Waarom Red Bull het radicale concept van Mercedes links liet liggen

Met de dominante bolides van Red Bull in 2022 en in 2023 kan er
gezegd worden dat het Oostenrijkse Formule 1-team de beste auto
heeft gebouwd sinds de nieuwe reglementen van kracht zijn in de
koningsklasse. Begin '22 was er nog veel onduidelijk: Red Bull,
Mercedes en ook Ferrari verschenen aan de start van het seizoen met
verschillende interpretaties van de reglementen. Aanvankelijk waren
Ferrari en Red Bull even competitief, maar begon het laatstgenoemde
team de twee seizoenen sinds de nieuwe F1-regels steeds meer te
domineren. Bij Mercedes kenden ze juist een zware periode met hun
zero-sidepod concept, dat niet bleek te werken. Dat was zoals
gezegd nog niet direct duidelijk, dus bij Red Bull werd er goed
gekeken naar het concept van Mercedes. Toch was topontwerper Adrian
Newey er al snel van overtuigd dat ze gewoon de zelfgekozen route
moesten volgen, dat legt hij uit in de Beyond the Grid podcast.
"Onze auto van vorig jaar had een totaal andere aerodynamische
richting qua sidepod-design en het concept van de auto, eigenlijk
bijna het tegenovergestelde van wat Mercedes deed." "Mercedes liet
zien af en toe competitief te zijn, zoals in Brazilië volgend jaar.
Dan sta je voor een keuze: gaan we research doen naar het
Mercedes-concept omdat je misschien iets gemist hebt? Of blijf je
bij je eigen programma? Mijn gevoel zei dat we ons eigen idee
moesten volgen", aldus de ontwerper van de Red Bull-bolides. Hoe
Newey de Red Bull-bolide ontwierp Als er aan de topontwerper van
Red Bull gevraagd wordt hoe hij de 'grootste regelwijziging sinds
1982' heeft aangepakt, legt Newey in globale lijnen uit wat zijn
aanpak is geweest. "Het begon met het begrijpen van het nieuwe
pakket reglementen. Snappen hoe de opbouw is: waar de voorwielen
moeten staan, waar de achterwielen moeten staan ten opzichte van
het chassis, de motor en de versnellingsbak. Die opbouw moet je ook
bepalen." "Ik heb me hierbij eerst gericht op de opbouw, waarna ik
heb gekeken naar de voor- en achterwielophanging. Dat zijn de
belangrijkste onderdelen om goed te hebben. Als je het bodywork
later namelijk verkeerd ontwerpt, dan kan je dat tijdens het
seizoen nog aanpassen. Als je de onderliggende bouw echter verkeerd
hebt geïnterpreteerd, dan zit je daar ten minste een heel seizoen
aan vast", aldus Newey.

Top Headlines

Oudere Top Headlines