Formule 1 kijkt naar alternatief voor huidige, zware banden
De Formule 1 zou de huidige 18-inch banden kunnen laten vallen
vanaf 2026 als onderdeel van de gewichtsbesparende maatregel. Het
gewicht van de F1-auto's is de afgelopen jaren stevig toegenomen,
wat leidde tot klachten van de coureurs over het het rijgedrag van
de bolides. Bij de start van het hybridetijdperk in 2014 was het
minimumgewicht van een Formule 1-auto 690 kg, iets dat is
toegenomen met meer dan honderd kilo. De FIA gaf eerder al aan dat
ze de auto's korter en lichter wil maken wanneer de nieuwe
technische reglementen in 2026 van kracht gaan. Naast zwaarder zijn
de auto's namelijk ook aanzienlijk langer geworden. De FIA probeert
maatregelen te nemen door de groeiende cijfers in lengte en gewicht
terug te dringen. Onderdeel daarvan is het mogelijk aan de kant
schuiven van de 18-inch banden. RacingNews365 heeft vernomen dat er
in de komende weken verkennende gesprekken zullen plaatsvinden over
een alternatief. 'Laat het aan de teams over' Pirelli introduceerde
de 18-inch banden vorig seizoen samen met de nieuwe aerodynamische
regels in de koningsklasse. De nieuwe banden voegden naar schatting
14 kg aan gewicht toe, grotendeels door de grotere velg. Vóór de
introductie van de nieuwe banden gebruikte men in de F1 jarenlang
13-inch velgen. Pirelli drong aan op een overstap naar 18-inch
banden, om de barrière tussen Formule 1- en normale autobanden te
verkleinen. Terwijl de FIA haar eigen oplossingen bekijkt, vindt
Mercedes' technisch directeur James Allison dat de zaak aan de
teams moet worden overgelaten. "Het is niet makkelijk om het
gewicht te reduceren," zei hij eerder dit jaar tegen de media,
waaronder RacingNews365 . "Het is bijzonder lastig om technische
regels te bedenken die de auto veel lichter maken. De manier om de
auto lichter te maken, is denk ik door de gewichtslimiet te
verlagen en het ons probleem te maken. Als auto's over de limiet
gaan, dwingt ons dat allemaal om moeilijke beslissingen te nemen
over wat we wel en niet in onze auto's stoppen.Niet iedereen is het
eens met dat standpunt, maar het is denk ik de beste manier om
gewichtsafname te realiseren", aldus Allison.
vanaf 2026 als onderdeel van de gewichtsbesparende maatregel. Het
gewicht van de F1-auto's is de afgelopen jaren stevig toegenomen,
wat leidde tot klachten van de coureurs over het het rijgedrag van
de bolides. Bij de start van het hybridetijdperk in 2014 was het
minimumgewicht van een Formule 1-auto 690 kg, iets dat is
toegenomen met meer dan honderd kilo. De FIA gaf eerder al aan dat
ze de auto's korter en lichter wil maken wanneer de nieuwe
technische reglementen in 2026 van kracht gaan. Naast zwaarder zijn
de auto's namelijk ook aanzienlijk langer geworden. De FIA probeert
maatregelen te nemen door de groeiende cijfers in lengte en gewicht
terug te dringen. Onderdeel daarvan is het mogelijk aan de kant
schuiven van de 18-inch banden. RacingNews365 heeft vernomen dat er
in de komende weken verkennende gesprekken zullen plaatsvinden over
een alternatief. 'Laat het aan de teams over' Pirelli introduceerde
de 18-inch banden vorig seizoen samen met de nieuwe aerodynamische
regels in de koningsklasse. De nieuwe banden voegden naar schatting
14 kg aan gewicht toe, grotendeels door de grotere velg. Vóór de
introductie van de nieuwe banden gebruikte men in de F1 jarenlang
13-inch velgen. Pirelli drong aan op een overstap naar 18-inch
banden, om de barrière tussen Formule 1- en normale autobanden te
verkleinen. Terwijl de FIA haar eigen oplossingen bekijkt, vindt
Mercedes' technisch directeur James Allison dat de zaak aan de
teams moet worden overgelaten. "Het is niet makkelijk om het
gewicht te reduceren," zei hij eerder dit jaar tegen de media,
waaronder RacingNews365 . "Het is bijzonder lastig om technische
regels te bedenken die de auto veel lichter maken. De manier om de
auto lichter te maken, is denk ik door de gewichtslimiet te
verlagen en het ons probleem te maken. Als auto's over de limiet
gaan, dwingt ons dat allemaal om moeilijke beslissingen te nemen
over wat we wel en niet in onze auto's stoppen.Niet iedereen is het
eens met dat standpunt, maar het is denk ik de beste manier om
gewichtsafname te realiseren", aldus Allison.
