Hoe extreme omstandigheden een F1-bolide beïnvloeden

Kijkend naar de temperaturen in een raceweekend zijn vooral de
banden erg gevoelig voor schommelingen. Een graad warmer of kouder
kan al grote verschillen maken. Sowieso mag elk team reglementair
de banden twee uur opwarmen tot zeventig graden Celsius. Daarna
begint de belangrijke fase pas echt, zo vertelt Oliver Albert, s
imulation & performance engineer bij Mercedes. "Indien de
banden niet de juiste temperatuur bevatten als de coureur een
snelle ronde aanvangt, kan dat makkelijk tienden van seconden
schelen", stelt Albert. "Onze prioriteit als engineers is om te
proberen de band gedurende een out lap in de beste range te
krijgen. Bovendien kunnen de omstandigheden tijdens een sessie
veranderen en ook verkeer in een out lap heeft impact. Wel hebben
de coureurs in principe veel vrijheid om de banden naar hun wens op
te warmen." Mike Elliott, chief technical officer , vult zijn
collega aan. "De banden zijn zo geproduceerd dat ze alleen werken
in een bepaalde window . Als ze te koud zijn, krijg je te maken met
graining. Het rubber laat dan in stukjes los, waardoor de band grip
verliest en sneller slijt." De teams monitoren de temperatuur
tijdens het rijden Teams hebben een trucje om de temperatuur in de
banden te checken op de baan. "We bevestigen altijd een aantal
sensoren op de auto", vervolgt Albert zijn verhaal. "Daarmee meten
we onder andere het oppervlak van de band. Dat aspect is vrij
dynamisch en verschilt soms tot wel 100 graden middenin een bocht.
De temperatuur van binnenuit reageert langzamer. Dat duurt soms wel
vier tot vijf ronden." De coureurs zijn dus afhankelijk van de data
over een band, maar ook van simpele factoren als de
buitentemperatuur. Albert denkt bijvoorbeeld dat de teams een
uitdagend weekend tegemoet gaan in Las Vegas, waar het in november
's avonds flink afkoelt. "Het is mogelijk dat we daar met hele
koude temperaturen te maken krijgen. Dat brengt unieke uitdagingen
met zich mee, omdat het lastig is om de banden op te warmen en we
niet weten hoe ze reageren in een langere run." Andere factoren Ook
de ligging van een circuit draagt bij aan het gedrag van de auto.
Elliott refereert naar het circuit in Mexico. De hoofdstad Mexico
City, waar de Grand Prix wordt gehouden, ligt op tweeduizend meter
hoogte. "Die locatie is erg uitdagend voor het koelen van de auto,
omdat de lucht zo ijl is. Een gevolg daarvan is ook dat het lastig
wordt om veel downforce te genereren. Het circuit bevat een lang
recht stuk, maar toch rijden we altijd met maximale downforce." "Op
sommige andere circuits zijn er weer flink wat pittige remzones",
legt Elliott nog een uitdaging uit. "In dat geval worden de remmen
snel heter. Als je een langzame bocht ingaat, komt er weinig wind
door de luchthappers. De hitte heeft dan invloed op de remmen én de
klauwen die de remmen controleren." Bekijk de onderstaande video
voor de volledige uitleg van Mercedes! mKxNvYMQwaY

Top Headlines

Oudere Top Headlines