F1-probleem treedt ook op in de Formule E
De Formule 1 is voor veel coureurs dé droom, maar de koningsklasse
van de autosport bereiken is absoluut niet makkelijk. Gelukkig zijn
er genoeg opties voor topcoureurs om hun brood te verdienen in de
hogere klassen van de autosportwereld, bijvoorbeeld in de Formule
E. Stoffel Vandoorne bewandelde eerst het pad richting de F1. Na
een mislukt McLaren-avontuur kreeg hij uiteindelijk een stoeltje in
de Formule E en daar werd hij in 2022 wereldkampioen voor het team
van Mercedes. Na een overstap naar DS Penske werd onlangs
bekendgemaakt dat de Belg ook in 2024 voor het team blijft rijden,
net als teamgenoot Jean-Eric ' JEV ' Vergne. Er zijn nog vier
plaatsen te vergeven voor de Formule E komend jaar, ten opzichte
van één beschikbaar stoeltje in de F1. Vandoorne weet uit ervaring
hoe toetreden tot beide klassen lastig is. Nadat hij bevestigd werd
als Formule E-coureur voor '24, legt hij aan de media, waaronder
RacingNews365 , uit hoe een coureur een zitje kan bemachtigen. "Ik
zou ten eerste zeggen: heel veel succes", zegt hij met een lach.
"Er zijn altijd opkomende coureurs en of het nou de Formule 1 of de
Formule E is, het is altijd lastig om naar de top te komen. JEV en
ik hebben dit allebei meegemaakt", zegt hij, doelend op de ervaring
van beide rijders in beide raceklassen. "Zelfs al gaat alles goed
en boek je goede resultaten, heb je niet altijd de garantie om een
zitje in F1 of FE te krijgen." Switch naar Formule E lastig In de
Formule E rijden veel coureurs met een veel ervaring. Ook heeft de
elektrische klasse geen 'Formule 2- en 3-achtige ladder' richting
de sport, wat de doorstroom kan bemoeilijken. Veel namen blijven
dan ook heel lang hangen in de sport, net als in de Formule 1
tegenwoordig het geval is. Teams durven het minder snel aan om een
rookie naar het team te halen. Vandoorne vervolgt: "Er spelen veel
factoren mee en als je specifiek naar de Formule E kijkt, dan is de
ladder heel anders dan waar de rijders mee opgegroeid zijn. Je hebt
daarnaast een andere rijstijl en techniek nodig, je werkt heel
anders met het team en je moet veel ervaring hebben voordat je echt
succesvol bent. Dat is waarom het voor teams vaak lastig is om een
rookie naar het team te halen. Je weet dat je ze dan veel tijd moet
geven. Ervaring heeft heel veel voordelen voor de teams, ook omdat
ervaren coureurs meteen op snelheid zijn. Dat maakt het niet
makkelijk voor de jongere mensen, maar uiteindelijk zullen er
kansen zijn." Ladder richting de Formule E Als er aan de
Penske-coureur wordt doorgevraagd of er een soort autosportladder
naar de Formule E moet komen, dan ziet Vandoorne daar wel wat in.
"Maar laten we eerst zorgen dat we de Formule E groot maken. Dat
moet de focus zijn op dit moment. Zorgen dat dit platform het best
mogelijke platform wordt als het op technologie en media aankomt.
Dat is voor nu nog het belangrijkst." "Maar verder, ja, ik denk dat
een supportserie fantastisch kan zijn voor jonge coureurs, zodat we
een kweekvijver hebben voor de jongere garde. Dan kunnen ze de weg
naar de Formule E leren kennen en is de route naar de grotere
raceklassen ook een stuk makkelijker."
van de autosport bereiken is absoluut niet makkelijk. Gelukkig zijn
er genoeg opties voor topcoureurs om hun brood te verdienen in de
hogere klassen van de autosportwereld, bijvoorbeeld in de Formule
E. Stoffel Vandoorne bewandelde eerst het pad richting de F1. Na
een mislukt McLaren-avontuur kreeg hij uiteindelijk een stoeltje in
de Formule E en daar werd hij in 2022 wereldkampioen voor het team
van Mercedes. Na een overstap naar DS Penske werd onlangs
bekendgemaakt dat de Belg ook in 2024 voor het team blijft rijden,
net als teamgenoot Jean-Eric ' JEV ' Vergne. Er zijn nog vier
plaatsen te vergeven voor de Formule E komend jaar, ten opzichte
van één beschikbaar stoeltje in de F1. Vandoorne weet uit ervaring
hoe toetreden tot beide klassen lastig is. Nadat hij bevestigd werd
als Formule E-coureur voor '24, legt hij aan de media, waaronder
RacingNews365 , uit hoe een coureur een zitje kan bemachtigen. "Ik
zou ten eerste zeggen: heel veel succes", zegt hij met een lach.
"Er zijn altijd opkomende coureurs en of het nou de Formule 1 of de
Formule E is, het is altijd lastig om naar de top te komen. JEV en
ik hebben dit allebei meegemaakt", zegt hij, doelend op de ervaring
van beide rijders in beide raceklassen. "Zelfs al gaat alles goed
en boek je goede resultaten, heb je niet altijd de garantie om een
zitje in F1 of FE te krijgen." Switch naar Formule E lastig In de
Formule E rijden veel coureurs met een veel ervaring. Ook heeft de
elektrische klasse geen 'Formule 2- en 3-achtige ladder' richting
de sport, wat de doorstroom kan bemoeilijken. Veel namen blijven
dan ook heel lang hangen in de sport, net als in de Formule 1
tegenwoordig het geval is. Teams durven het minder snel aan om een
rookie naar het team te halen. Vandoorne vervolgt: "Er spelen veel
factoren mee en als je specifiek naar de Formule E kijkt, dan is de
ladder heel anders dan waar de rijders mee opgegroeid zijn. Je hebt
daarnaast een andere rijstijl en techniek nodig, je werkt heel
anders met het team en je moet veel ervaring hebben voordat je echt
succesvol bent. Dat is waarom het voor teams vaak lastig is om een
rookie naar het team te halen. Je weet dat je ze dan veel tijd moet
geven. Ervaring heeft heel veel voordelen voor de teams, ook omdat
ervaren coureurs meteen op snelheid zijn. Dat maakt het niet
makkelijk voor de jongere mensen, maar uiteindelijk zullen er
kansen zijn." Ladder richting de Formule E Als er aan de
Penske-coureur wordt doorgevraagd of er een soort autosportladder
naar de Formule E moet komen, dan ziet Vandoorne daar wel wat in.
"Maar laten we eerst zorgen dat we de Formule E groot maken. Dat
moet de focus zijn op dit moment. Zorgen dat dit platform het best
mogelijke platform wordt als het op technologie en media aankomt.
Dat is voor nu nog het belangrijkst." "Maar verder, ja, ik denk dat
een supportserie fantastisch kan zijn voor jonge coureurs, zodat we
een kweekvijver hebben voor de jongere garde. Dan kunnen ze de weg
naar de Formule E leren kennen en is de route naar de grotere
raceklassen ook een stuk makkelijker."
