Politiek steekspel barst los in F1 na FIA-nieuws over Andretti: toetreding allerminst zeker

Begin dit jaar begon de FIA een aanmeldingsprocedure voor nieuwe
Formule 1-teams, een zogeheten 'Expression of Interest'.
Uiteindelijk werden er vier kandidaten uitgekozen die uitgebreide
plannen in mochten leveren. Er werden strenge criteria opgesteld op
technisch, financieel en sportief vlak. Van de vier kandidaten is
nu alleen Andretti over gebleven. Zij hebben van de FIA groen licht
gekregen. Het betekent dat Andretti wat betreft de FIA in 2025 of
2026 toe mag treden tot de sport. Helemaal binnen is het team
echter nog niet, want er moet nog een derde en laatste fase worden
doorlopen. En die fase is met afstand de fase met de meeste
obstakels. We nemen de zaak onder de loep. F1 en de huidige teams
De derde fase wordt door de FIA als volgt omschreven: "Een
succesvolle inschrijving wordt doorverwezen naar de FOM (Formula
One Management) voor 'commerciële discussies'. Dan hebben we het
over dingen als inschrijfgeld, prijzengeld, tv-geld en andere
commerciële zaken. De reactie van de Formule 1-bazen was kort, kil.
"We hebben kennis genomen van de conclusies van de FIA wat betreft
de eerste en tweede fase van hun proces. Nu gaan we zelf beoordelen
wat de toegevoegde waarde is van de overgebleven inschrijving", zo
liet een woordvoerder weten. Dat de Formule 1-bazen de mogelijke
toetreding van Andretti niet met veel enthousiasme ontvangen, is
niets nieuws. Eerder dit jaar gaf de Amerikaanse partij al aan dat
men samen met Cadillac de Formule 1 in wilde en Mario en Michael
Andretti zijn in de media erg vocaal over hun project. F1-CEO
Stefano Domenicali was kritisch en zei zelf dat hij het anders aan
zou pakken. "We moeten iedereen respecteren. Er zijn teams zoals
Mario en Michael Andretti die maar al te graag laten horen hoe
graag ze toe willen treden tot de F1, maar naar mijn mening is het
niet slim dat teams hebberig zijn." Bovendien zijn ook de huidige
tien F1-teams niet allemaal even enthousiast over Andretti. Zij
vrezen dat ze door de komst van een elfde team minder prijzengeld
zullen ontvangen en dat de waarde van hun team zal dalen. Het
entreegeld, wat men vertaald in een 'anti-verwateringsbedrag' van
200 miljoen dollar, enkele jaren geleden vastgesteld, is bovendien
veel te laag, omdat de waarde van de huidige teams sindsdien enorm
zou zijn gestegen. De vraag is of het legaal is, omdat het door
bijvoorbeeld de Europese Unie kan worden gezien als een manier om
mogelijke concurrentie de das om te doen. De EU heeft in het
verleden laten zien op te durven treden tegen Amerikaanse giganten,
zoals Facebook, Amazon en Microsoft. Zij ontvingen stuk voor stuk
boetes van tientallen, zo niet honderden miljoenen. 2025 of 2026?
Mocht Andretti toetreden, na het al dan niet neerleggen van die
honderden miljoenen extra inschrijfgeld, dan zal dat in 2025 of
2026 zijn, zo hoopt het team. 2025 is echter in F1-termen al heel
snel, zeker als je een heel F1-project op moet zetten. Achter de
schermen wordt daar echter al keihard aan gewerkt en het team is al
verder dan menigeen vermoedt. Maar waarom 2025, als er in 2026 weer
een nieuw regelboek wordt geïntroduceerd? Dan zou men twee volledig
andere auto's moeten ontwikkelen de komende tweeënhalf jaar. Het
huidige Concorde Agreement, waarin onder meer de afspraken staan
over het entreegeld van 200 miljoen dollar, loopt eind 2025 af. De
F1-bazen en de FOM moeten om tafel om een nieuwe versie te maken
voor 2026. Als daarin een ander bedrag komt te staan, zal dat
nadelig zijn voor Andretti als men pas in 2026 toetreedt tot de
sport. Voor de FOM en de F1-teams is dat positiever. Stiekem willen
beide partijen echter dat Andretti helemaal niet toetreedt tot de
sport. Daarom zal men ongetwijfeld het proces de komende maanden zo
veel mogelijk proberen af te remmen. Men gaat zich nu zelf buigen
over de inschrijving, maar er staat nergens op papier hoe de F1 dat
gaat doen, wat hun criteria zijn en ga zo maar door. En dus kan F1
flink wat tijd rekken, waardoor 2025 lastig kan worden voor
Andretti. Ondertussen zullen de F1-bazen, de FIA en de teams het
toch echt eens moeten worden over een nieuw Concorde Agreement voor
2026 en verder, dus de komende jaren zal daar ook over worden
onderhandeld. De zaak Andretti / een elfde F1-team zal daar ook een
belangrijke politieke factor in spelen. Een andere factor, is de
motorleverancier van de Amerikaanse formatie. Zonder motor immers
geen F1-bolide. In de sportieve reglementen staat echter dat de
motorleverancier met de minste klantenteams verplicht is om motoren
te leveren aan een nieuw team of een team dat onverhoopt zonder
motorleverancier komt te zitten. Als Red Bull na het 'vertrek' van
Honda bijvoorbeeld geen nieuwe partner had kunnen vinden, dan
hadden ze volgens de reglementen altijd terug kunnen vallen op
Renault. Voor Andretti geldt hetzelfde. Er wordt achter de schermen
ook al onderhandeld tussen de twee partijen, maar een deal is er
nog niet. Toch is de inschrijving van Andretti door die regel tot
op heden succesvol. De teams willen die regel graag zien
verdwijnen, maar op korte termijn wordt dat lastig. Op de langere
termijn is dat makkelijker en dus zou het ook daarom voor de
F1-bazen en -teams beter zijn als het Andretti-project niet al in
2025 toe kan treden tot de F1. Hebben de F1-teams wel een punt?
Gaan de andere F1-teams er wel op achteruit als er een elfde team
op de grid zou komen? Op papier zou het prijzengeld en andere
potten moeten worden verdeeld over tien plus een partijen, maar de
toegevoegde waarde van Andretti zou dat effect absoluut tegen
kunnen gaan. In Amerikaanse sportcompetities, zoals de NFL en de
MLS, zien we dat de gemiddelde waarden van de teams explosief zijn
gestegen, ook nadat de competities verder werden uitgebreid. Het
eventuele gemiste prijzengeld is bovendien ook niet zo hoog dat het
het verschil kan maken tussen een wel of niet failliet team, niet
vandaag de dag. Alle tien F1-teams zijn zeker sinds de komst van
het budgetplafond financieel gezonde partijen. Dat ze nu elf in
plaats van tien stukken taart moeten snijden om uit te delen, is
geen financiële ramp zoals al die partijen doen vermoeden. Wel is
het relatief logisch dat zij allemaal voor eigen parochie preken.
Tot slot lopen alle partijen wel de kans om gezichtsverlies op te
lopen. Hoe zou het algemene F1-publiek naar de zaak kijken, zeker
in Amerika? Een Amerikaans team wordt afgewezen, zonder goede
reden, terwijl F1-eigenaren Liberty Media juist in eigen land de
sport willen laten groeien. F1 en Liberty Media zullen dan een
slechte beurt maken, net als de andere tien F1-teams. Hoe dan ook:
Andretti Formula Racing is allesbehalve zeker van toetreding tot de
F1-grid. Men heeft weer een horde genomen, maar tot op heden was
dat de makkelijkste horde. Er samen met de F1-bazen uitkomen en in
2025 al op de grid staan, dat wordt een enorme uitdaging. Hoe
kunnen vader Mario en zoon Michael Andretti iedereen overtuigen? Of
is het schier onmogelijk? De F1-bazen zullen ongetwijfeld zoveel
mogelijk voor uitstel proberen te zorgen, in de hoop dat er
uiteindelijk ook afstel komt. Wordt vervolgd.

Top Headlines

Oudere Top Headlines