Russell ziet licht aan einde van donkere Mercedes-tunnel

George Russell vinden we dit seizoen terug op een achtste plek in
de strijd om de wereldtitel. Teamgenoot Lewis Hamilton is nog wel
in gevecht met Sergio Perez voor de tweede plek, achter de
ongenaakbare Max Verstappen. De prestaties van Russell vallen
weliswaar tegen, maar de Brit (bezig aan zijn tweede seizoen bij
Mercedes) ziet dat het momentum bij het team begint te verschuiven.
"Ik heb me altijd onderdeel gevoeld van de familie bij Mercedes, er
was nooit twijfel over onze toekomst. Het eerste jaar was het
duidelijk een heel vreemd jaar binnen het team, vooral in de eerste
zes maanden, omdat we ons in een positie bevonden die ze acht jaar
lang niet gewend waren geweest", doelt Russell op het feit dat niet
Mercedes, maar Red Bull de bovenliggende partij was. "Nu zijn de
dingen duidelijk. De fundamenten zijn volledig verstevigd. En ik
geniet er echt van om met iedereen samen te werken. Er is echt
licht aan het einde van de tunnel. En dat motiveert ons allemaal",
zegt Russell in de podcast Beyond The Grid . Hij vindt dat er in
het afgelopen jaar veel stappen zijn gemaakt bij Mercdese. "Ik kan
met een gerust hart zeggen dat we er veel sterker voor staan dan
vorig jaar rond deze tijd. Dus ik heb 120 procent vertrouwen in elk
teamlid. Het zijn echt buitengewone mensen, ongelooflijke
ingenieurs, ontwerpers, iedereen binnen de hele organisatie. Ze
zijn zo gemotiveerd voor dat succes. En we hebben een duidelijke
richting. Dus dat geeft me vertrouwen." Op jezelf richten Russell
geeft aan dat hij wel waakzaam is, kijken naar andere teams. "Je
mag je concurrenten nooit onderschatten. Red Bull, Ferrari,
McLaren, Aston Martin, we hebben een aantal enorme sprongen gezien.
Misschien staat Williams volgend jaar wel bovenaan. Je weet dat ze
het erg goed doen. Je kunt je alleen maar op jezelf richten." Om
Verstappen en Red Bull in 2024 bij te halen, dan zal er nog flink
gewerkt moeten worden bij Mercedes, ziet Russell. "We moeten enorme
winst boeken. Weet je, we zijn een beetje heen en weer gegaan met
onze ontwikkeling. We deden één stap vooruit en twee stappen terug
met een aantal updates. Vooral vorig jaar moesten we juist veel
prestaties uit de auto halen omdat we worstelden met het stuiteren
van de wagen. En we hebben hier nu veel meer grip op. We weten dat
we afgelopen winter een fout hebben gemaakt, we hebben te veel
vermogen van de auto gehaald. Dit is dus echt een interessante
sport." "En als je 2020 even terugspoelt, dan bouwde Mercedes
waarschijnlijk een van de meest competitieve auto's aller tijden.
In 2021 won Max het kampioenschap en er was in ieder geval een
strijd tussen Max en Lewis om het kampioenschap. Je kunt dus
stellen dat de auto van Mercedes in 2020, niet qua dominantie, maar
qua competitiviteit en racepace voor sommige races niet veel
verschilt van die van Red Bull."

Top Headlines

Oudere Top Headlines