Alles wat we weten over Andretti: deze coureur(s) wil het Amerikaanse F1-team hebben

Na een strenge selectieprocedure voor mogelijke nieuwe teams kreeg
alleen Andretti Formula Racing groen licht van de FIA om toe te
treden tot de Formule 1. Met ambitieuze plannen, een gerenommeerde
naam in de autosport en voldoende (financiële) middelen is de weg
vrij voor een elfde team op de grid. Alleen de derde fase van het
toetredingsproces moet nog worden voltooid, dit betreft commerciële
discussies met de Formule 1-bazen (Formula One Management, FOM).
Als dit proces ook klaar is, dan is de toetreding definitief. De
voorbereidingen zijn echter al in volle gang. Wat we tot nu toe
weten van Andretti en de plannen, dat lees je hieronder.
Achtergrond: Andretti zeer bekend in autosportwereld Andretti
Formula Racing is geen nieuw team dat zomaar uit de lucht komt
vallen. Integendeel: in de Verenigde Staten is het team van de
Andretti's actief in de IndyCar Series, waar ze al sinds 1993 een
bekende naam zijn en vandaag de dag onder meer in actie komt met
talent Colton Herta. Daarover straks meer, want de Amerikaan zien
we mogelijk zelfs in de Formule 1 terug, als het aan Andretti ligt.
De naam Andretti staat ook in de geschiedenisboeken der F1. Mario
Andretti wordt nog altijd gezien als een van de succesvolste
Amerikaanse coureurs aller tijden: hij werd in 1978
F1-wereldkampioen voor Lotus. De nu 83-jarige ex-coureur heeft 131
races achter naam staan, waarvan hij er twaalf won. Zoon Michael
Andretti, nu bezig met het teammanagement van Andretti Autosport,
kwam ook in actie in de Formule 1. Een bekende naam en bekende
gezichten dus, wat ongetwijfeld heeft meegeholpen in het proces om
goedgekeurd te worden door de FIA. De rest van de ambitieuze
plannen liegen er ook niet om. Andretti en Cadillac slaan handen
ineen Eerder werd al aangekondigd dat Andretti en General Motors,
de grootste automaker van de Verenigde Staten, samen zullen werken
richting de Formule 1. GM, waar onder andere Cadillac en Chevrolet
onder vallen, wil onder de naam 'Andretti Cadillac' de
koningsklasse betreden. Dit betekent overigens niet dat Cadillac
(of GM) de motoren gaat leveren. Met een toetreding in 2025 of 2026
is er geen tijd voor een volledig nieuw motorproject. De keuze zal
dus vallen op een van de bestaande motoren. Eerder werd Renault,
motorleverancier van Alpine, al genoemd als leverancier. Niet gek
ook: op dit moment levert de Franse motormaker maar aan één team.
Regeltechnisch zouden zij zelfs verplicht zijn om aan Andretti
motoren te leveren als de Amerikaanse formatie geen deal kan
sluiten. De F1-regels schrijven namelijk voor dat de
motorleverancier met de minste klantenteams garant moet staan voor
motoren van een elfde team of als een team onverhoopt zonder
motoren komt te zitten. Andretti: wie worden de F1-coureurs? Voor
velen zal het geen verrassing zijn dat Andretti een Amerikaanse
coureur wil in de Formule 1. Daar hebben ze meerdere opties voor,
maar één kandidaat is al naar voren geschoven voor het F1-project:
IndyCar-talent Colton Herta. De coureur rijdt nu al voor het
Amerikaanse team in de Amerikaanse klasse, maar kan binnenkort dus
mogelijk de overstap maken naar de koningsklasse. "Die kans zou dan
99% zijn", zei Mario Andretti vorig jaar. "Hij heeft echter wel een
ervaren coureur naast zich nodig." Wie dat zou kunnen zijn? "Een
coureur als Alonso zou geweldig zijn voor ons. Daar gaan we dus
naar kijken. Hij rijdt de sterren van de hemel." "Samen met Herta
zou hij het team helemaal compleet maken en als onderdeel van ons
plan zijn dat discussies die gaande zijn. Het belangrijkste doel
zou zijn om een zeer ervaren coureur naast een talent te hebben,
met minstens één Amerikaanse coureur in het team." Overigens kan
niet zomaar elke Amerikaanse coureur naar voren worden geschoven
door Andretti. De coureur moet wel een Superlicentie in bezit
hebben. Als men een coureur uit de IndyCar over zou willen laten
varen naar F1, moet hij wel goed hebben gepresteerd in de
Amerikaanse klasse om in aanmerking te komen voor een
Superlicentie. De thuisbasis van Andretti In 2022 is Andretti
begonnen met het bouwen van een gloednieuwe fabriek/campus in
Indiana, in de buurt van Indianapolis waar veel IndyCar-teams zijn
gevestigd. Hier zal het Amerikaanse merk een thuisbasis neerzetten
voor alle race-activiteiten, waarvoor een campus wordt gemaakt van
maar liefst 68 American Football-velden groot. IndyCar, Indy
Lights, IMSA, Formula E, Extreme E en ook 'toekomstige
activiteiten', dus ook F1-gerelateerde business zullen hier een
plek in de fabriek krijgen. De kosten? Zo'n 200 miljoen dollar,
omgerekend zo'n 190 miljoen euro. De kans is zeer aannemelijk dat
er ook een Europese thuisbasis komt voor Andretti. Met de vele
races in Europa en omstreken is dit geen overbodige luxe en dus
hebben alle andere teams al een fabriek in de buurt. Vrijwel
iedereen zit in Groot-Brittannië, waar ook Andretti een fabriek wil
openen. Waar precies en of hier ook de productie van de onderdelen
gedaan zal worden, dat is nog niet bekend.

Top Headlines

Oudere Top Headlines