Hoe de laatste nieuwe F1-teams bijna allemaal roemloos ten onder gingen

Het is belangrijk om te vermelden dat we in dit artikel spreken
over compleet nieuwe teams, en niet over teams die een metamorfose
ondergingen zoals Alpine/Renault, AlphaTauri/Toro Rosso en Aston
Martin/Racing Point. 1. Haas - 2016 Haas is het jongste team op de
grid. Het Amerikaanse team kwam in 2016 naar de Formule 1. Eigenaar
Gene Haas had echter al flink wat affiniteit met de autosport: de
Amerikaanse ondernemer is al decennialang actief in andere grote
raceklassen als NASCAR en IndyCar Series. Kijkend naar de
voorgangers van Haas, is het best opmerkelijk dat het team nog
steeds in de F1 actief is. De Amerikanen hebben het namelijk lang
niet altijd makkelijk gehad, mede vanwege de mindere prestaties in
recente seizoenen en problemen met sponsors zoals Rich Energy en
Uralkali. Met geldschieter MoneyGram lijkt Haas echter een
stabielere partner te hebben gevonden voor het komende seizoen. Het
team heeft ook al enkele succesverhalen, zoals het debuut in 2016
waarbij Romain Grosjean meteen punten scoorde en de befaamde
poleposition van Kevin Magnussen in 2022. Tekst gaat verder onder
afbeelding. 2. Virgin - 2010 Het Virgin-team kwam in 2010 de
Formule 1 binnen met coureurs Timo Glock en Lucas di Grassi. De
auto had echter grote problemen, omdat deze niet voldoende
brandstof kon bevatten om een hele race op volle snelheid te
rijden. Vanaf 2012 werd het team omgedoopt tot Marussia. In het
vijfde seizoen van het team werden eindelijk punten gescoord, door
onder andere het sterke optreden van Jules Bianchi in Monaco - hij
finishte daar als negende. Helaas beleefde Marussia met diezelfde
Bianchi ook een absoluut dieptepunt. De Fransman raakte betrokken
bij een zware crash tijdens de Grand Prix van Japan in 2014. Na het
ongeluk verscheen het team niet meer op de grid voor de rest van
het jaar. Bianchi overleed een jaar nadien. In 2015 veranderde
Marussia in Manor. In dat seizoen eindigde Manor puntloos. Het jaar
erna scoorde Manor één punt - Pascal Wehrlein werd tiende tijdens
de Grand Prix van Oostenrijk. Dat ene punt was niet genoeg om
concurrent Sauber te verslaan voor de tiende plaats in het
kampioenschap. Als gevolg hiervan miste Manor het belangrijke
prijzengeld van £30 miljoen. Het team ging uiteindelijk tijdens de
winterstop ten onder. Tekst gaat verder onder afbeelding. 3. Lotus
- 2010 Niet alleen Virgin stapte in 2010 de F1 binnen. Lotus werd
het tweede team dat de sport betrad (niet te verwarren met het
Renault-Lotus-team). Oprichter Tony Fernandes verkreeg de rechten
op de naam Team Lotus, het voormalige winnende F1-team van Colin
Chapman. Het team liet Jarno Trulli en Heikki Kovalainen rijden.
Drie seizoenen op rij eindigde het team als tiende in het
Constructeurskampioenschap, waardoor Lotus het belangrijke
prijzengeld ontving. In 2012 werd het team omgedoopt tot Caterham,
waar onder andere Giedo van der Garde voor racete in 2013. Maar
toen het team in de volgende twee seizoenen niet in de top tien
eindigde, ontstonden er financiële problemen. In 2015 was het
gedaan met Caterham. Tekst gaat verder onder afbeelding. 4.
Hispania Racing Team (HRT) - 2010 Evenals Lotus en Virgin, begon
HRT met een fikse achterstand toen het team de Formule 1
binnenstapte. Dit kwam mede door de FIA. Het autosportorgaan had
namelijk beloofd dat er een budgetplafond kwam in de F1, iets wat
er destijds niet van kwam. HRT had het van meet af aan moeilijk.
Tijdens de eerste race in Bahrein moesten coureurs Bruno Senna en
Karun Chandhok toekijken hoe het team tot het laatste moment werkte
aan de nieuwe auto. Veel uitvalbeurten volgden en in een periode
van drie jaar scoorde het team geen enkel punt. Er waren plannen om
HRT eind 2012 te verkopen, maar er waren geen geïnteresseerden en
HRT werd opgedoekt. Tekst gaat verder onder afbeelding. 5. Super
Aguri - 2006 Het Japanse team Super Aguri kwam in 2006 op de grid.
Het team werd opgericht door voormalig F1-coureur Aguri Suzuki. Hij
nam Takuma Sato in dienst, die eind 2005 uit het fabrieksteam van
Honda was gezet. Het team reed met een vier jaar oude
Arrows-chassis, gecombineerd met Honda-motoren. Met deze combinatie
kon het team echter geen potten breken. In 2007 schakelde Super
Aguri ook over op het Honda-chassis. Dat bleek een goede keuze:
Sato scoorde dat seizoen tweemaal punten met een zesde en achtste
plaats. Honda's F1-enthousiasme was echter van korte duur. Na vier
races in 2008 was het gedaan met Super Aguri. Aan het einde van dat
seizoen volgde ook Honda's fabrieksteam.

Top Headlines

Oudere Top Headlines