Mercedes: 'Dat wordt de grote uitdaging voor Qatar'
In de MotoGP is het Losail International Circuit gemeengoed
geworden, voor de Formule 1 geldt dat voorlopig allerminst. De
Grand Prix van Qatar stond in het Covid-jaar 2021 eenmalig op de
rol, waarna de organisatie even later de koningsklasse voor tien
jaar aan zich verbond. Nu staat het eerste 'reguliere' GP-weekend
voor de deur, al is er dus wel meteen een sprintrace aan het
programma toegevoegd. Andrew Shovlin, trackside engineering
director bij Mercedes, benadrukt tegen onder andere RacingNews365
hoe ingewikkeld dat is voor de teams. "Je kan je maar beperkt
voorbereiden, omdat er maar één training van een uur is ingepland.
Normaal gesproken probeer je hetzelfde werk in drie uur te doen.
Natuurlijk bereiden onze coureurs zich intensief voor in de
simulator en het wordt in Qatar ook iets makkelijker dan op een
stratencircuit als Azerbeidzjan." Shovlin verwijst naar het
sprintweekend in Baku, waar niet iedereen even blij mee was,
vanwege het hoge risico op schade. "Het heeft niet onze voorkeur om
daar een sprintrace te rijden. Een circuit als Oostenrijk is er
geschikter voor. Wij proberen voor Qatar de normale voorbereiding
in de simulator aan te houden." Shovlin heeft vertrouwen in een
goed weekend Het is inmiddels al even geleden dat er een sprintrace
werd afgewerkt, vlak voor de zomerstop in België. Shovlin stelt dat
Mercedes sindsdien vooruitgang heeft geboekt. "We hebben veel over
het gedrag van onze auto geleerd. Hopelijk kunnen we met een goede
set-up aan het weekend beginnen en vanaf dat punt verder bouwen."
Mercedes ziet Ferrari steeds dichterbij kruipen in de strijd om de
tweede plaats bij de constructeurs. Het gat tussen beide teams is
twintig punten. Shovlin vindt dat Ferrari steeds beter voor de dag
komt. "Ferrari heeft recentelijk updates meegebracht en onze auto
presteerde minder in Japan. Wij zijn constant op zoek naar
verbeteringen om beter te presteren in de komende races. Het wordt
krap, maar uiteindelijk staan we liever twintig punten voor dan
achter."
geworden, voor de Formule 1 geldt dat voorlopig allerminst. De
Grand Prix van Qatar stond in het Covid-jaar 2021 eenmalig op de
rol, waarna de organisatie even later de koningsklasse voor tien
jaar aan zich verbond. Nu staat het eerste 'reguliere' GP-weekend
voor de deur, al is er dus wel meteen een sprintrace aan het
programma toegevoegd. Andrew Shovlin, trackside engineering
director bij Mercedes, benadrukt tegen onder andere RacingNews365
hoe ingewikkeld dat is voor de teams. "Je kan je maar beperkt
voorbereiden, omdat er maar één training van een uur is ingepland.
Normaal gesproken probeer je hetzelfde werk in drie uur te doen.
Natuurlijk bereiden onze coureurs zich intensief voor in de
simulator en het wordt in Qatar ook iets makkelijker dan op een
stratencircuit als Azerbeidzjan." Shovlin verwijst naar het
sprintweekend in Baku, waar niet iedereen even blij mee was,
vanwege het hoge risico op schade. "Het heeft niet onze voorkeur om
daar een sprintrace te rijden. Een circuit als Oostenrijk is er
geschikter voor. Wij proberen voor Qatar de normale voorbereiding
in de simulator aan te houden." Shovlin heeft vertrouwen in een
goed weekend Het is inmiddels al even geleden dat er een sprintrace
werd afgewerkt, vlak voor de zomerstop in België. Shovlin stelt dat
Mercedes sindsdien vooruitgang heeft geboekt. "We hebben veel over
het gedrag van onze auto geleerd. Hopelijk kunnen we met een goede
set-up aan het weekend beginnen en vanaf dat punt verder bouwen."
Mercedes ziet Ferrari steeds dichterbij kruipen in de strijd om de
tweede plaats bij de constructeurs. Het gat tussen beide teams is
twintig punten. Shovlin vindt dat Ferrari steeds beter voor de dag
komt. "Ferrari heeft recentelijk updates meegebracht en onze auto
presteerde minder in Japan. Wij zijn constant op zoek naar
verbeteringen om beter te presteren in de komende races. Het wordt
krap, maar uiteindelijk staan we liever twintig punten voor dan
achter."
