Hoe Verstappens F1-dominantie Red Bull heeft geholpen financiële hoofdpijn te voorkomen
Red Bull won haar zesde constructeurstitel tijdens de Grand Prix
van Japan en een raceweekend later, in Qatar, kan Max Verstappen
zijn derde opeenvolgende wereldtitel veroveren. Hoewel de
dominantie van de RB19 al sinds het begin van het jaar zichtbaar
was, is het nu duidelijk dat de engineers de auto constant hebben
doorontwikkeld, met de RB20 van het volgende jaar in het
achterhoofd. De aanpak blijft ook in de laatste zes races van het
Formule 1-seizoen onveranderd. Het updaten van de huidige Red
Bull-bolide gaat door, gericht op het voorblijven van de
concurrentie. Het Oostenrijkse team is zich ervan bewust dat de
mate van competitiviteit van de concurrentie telkens wisselt. Dat
werd de afgelopen weken opnieuw duidelijk, toen Ferrari won in
Singapore, terwijl McLaren in Japan juist het beste team was achter
Red Bull. De updates van de RB19 zijn telkens gepland voor
specifieke gebieden van de bolide, zorgvuldig gepland naar mate het
seizoen vordert. Teambaas Christian Horner verklaarde in Japan dat
het team dezelfde versnellingsbak heeft als een jaar eerder en dat
ook het chassis-concept hetzelfde is, met als enige verschil wat
gewichtsvermindering. Door de prestaties van de RB19 werd Red Bull
uiteindelijk nauwelijks getroffen door de limiet van het aantal
toegestane windtunneltests - een straf die werd opgelegd vanwege
het overschrijden van het budgetplafond van 2021. De technische
afdeling, onder leiding van technisch directeur Pierre Wache en
natuurlijk Adrian Newey, was dit seizoen in staat om de RB19 door
te ontwikkelen zonder alle focus naar het volgende seizoen te
moeten verleggen. Red Bull blijft dus volop in ontwikkeling, niet
zozeer om de huidige prestaties te verbeteren, maar om het voordeel
op de concurrentie vast te houden en de inhaalslag van anderen voor
te zijn. Het lijkt er kortom duidelijk op dat het project een
succesvolle 'investering' is geweest die lang meegaat, waardoor de
beschikbare middelen efficiënt kunnen worden ingezet. De upgrades
die Red Bull voor het bovenstaande nodig had? Die worden hieronder
uitgelegd door Filisetti. De upgrade van de sidepods van de RB19
die in Hongarije werd geïntroduceerd, was weliswaar niet dringend
nodig, maar wel functioneel nodig om de hoge efficiëntie van het
aerodynamische concept te behouden. Het concept van de sidepods,
een soort brievenbus-achtige vorm, is grotendeels hetzelfde
gebleven, maar in Hongarije werd de inlet nog verder verkleind. Na
de successen in eerdere races volgden meerdere F1-teams het
voorbeeld van Red Bull op, maar zij lijken nog steeds een stap
achter te lopen. De DRS-efficiëntie was een van de meest effectieve
wapens van deze auto sinds zijn debuut en creëerde een enorm
voordeel ten opzichte van Red Bulls tegenstanders. Op hoge snelheid
kan de RB19 met geopende DRS een soort 'stall' van de neerwaartse
druk veroorzaken, waardoor de topsnelheid veel hoger ligt dan bij
menig concurrent het geval is. De vloerrand - waarvan de laatste
verandering voor het eerst werd geïntroduceerd in Singapore en
vervolgens in Suzuka volledig werd geïmplementeerd - is een update
met een focus die al is gericht op het ontwerp van de auto van
volgend jaar. Red Bull zal in 2023 nog komen met kleine updates,
maar volgt al langere tijd een gepland schema waarbij ook al
rekening wordt gehouden met de bolide van 2024.
van Japan en een raceweekend later, in Qatar, kan Max Verstappen
zijn derde opeenvolgende wereldtitel veroveren. Hoewel de
dominantie van de RB19 al sinds het begin van het jaar zichtbaar
was, is het nu duidelijk dat de engineers de auto constant hebben
doorontwikkeld, met de RB20 van het volgende jaar in het
achterhoofd. De aanpak blijft ook in de laatste zes races van het
Formule 1-seizoen onveranderd. Het updaten van de huidige Red
Bull-bolide gaat door, gericht op het voorblijven van de
concurrentie. Het Oostenrijkse team is zich ervan bewust dat de
mate van competitiviteit van de concurrentie telkens wisselt. Dat
werd de afgelopen weken opnieuw duidelijk, toen Ferrari won in
Singapore, terwijl McLaren in Japan juist het beste team was achter
Red Bull. De updates van de RB19 zijn telkens gepland voor
specifieke gebieden van de bolide, zorgvuldig gepland naar mate het
seizoen vordert. Teambaas Christian Horner verklaarde in Japan dat
het team dezelfde versnellingsbak heeft als een jaar eerder en dat
ook het chassis-concept hetzelfde is, met als enige verschil wat
gewichtsvermindering. Door de prestaties van de RB19 werd Red Bull
uiteindelijk nauwelijks getroffen door de limiet van het aantal
toegestane windtunneltests - een straf die werd opgelegd vanwege
het overschrijden van het budgetplafond van 2021. De technische
afdeling, onder leiding van technisch directeur Pierre Wache en
natuurlijk Adrian Newey, was dit seizoen in staat om de RB19 door
te ontwikkelen zonder alle focus naar het volgende seizoen te
moeten verleggen. Red Bull blijft dus volop in ontwikkeling, niet
zozeer om de huidige prestaties te verbeteren, maar om het voordeel
op de concurrentie vast te houden en de inhaalslag van anderen voor
te zijn. Het lijkt er kortom duidelijk op dat het project een
succesvolle 'investering' is geweest die lang meegaat, waardoor de
beschikbare middelen efficiënt kunnen worden ingezet. De upgrades
die Red Bull voor het bovenstaande nodig had? Die worden hieronder
uitgelegd door Filisetti. De upgrade van de sidepods van de RB19
die in Hongarije werd geïntroduceerd, was weliswaar niet dringend
nodig, maar wel functioneel nodig om de hoge efficiëntie van het
aerodynamische concept te behouden. Het concept van de sidepods,
een soort brievenbus-achtige vorm, is grotendeels hetzelfde
gebleven, maar in Hongarije werd de inlet nog verder verkleind. Na
de successen in eerdere races volgden meerdere F1-teams het
voorbeeld van Red Bull op, maar zij lijken nog steeds een stap
achter te lopen. De DRS-efficiëntie was een van de meest effectieve
wapens van deze auto sinds zijn debuut en creëerde een enorm
voordeel ten opzichte van Red Bulls tegenstanders. Op hoge snelheid
kan de RB19 met geopende DRS een soort 'stall' van de neerwaartse
druk veroorzaken, waardoor de topsnelheid veel hoger ligt dan bij
menig concurrent het geval is. De vloerrand - waarvan de laatste
verandering voor het eerst werd geïntroduceerd in Singapore en
vervolgens in Suzuka volledig werd geïmplementeerd - is een update
met een focus die al is gericht op het ontwerp van de auto van
volgend jaar. Red Bull zal in 2023 nog komen met kleine updates,
maar volgt al langere tijd een gepland schema waarbij ook al
rekening wordt gehouden met de bolide van 2024.
