'Hoogste Renault-baas grijpt in en zorgt voor 'grote schok' binnen F1-team Alpine'

Bij Alpine heeft men al sinds het team in 2016 als Renault
terugkeerde in de Formule 1 grootse plannen. Binnen enkele jaren
moest men weer terugkeren naar de top. Dat lukte niet en toen men
het team omtoverde in Alpine, werd er een '100 races-plan'
opgesteld. In honderd races tijd, dus zo'n vijf seizoenen, zou men
dan toch echt weer races moeten winnen en moeten strijden om
wereldtitels. Anno 2023 gaat het echter van kwaad tot erger bij het
team. Teams als Aston Martin en McLaren zetten grote stappen,
terwijl Alpine aan blijft modderen en troosteloos ronddobbert op de
zesde plek in het kampioenschap op ruime achterstand van de top
vijf en op grote voorsprong op de vier achterhoedeteams. Recent
rolden er weer een aantal koppen. Teambaas Otmar Szafnauer werd na
anderhalf jaar uit zijn functie gezet, terwijl ook Alpine CEO
Laurent Rossi aan de kant werd geschoven. Eerder waren het Cyril
Abiteboul en Marcin Budkowski die het veld moesten ruimen, evenals
Franse legende Alain Prost, die adviseur was voor het F1-team.
Motorbaas Bruno Famin werd kortgeleden vooruit geschoven als
interim teambaas en achter de schermen wordt er gezocht naar een
nieuwe naam. Luca de Meo, CEO van moederbedrijf Renault, is er een
beetje klaar mee en heeft de F1-fabriek bezocht om iedereen op
scherp te zetten. Afgelopen woensdag was dat het geval, zo meldt
het Franse L'Équipe . Hij gaf een toespraak, waarbij al het
personeel in de Franse motorenfabriek virtueel ook aanwezig was.
Pierre Gasly en Esteban Ocon werden door de grote baas eveneens
verplicht om aanwezig te zijn. Het zou een 'grote schokgolf' teweeg
hebben gebracht in de fabriek. Alpine-personeel kan niet met elkaar
overweg De Meo zou naar verluidt zijn vertrouwen in het project
hebben uitgesproken in een harde en emotionele toespraak. Degenen
die momenteel hard aan het werk zijn om het team vooruit te helpen,
hadden volgens hem geen reden om zich zorgen te maken, maar de CEO
zou benadrukt hebben dat men niet vast mag komen te zitten in oude
gewoontes. De Meo wil alle processen binnen het F1-team gaan
versnellen, maar is tegelijkertijd wel klaar met zogeheten
'100-races plannen'. Daarnaast zou hij korte metten hebben gemaakt
met de slechte verstandshouding tussen de Britse en de Franse
afdeling van het F1-team. In Groot-Brittannië staat de F1-fabriek,
in Frankrijk de motorfabriek, maar het personeel van de twee
afdelingen zou niet goed met elkaar overweg kunnen, tijdens een
F1-weekend gescheiden van elkaar eten en zelfs speciaal andere
hotels boeken om elkaar te ontlopen. Onacceptabel, zo zou De Meo
hebben gezegd. De communicatie tussen de twee partijen moet beter.
Hij zou de huidige gang van zaken niet langer tolereren. Het moet
één team worden. Nadat er binnen Alpine werd geklaagd over de
motor, die ten opzichte van de andere F1-motoren minder zou zijn ,
werd er intern naar elkaar gewezen door de twee afdelingen. Dat
moet klaar zijn, zo zou de CEO hebben geëist. L'Équipe schrijft dat
De Meo de twee kibbelende partijen komende winter zelfs op
trainingskamp wil sturen samen met Franse commando's. Tot slot wil
hij ook een einde aan openbaar commentaar en vingerwijzen. Zo was
de inmiddels aan de kant geschoven Alpine CEO Rossi begin dit jaar
zeer kritisch en noemde hij zijn team 'amateuristisch' . Dat soort
uitspraken mogen naar buiten toe niet meer worden gemaakt.

Top Headlines

Oudere Top Headlines