder andere door zijn mindere optredens van de
afgelopen paar races, lijken de scheurtjes in het huwelijk Sergio
Perez / Red Bull Racing steeds groter te worden. In de meest
recente aflevering van de RacingNew s365 Formule 1-podcast delen
autocoureur Tom Coronel en F1-kenner Ruud Dimmers hun visie over de
optredens van de zesvoudig racewinnaar. Podcasthost Joris
Mosterdijk brengt het onderwerp 'Sergio Perez' in: "Ik denk dat we
het even over Sergio Perez moeten hebben. Ik heb alles
opgeschreven", zegt Mosterdijk, terugkijkend naar de Grand Prix van
Japan. "In de openingsronde botste hij met Hamilton, waarop hij
binnenkwam voor een nieuwe voorvleugel. Vervolgens ging hij tijdens
de safety car-periode opnieuw naar binnen en kreeg hij een penalty,
wegens het overschrijden van bepaalde safety car-regels. Dan
bezorgt hij Kevin Magnussen een 360 én krijgt hij wèèr een nieuwe
voorvleugel. Vervolgens zegt hij: the car is undriveable, en valt
hij uit." "Hij presteert gewoon niet F1-waardig" Mosterdijk gaat
verder: "Na tientallen rondes komt hij ineens terug de baan op om
zijn penalty in te lossen. Daarna valt hij weer uit. Moet Perez
gaan vrezen voor zijn stoeltje?" "Absoluut", antwoordt Coronel.
"Hij presteert gewoon helemaal niet Formule 1-waardig. Als je kijkt
naar de manoeuvre bij de hairpin (waar Perez Magnussen raakte,
red.), dan zeg ik bijna: dat is een beginnersfout. Hij kwam van te
ver en frotte zijn neus er gewoon tussen. Dat zag er zó knullig
uit. Ik heb het aan mijn zoon Rocco laten zien. Ik zei: 'Rocco,
moet je eens kijken, wát een sukkel.' Ik wil dat hij [Rocco] na
gaat denken over dit soort manoeuvres. Perez was gewoon in paniek.
Totale paniek. Zuurstoftekort in de helm, noemen we dat." Dimmers
vult aan: "En totaal niet nodig. Je kunt in Suzuka gewoon inhalen.
Je hebt de hele race nog voor je, ook al lig je bijna laatste. Je
hebt een snelle auto en kunt gewoon naar voren rijden. Daarnaast
ben je anderhalf tot twee seconden per ronde sneller dan de eerste
tien coureurs die je tegenkomt. Die kun je met een blinddoek om nog
inhalen." Dimmers is van mening dat Perez, mits hij zijn race een
andere invulling had gegeven, zelfs nog had kunnen vechten om een
podiumplaats. "Hij had makkelijk vierde geworden" "Hij had
makkelijk vierde kunnen worden. Piastri's racepace was ook niet
geweldig, dus misschien was hij nog wel als derde geëindigd. Maar
nee, hij ging weer raar en moeilijk doen. Maar ik snap het wel. Hij
werd het hele weekend volledig om zijn oren gereden. Het is in de
F1-wereld niet normaal dat je een seconde achter je teamgenoot
staat." Coronel neemt het stokje over van zijn podcast-collega.
"Daar krijg je slapeloze nachten van als je coureur bent. Die
seconde gaat zó aan je knagen. Hoeveel coureurs hebben we zien
bezwijken onder druk van Max? Want het gaat om de druk van Max,
niet om de druk van de Formule 1." Ook Dimmers is van mening dat
het einde van het Perez-tijdperk in zicht is. "Hij is in acht races
niet op het podium geëindigd. Max alleen niet in Singapore, verder
op ieder circuit. Het probleem is dat Red Bull zich in een lastige
positie bevindt. Perez heeft een contract. En wie moet je anders
dat stoeltje geven? Je kunt moeilijk Liam Lawson naast Verstappen
zetten. Hij doet het goed, maar moet nog leren racen, net zoals
Piastri. De race leren managen, het leren omgaan met de banden,
enzovoorts." Welke coureur is de ideale (en beschikbare) teamgenoot
voor Verstappen? "Ik zou Albon of Tsunoda naast Verstappen zetten",
zegt Coronel. "Kijk, Albon heeft natuurlijk een contract bij
Williams. Maar we weten allemaal hoe er geld wordt verdiend in de
autosport: door contracten te breken. Red Bull moet die jongen
gewoon terugkopen." Dimmers is het niet eens met Coronel: "Yuki is
verre van het 'mega talent.' Aan het begin van het seizoen deed
Yuki het zogenaamd heel goed, vanwege de prestaties van Nyck de
Vries. En nu is Lawson voortdurend sneller in de kwalificatie. Die
jongen heeft drie meter in een F1-auto gereden." "Ik vind dat Albon
het écht verdient. Hij heeft serieus pijn geleden (toen Red Bull
hem aan de kant zette, red.). Vervolgens heeft hij zichzelf lekker
ontwikkeld bij een achterhoede team. Die verdient nog één keer de
kans om bij een goed team te komen. Gewoon naar Williams bellen,
geld overmaken, binnenhalen en klaar. Hij heeft de ervaring. We
weten hoe lang hij al groeit. Hij kent de Formule 1, is al
teamgenoot geweest van Verstappen en komt uit de Red Bull-poule."
"Maar Tom, die gaat het ook niet redden", antwoordt Dimmers.
"Niemand gaat het redden Ruud. Niemand. Maar je hebt iemand nodig
die dichterbij kan komen", aldus Coronel.
ging het wederom mis voor Sergio Perez. Na een moeizame
openingsfase - mede door contact met Lewis Hamilton - moest de
Mexicaan zijn race vanuit het achterveld vervolgen. Vrij snel
daarna was de Red Bull-coureur wederom betrokken bij een botsing:
wegens een inschattingsfout kegelde hij Kevin Magnussen zo goed als
uit de wedstrijd. Onder andere door zijn mindere optredens van de
afgelopen paar races, lijken de scheurtjes in het huwelijk Sergio
Perez / Red Bull Racing steeds groter te worden. In de meest
recente aflevering van de RacingNew s365 Formule 1-podcast delen
autocoureur Tom Coronel en F1-kenner Ruud Dimmers hun visie over de
optredens van de zesvoudig racewinnaar. Podcasthost Joris
Mosterdijk brengt het onderwerp 'Sergio Perez' in: "Ik denk dat we
het even over Sergio Perez moeten hebben. Ik heb alles
opgeschreven", zegt Mosterdijk, terugkijkend naar de Grand Prix van
Japan. "In de openingsronde botste hij met Hamilton, waarop hij
binnenkwam voor een nieuwe voorvleugel. Vervolgens ging hij tijdens
de safety car-periode opnieuw naar binnen en kreeg hij een penalty,
wegens het overschrijden van bepaalde safety car-regels. Dan
bezorgt hij Kevin Magnussen een 360 én krijgt hij wèèr een nieuwe
voorvleugel. Vervolgens zegt hij: the car is undriveable, en valt
hij uit." "Hij presteert gewoon niet F1-waardig" Mosterdijk gaat
verder: "Na tientallen rondes komt hij ineens terug de baan op om
zijn penalty in te lossen. Daarna valt hij weer uit. Moet Perez
gaan vrezen voor zijn stoeltje?" "Absoluut", antwoordt Coronel.
"Hij presteert gewoon helemaal niet Formule 1-waardig. Als je kijkt
naar de manoeuvre bij de hairpin (waar Perez Magnussen raakte,
red.), dan zeg ik bijna: dat is een beginnersfout. Hij kwam van te
ver en frotte zijn neus er gewoon tussen. Dat zag er zó knullig
uit. Ik heb het aan mijn zoon Rocco laten zien. Ik zei: 'Rocco,
moet je eens kijken, wát een sukkel.' Ik wil dat hij [Rocco] na
gaat denken over dit soort manoeuvres. Perez was gewoon in paniek.
Totale paniek. Zuurstoftekort in de helm, noemen we dat." Dimmers
vult aan: "En totaal niet nodig. Je kunt in Suzuka gewoon inhalen.
Je hebt de hele race nog voor je, ook al lig je bijna laatste. Je
hebt een snelle auto en kunt gewoon naar voren rijden. Daarnaast
ben je anderhalf tot twee seconden per ronde sneller dan de eerste
tien coureurs die je tegenkomt. Die kun je met een blinddoek om nog
inhalen." Dimmers is van mening dat Perez, mits hij zijn race een
andere invulling had gegeven, zelfs nog had kunnen vechten om een
podiumplaats. "Hij had makkelijk vierde geworden" "Hij had
makkelijk vierde kunnen worden. Piastri's racepace was ook niet
geweldig, dus misschien was hij nog wel als derde geëindigd. Maar
nee, hij ging weer raar en moeilijk doen. Maar ik snap het wel. Hij
werd het hele weekend volledig om zijn oren gereden. Het is in de
F1-wereld niet normaal dat je een seconde achter je teamgenoot
staat." Coronel neemt het stokje over van zijn podcast-collega.
"Daar krijg je slapeloze nachten van als je coureur bent. Die
seconde gaat zó aan je knagen. Hoeveel coureurs hebben we zien
bezwijken onder druk van Max? Want het gaat om de druk van Max,
niet om de druk van de Formule 1." Ook Dimmers is van mening dat
het einde van het Perez-tijdperk in zicht is. "Hij is in acht races
niet op het podium geëindigd. Max alleen niet in Singapore, verder
op ieder circuit. Het probleem is dat Red Bull zich in een lastige
positie bevindt. Perez heeft een contract. En wie moet je anders
dat stoeltje geven? Je kunt moeilijk Liam Lawson naast Verstappen
zetten. Hij doet het goed, maar moet nog leren racen, net zoals
Piastri. De race leren managen, het leren omgaan met de banden,
enzovoorts." Welke coureur is de ideale (en beschikbare) teamgenoot
voor Verstappen? "Ik zou Albon of Tsunoda naast Verstappen zetten",
zegt Coronel. "Kijk, Albon heeft natuurlijk een contract bij
Williams. Maar we weten allemaal hoe er geld wordt verdiend in de
autosport: door contracten te breken. Red Bull moet die jongen
gewoon terugkopen." Dimmers is het niet eens met Coronel: "Yuki is
verre van het 'mega talent.' Aan het begin van het seizoen deed
Yuki het zogenaamd heel goed, vanwege de prestaties van Nyck de
Vries. En nu is Lawson voortdurend sneller in de kwalificatie. Die
jongen heeft drie meter in een F1-auto gereden." "Ik vind dat Albon
het écht verdient. Hij heeft serieus pijn geleden (toen Red Bull
hem aan de kant zette, red.). Vervolgens heeft hij zichzelf lekker
ontwikkeld bij een achterhoede team. Die verdient nog één keer de
kans om bij een goed team te komen. Gewoon naar Williams bellen,
geld overmaken, binnenhalen en klaar. Hij heeft de ervaring. We
weten hoe lang hij al groeit. Hij kent de Formule 1, is al
teamgenoot geweest van Verstappen en komt uit de Red Bull-poule."
"Maar Tom, die gaat het ook niet redden", antwoordt Dimmers.
"Niemand gaat het redden Ruud. Niemand. Maar je hebt iemand nodig
die dichterbij kan komen", aldus Coronel.
