Meer dan alleen het kampioenschap van Verstappen staat op het spel in Qatar
De omstandigheden De verwachte weersomstandigheden in Qatar zijn in
één woord te beschrijven: bloedheet. Wel is het een licht voordeel
dat de kwalificatie, sprintrace en race in de avond worden
verreden. De temperatuur komt dan alle dagen uit op ongeveer 32
graden. Tijdens de eerste training en de sprint shootout, die
overdag op de planning staan, kan het zomaar veertig graden worden!
Een drankje in de auto is dus geen overbodige luxe. Een bijkomende
factor is de verbouwing van het circuit. Er is nieuw asfalt
aangelegd, wat altijd zorgt voor nieuwe inzichten. Twee jaar
geleden werd op de oude onderlaag geracet. De teams hebben allemaal
maar één training om de juiste set-up te vinden, dus het zal druk
worden op de baan. In het verleden heeft de beperkte trainingstijd
weleens voor gekke verhoudingen gezorgd. Kan McLaren Red Bull
uitdagen? Het team van McLaren is on the rise . Tijdens de Grand
Prix van Japan zaten Lando Norris en Oscar Piastri het dichtst bij
de ongenaakbare Red Bull van Max Verstappen. Ook de
karakteristieken van het Losail International Circuit zouden goed
bij de McLaren moeten passen. De winst wordt voornamelijk in de
snelle bochten behaald. Het roept de vraag op of Norris en Piastri
Verstappen echt kunnen uitdagen. Rudy van Buren, simulatorcoureur
bij Red Bull, vertelde in de RacingNews365-podcast dat hij het wel
verwacht. "Op papier is dit misschien wel dé beste kans voor
McLaren om dit jaar een overwinning te pakken. Hoge snelheid, veel
downforce en een biljartlaken qua asfalt. Maar, in Suzuka was Red
Bull in sector één nog steeds het beste. Kijkend naar de flow van
Qatar gaat die auto ongetwijfeld ook hard. Zal het gat wat kleiner
zijn? Ja." De strijd om plek twee Red Bull eiste in Japan de
constructeurstitel op, maar de strijd om plaats twee (en miljoenen)
is ongemeen spannend. Mercedes staat twintig punten voor op
Ferrari, dat steeds een stukje van de voorsprong afknabbelt. Het
Italiaanse team heeft de laatste races de overhand en jaagt de
strijd richting een spannende climax. De overwinning van Carlos
Sainz in Singapore was een grote stap in de goede richting. Ferrari
zal de goede lijn willen voortzetten in Qatar. Overigens zal ook
Sergio Perez aan de bak moeten om de tweede plek in het
kampioenschap vast te houden. Dan hebben we het over het
coureurskampioenschap. Zijn voorsprong op nummer drie Lewis
Hamilton is verder geslonken tot 33 punten. Tekst gaat verder onder
de foto. Voorlopig de laatste F1-race voor Lawson? Liam Lawson gaat
op voor zijn vijfde race in de Formule 1. De Nieuw-Zeelander
vervangt opnieuw de van een polsbreuk herstellende Daniel
Ricciardo. Lawson scoorde WK-punten in Singapore en laat tot nu toe
een sterke indruk achter, maar zag een fulltime zitje bij
AlphaTauri aan zijn neus voorbijgaan. Het zusterteam van Red Bull
houdt ook in 2024 vast aan Ricciardo en Yuki Tsunoda. Daarom kan de
Grand Prix van Qatar voorlopig zomaar de laatste race van Lawson
worden. Ricciardo maakt in principe in Austin zijn rentree,
waardoor de reservecoureur zich weer in zijn originele rol moet
schikken. Lawson heeft eind oktober wel nog de laatste race van het
Super Formula Championship op het programma staan. In de Japanse
raceklasse staat op hij de tweede plek en heeft hij nog alle kans
op de titel. Tekst gaat verder onder de foto. Reacties op nieuws
rond Andretti Formula Racing Maandag werd bekend dat de FIA de
inschrijving van Andretti Formula Racing heeft geaccepteerd. Door
die beslissing mag het Amerikaanse team van Michael en Mario
Andretti verder naar fase 3 van het proces. Daarin wacht een
onderhandeling met de FOM over de commerciële kant van het verhaal,
maar F1 en de teams staan niet enorm te springen om Andretti toe te
laten treden tot de sport. In Qatar zal het ongetwijfeld veelvuldig
gaan over de meningen van de verschillende teams. Hoe zien zij de
onderhandelingen voor zich, is de toetreding van Andretti een
meerwaarde voor de sport en ga zo maar door. Sargeant heeft
dringend behoefte aan foutloos weekend Eén man is nog aan het
vechten om ook volgend jaar in de Formule 1 actief te zijn: Logan
Sargeant. De Amerikaanse coureur van Williams staat flink onder
druk en laat al weken een onzekere indruk achter. In Zandvoort,
Singapore en Japan zette Sargeant minimaal één keer zijn auto in de
muur, wat zijn positie bij Williams niet heeft versterkt. Teambaas
James Vowles gaf eerder wel aan dat ze Sargeant het liefst behouden
voor 2024, al gaan er steeds meer geluiden op dat ook andere
coureurs op zijn zitje azen. Sargeant heeft zo snel mogelijk, en
het liefst al in Qatar, een goed weekend nodig om het vertrouwen
weer wat op te krikken. De wereld van Formule 1 staat nooit stil,
dus na een paar goede races kan een contractverlenging ineens weer
heel dichtbij zijn. Eén ding is zeker: het wordt vast en zeker geen
geruisloos weekend...
één woord te beschrijven: bloedheet. Wel is het een licht voordeel
dat de kwalificatie, sprintrace en race in de avond worden
verreden. De temperatuur komt dan alle dagen uit op ongeveer 32
graden. Tijdens de eerste training en de sprint shootout, die
overdag op de planning staan, kan het zomaar veertig graden worden!
Een drankje in de auto is dus geen overbodige luxe. Een bijkomende
factor is de verbouwing van het circuit. Er is nieuw asfalt
aangelegd, wat altijd zorgt voor nieuwe inzichten. Twee jaar
geleden werd op de oude onderlaag geracet. De teams hebben allemaal
maar één training om de juiste set-up te vinden, dus het zal druk
worden op de baan. In het verleden heeft de beperkte trainingstijd
weleens voor gekke verhoudingen gezorgd. Kan McLaren Red Bull
uitdagen? Het team van McLaren is on the rise . Tijdens de Grand
Prix van Japan zaten Lando Norris en Oscar Piastri het dichtst bij
de ongenaakbare Red Bull van Max Verstappen. Ook de
karakteristieken van het Losail International Circuit zouden goed
bij de McLaren moeten passen. De winst wordt voornamelijk in de
snelle bochten behaald. Het roept de vraag op of Norris en Piastri
Verstappen echt kunnen uitdagen. Rudy van Buren, simulatorcoureur
bij Red Bull, vertelde in de RacingNews365-podcast dat hij het wel
verwacht. "Op papier is dit misschien wel dé beste kans voor
McLaren om dit jaar een overwinning te pakken. Hoge snelheid, veel
downforce en een biljartlaken qua asfalt. Maar, in Suzuka was Red
Bull in sector één nog steeds het beste. Kijkend naar de flow van
Qatar gaat die auto ongetwijfeld ook hard. Zal het gat wat kleiner
zijn? Ja." De strijd om plek twee Red Bull eiste in Japan de
constructeurstitel op, maar de strijd om plaats twee (en miljoenen)
is ongemeen spannend. Mercedes staat twintig punten voor op
Ferrari, dat steeds een stukje van de voorsprong afknabbelt. Het
Italiaanse team heeft de laatste races de overhand en jaagt de
strijd richting een spannende climax. De overwinning van Carlos
Sainz in Singapore was een grote stap in de goede richting. Ferrari
zal de goede lijn willen voortzetten in Qatar. Overigens zal ook
Sergio Perez aan de bak moeten om de tweede plek in het
kampioenschap vast te houden. Dan hebben we het over het
coureurskampioenschap. Zijn voorsprong op nummer drie Lewis
Hamilton is verder geslonken tot 33 punten. Tekst gaat verder onder
de foto. Voorlopig de laatste F1-race voor Lawson? Liam Lawson gaat
op voor zijn vijfde race in de Formule 1. De Nieuw-Zeelander
vervangt opnieuw de van een polsbreuk herstellende Daniel
Ricciardo. Lawson scoorde WK-punten in Singapore en laat tot nu toe
een sterke indruk achter, maar zag een fulltime zitje bij
AlphaTauri aan zijn neus voorbijgaan. Het zusterteam van Red Bull
houdt ook in 2024 vast aan Ricciardo en Yuki Tsunoda. Daarom kan de
Grand Prix van Qatar voorlopig zomaar de laatste race van Lawson
worden. Ricciardo maakt in principe in Austin zijn rentree,
waardoor de reservecoureur zich weer in zijn originele rol moet
schikken. Lawson heeft eind oktober wel nog de laatste race van het
Super Formula Championship op het programma staan. In de Japanse
raceklasse staat op hij de tweede plek en heeft hij nog alle kans
op de titel. Tekst gaat verder onder de foto. Reacties op nieuws
rond Andretti Formula Racing Maandag werd bekend dat de FIA de
inschrijving van Andretti Formula Racing heeft geaccepteerd. Door
die beslissing mag het Amerikaanse team van Michael en Mario
Andretti verder naar fase 3 van het proces. Daarin wacht een
onderhandeling met de FOM over de commerciële kant van het verhaal,
maar F1 en de teams staan niet enorm te springen om Andretti toe te
laten treden tot de sport. In Qatar zal het ongetwijfeld veelvuldig
gaan over de meningen van de verschillende teams. Hoe zien zij de
onderhandelingen voor zich, is de toetreding van Andretti een
meerwaarde voor de sport en ga zo maar door. Sargeant heeft
dringend behoefte aan foutloos weekend Eén man is nog aan het
vechten om ook volgend jaar in de Formule 1 actief te zijn: Logan
Sargeant. De Amerikaanse coureur van Williams staat flink onder
druk en laat al weken een onzekere indruk achter. In Zandvoort,
Singapore en Japan zette Sargeant minimaal één keer zijn auto in de
muur, wat zijn positie bij Williams niet heeft versterkt. Teambaas
James Vowles gaf eerder wel aan dat ze Sargeant het liefst behouden
voor 2024, al gaan er steeds meer geluiden op dat ook andere
coureurs op zijn zitje azen. Sargeant heeft zo snel mogelijk, en
het liefst al in Qatar, een goed weekend nodig om het vertrouwen
weer wat op te krikken. De wereld van Formule 1 staat nooit stil,
dus na een paar goede races kan een contractverlenging ineens weer
heel dichtbij zijn. Eén ding is zeker: het wordt vast en zeker geen
geruisloos weekend...
