Williams verklaart bijzondere straf na crash Sargeant
Het is de zaterdag in Japan en de kwalificatie is enkele minuten
bezig als Logan Sargeant met zijn Williams hard crasht. Bij het
opkomen van het rechte stuk voor start finish schiet Sargeant van
de baan en rijdt hij zijn wagen in de muur. De hele linkerkant is
aan gort. Spoelen we vooruit naar zondagmiddag, dan zien we Logan
Sargeant starten vanuit de pitstraat, waarbij hij ook nog eens tien
seconden tijdstraf aan zijn broek heeft gekregen. Williams krijgt
deze straf omdat het volgens de reglementen een derde 'wagen' tot
de beschikking heeft, iets wat niet mag. Teambaas James Vowles legt
uit hoe deze bijzondere straf tot stand kwam. "Vele jaren geleden
hadden we drie volledige wagens, maar dat is geen intelligente
manier om geld te besteden. Daarom is het veranderd naar een
chassis. We hebben in principe dus drie chassis tot onze
beschikking, mocht er schade aan een van de chassis zijn. Maar het
is wel een volledig gestript chassis", zo benadrukt de teambaas.
"De laatste jaren zijn de regels aangepast zodat het werd
toegestaan om sommige onderdelen alvast toe te voegen aan het
chassis. Dit om er zeker van te zijn dat de werktijd aan het
chassis verkort kan worden, mocht het nodig zijn dat het gebruikt
moet worden." Miscommunicatie En dat chassis was dus nodig na de
crash van Sargeant in de kwalificatie, geeft Vowles aan. "Er was
erg weinig tijd tussen het ongeluk en de race om de wagen opnieuw
te bouwen. De wagen moest helemaal nagekeken worden en we stuurden
hem eigenlijk meteen terug naar de fabriek. In de ochtend maakten
we een lijst van wat er allemaal gedaan moest worden. Iedereen kwam
vroeg naar de pitbox, rond zes uur 's ochtends. We zijn op de
hoogte van de regels en simpel gezegd was het gewoon een fout,
miscommunicatie." "Als team wilden we voldoen aan de verplichte
tijdspaden. Maar door miscommunicatie werden twee items op de wagen
gezet, die er eigenlijk niet opgezet hadden mogen worden op dat
moment." Hierdoor werd het chassis op dat moment gezien als een
'derde wagen'. "Het had vijf uur voor de race gedaan moeten worden.
Nu was het te vroeg. Het is terecht dat we straf kregen, want de
regels zijn duidelijk. Onze fout. Niet van de monteurs, want die
volgden gewoon ons protocol." Vowles steekt de hand in eigen
boezem, maar zal bij het volgende overleg met de Sporting Advisory
Committee het onderwerp wel op tafel leggen. "Ik denk dat die
reglementen opnieuw tegen het licht gehouden moeten worden. Want
het is niet correct geformuleerd. Hadden we bijvoorbeeld een
sprintrace, dan hadden we bijvoorbeeld nooit genoeg tijd om de
wagen op tijd naar buiten te kunnen rijden. Daarom moeten misschien
wat dingen aangepast worden." Bekijk hieronder nog eens de crash
van Logan Sargeant.
bezig als Logan Sargeant met zijn Williams hard crasht. Bij het
opkomen van het rechte stuk voor start finish schiet Sargeant van
de baan en rijdt hij zijn wagen in de muur. De hele linkerkant is
aan gort. Spoelen we vooruit naar zondagmiddag, dan zien we Logan
Sargeant starten vanuit de pitstraat, waarbij hij ook nog eens tien
seconden tijdstraf aan zijn broek heeft gekregen. Williams krijgt
deze straf omdat het volgens de reglementen een derde 'wagen' tot
de beschikking heeft, iets wat niet mag. Teambaas James Vowles legt
uit hoe deze bijzondere straf tot stand kwam. "Vele jaren geleden
hadden we drie volledige wagens, maar dat is geen intelligente
manier om geld te besteden. Daarom is het veranderd naar een
chassis. We hebben in principe dus drie chassis tot onze
beschikking, mocht er schade aan een van de chassis zijn. Maar het
is wel een volledig gestript chassis", zo benadrukt de teambaas.
"De laatste jaren zijn de regels aangepast zodat het werd
toegestaan om sommige onderdelen alvast toe te voegen aan het
chassis. Dit om er zeker van te zijn dat de werktijd aan het
chassis verkort kan worden, mocht het nodig zijn dat het gebruikt
moet worden." Miscommunicatie En dat chassis was dus nodig na de
crash van Sargeant in de kwalificatie, geeft Vowles aan. "Er was
erg weinig tijd tussen het ongeluk en de race om de wagen opnieuw
te bouwen. De wagen moest helemaal nagekeken worden en we stuurden
hem eigenlijk meteen terug naar de fabriek. In de ochtend maakten
we een lijst van wat er allemaal gedaan moest worden. Iedereen kwam
vroeg naar de pitbox, rond zes uur 's ochtends. We zijn op de
hoogte van de regels en simpel gezegd was het gewoon een fout,
miscommunicatie." "Als team wilden we voldoen aan de verplichte
tijdspaden. Maar door miscommunicatie werden twee items op de wagen
gezet, die er eigenlijk niet opgezet hadden mogen worden op dat
moment." Hierdoor werd het chassis op dat moment gezien als een
'derde wagen'. "Het had vijf uur voor de race gedaan moeten worden.
Nu was het te vroeg. Het is terecht dat we straf kregen, want de
regels zijn duidelijk. Onze fout. Niet van de monteurs, want die
volgden gewoon ons protocol." Vowles steekt de hand in eigen
boezem, maar zal bij het volgende overleg met de Sporting Advisory
Committee het onderwerp wel op tafel leggen. "Ik denk dat die
reglementen opnieuw tegen het licht gehouden moeten worden. Want
het is niet correct geformuleerd. Hadden we bijvoorbeeld een
sprintrace, dan hadden we bijvoorbeeld nooit genoeg tijd om de
wagen op tijd naar buiten te kunnen rijden. Daarom moeten misschien
wat dingen aangepast worden." Bekijk hieronder nog eens de crash
van Logan Sargeant.
