Gegevens van F1 weerleggen mogelijke 'social media crisis'
Een rapport over de sociale mediagegevens van de Formule 1 werd
donderdag (28 september) uitgebracht door Buzz Radar , waarin werd
beweerd dat F1 een grote daling ziet bij de cijfers omtrent nieuwe
volgers, interacties en vermeldingen via sociale media in de
periode van januari tot en met mei in 2022 en 2023. Het bedrijf
schreef dit toe aan het ontbreken van een titelstrijd dit seizoen
als gevolg van de dominantie van Max Verstappen en Red Bull, dit in
vergelijking met dezelfde periode een jaar eerder, toen de nieuwe
technische regels en de gevolgen van de Grand Prix van Abu Dhabi
van 2021 zich gedurende het begin van het jaar opstapelden. De
Formule 1 heeft RacingNews365 echter voorzien van gegevens die de
gegevens in het Buzz Radar-rapport tegenspreken. F1's eigen
gegevens suggereren dat de groei over de officiële FOM-kanalen in
2023 bijna acht keer (757%) groter is dan de 3,7 miljoen (volgers)
die Buzz Radar claimt. In het tweede kwartaal van 2023 - 1 april
tot 30 juni - stonden de kanalen die eigendom zijn van F1
wereldwijd op de tweede plaats wat betreft de groei van het aantal
volgers in de topsportcompetities. Alleen La Liga - de hoogste
voetbaldivisie van Spanje waarin Barcelona en Real Madrid spelen -
scoorde hoger. Tussen haakjes, de F1 gemeten actieve interacties -
geteld als 'vind ik leuk', 'commentaar' en 'delen', steeg met 4% op
jaarbasis ten opzichte van 2022, met naar verwachting 1,5 miljard
interacties voor het derde seizoen op rij. Wat stond er in het
rapport? Het rapport van Buzz Radar, een bedrijf dat sociale
mediapatronen analyseert, beweert dat het huidige Formule
1-seizoen, gedomineerd door Verstappen en Red Bull met
respectievelijk 13 en 15 overwinningen uit 16 races, een terugval
heeft veroorzaakt in de groei van de F1-platformen. In
tegenstelling tot de vaak positieve meest voorkomende termen, zoals
'spannend', was 'saai' ook een van de toptermen. Het rapport
gelooft dat het verband tussen een spannende F1-titelstrijd en
sterke social media-cijfers duidelijk is, met hieronder enkele
cijfers uit de bevindingen. Groeicijfers (volgens Buzz Radar) Goed
nieuws voor de Formule 1 Hoewel het rapport suggereerde dat het
bereik van F1's sociale media met bijna een derde daalde en het
aantal nieuwe volgers met 50% daalde, staat het artikel vol lof dat
de groei de afgelopen jaren in totaal explosief is geweest. Toen
Liberty Media de controle overnam, werden de regels voor sociale
media onmiddellijk versoepeld, waardoor het mogelijk werd om inhoud
te filmen in de paddock die verboden was onder de vorige eigenaar,
met een groei van 80% sinds de versoepeling. Dit is een van de
grootste groeicijfers in de sportwereld, na de UEFA Champions
League (112%) en de Indian Premier League (IPL) met een groei van
208%. Andere motorsportklassen, waaronder IndyCar, NASCAR en het
World Rally Championship, noteerden groeicijfers van
respectievelijk 60%, 12% en 40%.
donderdag (28 september) uitgebracht door Buzz Radar , waarin werd
beweerd dat F1 een grote daling ziet bij de cijfers omtrent nieuwe
volgers, interacties en vermeldingen via sociale media in de
periode van januari tot en met mei in 2022 en 2023. Het bedrijf
schreef dit toe aan het ontbreken van een titelstrijd dit seizoen
als gevolg van de dominantie van Max Verstappen en Red Bull, dit in
vergelijking met dezelfde periode een jaar eerder, toen de nieuwe
technische regels en de gevolgen van de Grand Prix van Abu Dhabi
van 2021 zich gedurende het begin van het jaar opstapelden. De
Formule 1 heeft RacingNews365 echter voorzien van gegevens die de
gegevens in het Buzz Radar-rapport tegenspreken. F1's eigen
gegevens suggereren dat de groei over de officiële FOM-kanalen in
2023 bijna acht keer (757%) groter is dan de 3,7 miljoen (volgers)
die Buzz Radar claimt. In het tweede kwartaal van 2023 - 1 april
tot 30 juni - stonden de kanalen die eigendom zijn van F1
wereldwijd op de tweede plaats wat betreft de groei van het aantal
volgers in de topsportcompetities. Alleen La Liga - de hoogste
voetbaldivisie van Spanje waarin Barcelona en Real Madrid spelen -
scoorde hoger. Tussen haakjes, de F1 gemeten actieve interacties -
geteld als 'vind ik leuk', 'commentaar' en 'delen', steeg met 4% op
jaarbasis ten opzichte van 2022, met naar verwachting 1,5 miljard
interacties voor het derde seizoen op rij. Wat stond er in het
rapport? Het rapport van Buzz Radar, een bedrijf dat sociale
mediapatronen analyseert, beweert dat het huidige Formule
1-seizoen, gedomineerd door Verstappen en Red Bull met
respectievelijk 13 en 15 overwinningen uit 16 races, een terugval
heeft veroorzaakt in de groei van de F1-platformen. In
tegenstelling tot de vaak positieve meest voorkomende termen, zoals
'spannend', was 'saai' ook een van de toptermen. Het rapport
gelooft dat het verband tussen een spannende F1-titelstrijd en
sterke social media-cijfers duidelijk is, met hieronder enkele
cijfers uit de bevindingen. Groeicijfers (volgens Buzz Radar) Goed
nieuws voor de Formule 1 Hoewel het rapport suggereerde dat het
bereik van F1's sociale media met bijna een derde daalde en het
aantal nieuwe volgers met 50% daalde, staat het artikel vol lof dat
de groei de afgelopen jaren in totaal explosief is geweest. Toen
Liberty Media de controle overnam, werden de regels voor sociale
media onmiddellijk versoepeld, waardoor het mogelijk werd om inhoud
te filmen in de paddock die verboden was onder de vorige eigenaar,
met een groei van 80% sinds de versoepeling. Dit is een van de
grootste groeicijfers in de sportwereld, na de UEFA Champions
League (112%) en de Indian Premier League (IPL) met een groei van
208%. Andere motorsportklassen, waaronder IndyCar, NASCAR en het
World Rally Championship, noteerden groeicijfers van
respectievelijk 60%, 12% en 40%.
