Waarom Oscar Piastri 'the real deal' is
Het Formule 1-seizoen van McLaren begon niet helemaal zoals
gewenst, maar na een forse update in Oostenrijk werkte het
iconische Britse team zich snel omhoog. Meer finishes in de punten,
een aantal ronden aan de leiding en wat podiumplaatsen verder en
het team van Lando Norris en Oscar Piastri lijkt ineens het snelste
team achter Red Bull te zijn. Norris stond de afgelopen zes races
maar liefst vier keer op het podium en teamgenoot Piastri behaalde
de podium-mijlpaal in de Grand Prix van Japan. Een kwestie van
tijd, daar waren de meesten wel van overtuigd. De Australiër wordt
al jaren gezien als een toptalent, wat nog maar eens onderstreept
werd toen McLaren hem kaapte van Alpine - en hem nu een
megacontract heeft gegeven tot en met 2026. De 22-jarige Formule
1-coureur zal de komende jaren dus schitteren bij McLaren, dat
bezig is met een opmars naar de voorkant van het veld. Wat moeten
we de komende jaren van hem verwachten? Hoogstwaarschijnlijk meer
dan genoeg, als we naar zijn prestaties kijken. 'Tweevoudig'
kampioen als junior In 2020 debuteerde Piastri in de Formule 3 voor
topteam Prema, waar hij in zijn allereerste race direct won. De
toon was gezet: direct werd duidelijk dat de Australiër een coureur
is om rekening mee te houden. Fast forward naar het einde van het
jaar: Oscar Piastri wordt kampioen in de Formule 3 in zijn eerste
jaar. Sinds zijn F2-jaar was hij onderdeel van het opleidingsteam
van Renault (Alpine F1), maar andere teams wisten maar al te goed
dat er een nieuw toptalent aan zat te komen. Tijd voor de Formule
2. Wie daar in één jaar kampioen wordt, moet eigenlijk wel
doorstromen naar de Formule 1. Weer won hij in zijn eerste
raceweekend van het seizoen, weer voor Prema, een race. Hoewel
Piastri daarna zijn eerste feature race pas veel later in het
seizoen won en in de laatste races ijzersterk was, liet hij zien
dat consistent scoren key is in de autosport. Formule 2? Kampioen
in zijn eerste jaar. Met twee kampioenschappen op zak in twee jaar
zou een F1-debuut vrijwel een zekerheid moeten zijn, maar helaas,
er was geen plek bij Alpine. Piastri werd op de reservebank
gedeponeerd en moest wachten totdat er een plek vrij zou komen bij
Alpine. Toen die plaats er eenmaal kwam met het onverwachte vertrek
van Fernando Alonso was Alpine echter al te laat: achter de
schermen was McLaren zeer geïnteresseerd, waarna hij een contract
kreeg en het Franse F1-team snel verliet. Fraai seizoen als
F1-rookie Piastri bezet momenteel de negende plaats in het
kampioenschap en scoorde in Japan zijn eerste podium. Tot en met de
race in Oostenrijk werden er nog niet echt veel punten gescoord,
maar dat lag voornamelijk aan de relatief langzame MCL60. Met een
betere auto kwam daar verandering in en kon hij zich meten met
teamgenoot Norris. Dat zegt al heel wat: Norris wordt al jaren
gezien als een van de talenten van de 'nieuwe F1-generatie' naast
coureurs als Max Verstappen, Charles Leclerc en George Russell. Dat
Piastri mee kan komen, dit al na een aantal races, zegt veel over
zijn race-vermogen. Ook op de zaterdagen is Piastri sterk. In Japan
wist hij zijn bolide zelfs op de voorste startrij te zetten - en
dat in zijn rookiejaar! In je rookiejaar (bijna) op het niveau
zitten als je ervaren teamgenoot dat ook beschouwd wordt als
toptalent is uitzonderlijk. Vaak hebben coureurs even de tijd nodig
om te acclimatiseren in de koningsklasse, maar voor Piastri lijkt
dit snel te gaan. Geen wonder ook dat hij een zeer gewilde coureur
is en dat McLaren hem zo snel mogelijk een meerjarig contract heeft
gegeven. Rustig en kritisch Een eerste Formule 1-podium is
vanzelfsprekend een fantastische mijlpaal en genoeg reden voor een
feestje, maar de nuchtere Piastri is nog lang niet tevreden. Er zit
meer in en dat weet hij ook. Na een contractverlenging, een podium
en zijn eerste F1-trofee blijft hij tegenover onder andere
RacingNews365 kritisch: "Er valt nog genoeg te leren en ik zal mijn
best doen hiervoor, maar ik geniet natuurlijk ook nu." "Er zijn nog
dingen waar ik aan moet werken. Ik was in de race (GP Japan, red.)
niet snel genoeg op bepaalde momenten. De races met hoge
bandenslijtage, daar moet ik nog aan werken. Dat is nieuw voor me
natuurlijk, want in de juniorenklassen zijn dit soort dingen er
niet. Je kan er alleen maar van leren door te rijden. Ik had graag
wat dingen anders gehad, maar dat hoort bij het leerproces. Ik ben
blij met het podium, maar er komt meer aan!" Precies de motivatie
die we bij andere 'topcoureurs' ook zien. Niet genoegen nemen met
een enkele trofee en altijd op zoek zijn naar verbetering.
Verstappen heeft eenzelfde mentaliteit en is vaak zelfs niet geheel
tevreden met de overwinning. Altijd zit er meer in: een eigenschap
die een - wie weet - toekomstig kampioen zal moeten bezitten. Hij
is ook in staat om families om zich heen te bouwen Vergelijking
tussen Oscar Piastri en Michael Schumacher Vergelijking met Senna
en Schumacher Teambaas Andrea Stella legde onlangs in detail uit
wat Piastri zo speciaal maakt. Hij noemt de 22-jarige rookie naast
een aantal wereldkampioenen als Michael Schumacher en Fernando
Alonso, al blijft hij realistisch en wil hij met Oscar
gecontroleerd en op eigen tempo naar de voorkant van de F1-grid
'rijden'. "We hebben naar zijn resultaten gekeken in de
juniorencategorieën en we konden zijn natuurlijke snelheid al snel
zien. Dat is iets naast zijn talent. Al tijdens de eerste dag in
onze simulator kwam alles naar boven en evalueerde hij ook zijn
eigen performance. Hij zei waar hij nog kon verbeteren en we konden
direct goed met de data overweg. De data was zeer indrukwekkend.
Zelfbewust, snel en ook nog eens 'snel op snelheid'. Tijdens de
testdagen en race na race werd dit bevestigd." "Er zijn genoeg
getalenteerde coureurs die uiteindelijk nergens kwamen, want er was
geen houding om continu te verbeteren. Ik denk dat we nu een
ontzettend goed voorbeeld hebben van coureurs die nog competitief
zijn omdat ze continu willen verbeteren, aanpassen en overal op
inspelen. Dit zien we bijvoorbeeld ook bij Alonso", aldus de
McLaren-teambaas, ook doelend op Piastri's vermogen om te willen
blijven verbeteren. En de vergelijking met Schumacher? "Als Oscar
geen Formule 1-coureur was, dan had ik hem als persoon ook zeer
kunnen waarderen. De waarde die hij brengt binnen de sport, binnen
het team... in dat opzicht doet hij me denken aan Michael. Iemand
die hier met Michael heeft gewerkt in de paddock en nu werkt voor
een ander team zei dat tegen me: hij is ook in staat om families om
zich heen te bouwen."
gewenst, maar na een forse update in Oostenrijk werkte het
iconische Britse team zich snel omhoog. Meer finishes in de punten,
een aantal ronden aan de leiding en wat podiumplaatsen verder en
het team van Lando Norris en Oscar Piastri lijkt ineens het snelste
team achter Red Bull te zijn. Norris stond de afgelopen zes races
maar liefst vier keer op het podium en teamgenoot Piastri behaalde
de podium-mijlpaal in de Grand Prix van Japan. Een kwestie van
tijd, daar waren de meesten wel van overtuigd. De Australiër wordt
al jaren gezien als een toptalent, wat nog maar eens onderstreept
werd toen McLaren hem kaapte van Alpine - en hem nu een
megacontract heeft gegeven tot en met 2026. De 22-jarige Formule
1-coureur zal de komende jaren dus schitteren bij McLaren, dat
bezig is met een opmars naar de voorkant van het veld. Wat moeten
we de komende jaren van hem verwachten? Hoogstwaarschijnlijk meer
dan genoeg, als we naar zijn prestaties kijken. 'Tweevoudig'
kampioen als junior In 2020 debuteerde Piastri in de Formule 3 voor
topteam Prema, waar hij in zijn allereerste race direct won. De
toon was gezet: direct werd duidelijk dat de Australiër een coureur
is om rekening mee te houden. Fast forward naar het einde van het
jaar: Oscar Piastri wordt kampioen in de Formule 3 in zijn eerste
jaar. Sinds zijn F2-jaar was hij onderdeel van het opleidingsteam
van Renault (Alpine F1), maar andere teams wisten maar al te goed
dat er een nieuw toptalent aan zat te komen. Tijd voor de Formule
2. Wie daar in één jaar kampioen wordt, moet eigenlijk wel
doorstromen naar de Formule 1. Weer won hij in zijn eerste
raceweekend van het seizoen, weer voor Prema, een race. Hoewel
Piastri daarna zijn eerste feature race pas veel later in het
seizoen won en in de laatste races ijzersterk was, liet hij zien
dat consistent scoren key is in de autosport. Formule 2? Kampioen
in zijn eerste jaar. Met twee kampioenschappen op zak in twee jaar
zou een F1-debuut vrijwel een zekerheid moeten zijn, maar helaas,
er was geen plek bij Alpine. Piastri werd op de reservebank
gedeponeerd en moest wachten totdat er een plek vrij zou komen bij
Alpine. Toen die plaats er eenmaal kwam met het onverwachte vertrek
van Fernando Alonso was Alpine echter al te laat: achter de
schermen was McLaren zeer geïnteresseerd, waarna hij een contract
kreeg en het Franse F1-team snel verliet. Fraai seizoen als
F1-rookie Piastri bezet momenteel de negende plaats in het
kampioenschap en scoorde in Japan zijn eerste podium. Tot en met de
race in Oostenrijk werden er nog niet echt veel punten gescoord,
maar dat lag voornamelijk aan de relatief langzame MCL60. Met een
betere auto kwam daar verandering in en kon hij zich meten met
teamgenoot Norris. Dat zegt al heel wat: Norris wordt al jaren
gezien als een van de talenten van de 'nieuwe F1-generatie' naast
coureurs als Max Verstappen, Charles Leclerc en George Russell. Dat
Piastri mee kan komen, dit al na een aantal races, zegt veel over
zijn race-vermogen. Ook op de zaterdagen is Piastri sterk. In Japan
wist hij zijn bolide zelfs op de voorste startrij te zetten - en
dat in zijn rookiejaar! In je rookiejaar (bijna) op het niveau
zitten als je ervaren teamgenoot dat ook beschouwd wordt als
toptalent is uitzonderlijk. Vaak hebben coureurs even de tijd nodig
om te acclimatiseren in de koningsklasse, maar voor Piastri lijkt
dit snel te gaan. Geen wonder ook dat hij een zeer gewilde coureur
is en dat McLaren hem zo snel mogelijk een meerjarig contract heeft
gegeven. Rustig en kritisch Een eerste Formule 1-podium is
vanzelfsprekend een fantastische mijlpaal en genoeg reden voor een
feestje, maar de nuchtere Piastri is nog lang niet tevreden. Er zit
meer in en dat weet hij ook. Na een contractverlenging, een podium
en zijn eerste F1-trofee blijft hij tegenover onder andere
RacingNews365 kritisch: "Er valt nog genoeg te leren en ik zal mijn
best doen hiervoor, maar ik geniet natuurlijk ook nu." "Er zijn nog
dingen waar ik aan moet werken. Ik was in de race (GP Japan, red.)
niet snel genoeg op bepaalde momenten. De races met hoge
bandenslijtage, daar moet ik nog aan werken. Dat is nieuw voor me
natuurlijk, want in de juniorenklassen zijn dit soort dingen er
niet. Je kan er alleen maar van leren door te rijden. Ik had graag
wat dingen anders gehad, maar dat hoort bij het leerproces. Ik ben
blij met het podium, maar er komt meer aan!" Precies de motivatie
die we bij andere 'topcoureurs' ook zien. Niet genoegen nemen met
een enkele trofee en altijd op zoek zijn naar verbetering.
Verstappen heeft eenzelfde mentaliteit en is vaak zelfs niet geheel
tevreden met de overwinning. Altijd zit er meer in: een eigenschap
die een - wie weet - toekomstig kampioen zal moeten bezitten. Hij
is ook in staat om families om zich heen te bouwen Vergelijking
tussen Oscar Piastri en Michael Schumacher Vergelijking met Senna
en Schumacher Teambaas Andrea Stella legde onlangs in detail uit
wat Piastri zo speciaal maakt. Hij noemt de 22-jarige rookie naast
een aantal wereldkampioenen als Michael Schumacher en Fernando
Alonso, al blijft hij realistisch en wil hij met Oscar
gecontroleerd en op eigen tempo naar de voorkant van de F1-grid
'rijden'. "We hebben naar zijn resultaten gekeken in de
juniorencategorieën en we konden zijn natuurlijke snelheid al snel
zien. Dat is iets naast zijn talent. Al tijdens de eerste dag in
onze simulator kwam alles naar boven en evalueerde hij ook zijn
eigen performance. Hij zei waar hij nog kon verbeteren en we konden
direct goed met de data overweg. De data was zeer indrukwekkend.
Zelfbewust, snel en ook nog eens 'snel op snelheid'. Tijdens de
testdagen en race na race werd dit bevestigd." "Er zijn genoeg
getalenteerde coureurs die uiteindelijk nergens kwamen, want er was
geen houding om continu te verbeteren. Ik denk dat we nu een
ontzettend goed voorbeeld hebben van coureurs die nog competitief
zijn omdat ze continu willen verbeteren, aanpassen en overal op
inspelen. Dit zien we bijvoorbeeld ook bij Alonso", aldus de
McLaren-teambaas, ook doelend op Piastri's vermogen om te willen
blijven verbeteren. En de vergelijking met Schumacher? "Als Oscar
geen Formule 1-coureur was, dan had ik hem als persoon ook zeer
kunnen waarderen. De waarde die hij brengt binnen de sport, binnen
het team... in dat opzicht doet hij me denken aan Michael. Iemand
die hier met Michael heeft gewerkt in de paddock en nu werkt voor
een ander team zei dat tegen me: hij is ook in staat om families om
zich heen te bouwen."
