NB: ‘Verstappen zal moeten vechten voor derde plaats in het kampioenschap'
Na iedere verreden Grand Prix blikt F1 Maximaal in de rubriek ‘ De Nabeschouwing ’ met één redacteur terug op alle zin en onzin van het afgelopen raceweekend. In deel 10 is het de beurt aan eindredacteur Maurits Kappetijn, die genoten heeft van de nieuwe teamgenoot van Max Verstappen en de tweestrijd tussen Charles Leclerc en Lewis Hamilton. Lees hier hoe Maurits de Grand Prix van Italië heeft beleefd en praat mee!
Stelling: Is het einde van Vettel bij Ferrari in zicht?
‘Wat Vettel nu laat zien is Ferrari-onwaardig. Dit weekend was daar weer het bewijs van. Hij is viervoudig wereldkampioen en deze race is op het thuiscircuit van het team: dan moet je gewoon presteren. Net als vorig jaar flikt hij het wéér om te spinnen en te falen voor eigen publiek. Ik kan begrijpen dat het geduld bij Ferrari een keer op raakt. Het lijkt wel of er iets raars met Vettel aan de hand is. Dat zagen we vorig seizoen al en nu zien wij dat weer. We hadden voor Vettel en Ferrari gehoopt dat het klaar was met alle ellende, maar het blijft maar doorgaan. Monza is het bewijs dat hij niet op het goede spoor zit.’
‘Ik denk persoonlijk dat het iets mentaals is bij Vettel. Hij voelt zich ongemakkelijk en waar dat aan ligt kan wel honderden redenen hebben. Deze fouten had hij bij Red Bull niet gemaakt, maar hij zit nu in een andere positie. Hij heeft niet meer de beste auto van het veld en start ook niet meer iedere race vooraan. Vettel was goed in het veroveren van pole position en dan - in het vrije veld - naar de winst rijden. Nu moet hij het opnemen tegen twee teams die beter zijn: Mercedes en Red Bull. Hij komt al twee seizoenen niet uit de verf bij Ferrari. We weten allemaal dat hij talent heeft en kan sturen. Hij is viervoudig wereldkampioen. Maar hij moet wel écht verbeteren, want als het zo doorgaat rijdt daar volgend jaar iemand anders. Formule 1 is een keiharde sport en het geduld houdt een keer op bij Vettel of Ferrari zelf.’
Moest Charles Leclerc bestraft worden voor zijn acties om Lewis Hamilton achter zich te houden?
‘Ik vond dit hét perfecte voorbeeld van hoe het wel moet. We hebben nu twee races op rij gezien dat de wedstrijdleiding de zwart-witte vlag gebruikt. Voor veel nieuwe kijkers is dat ongewoon, maar het is een goede manier om rijders te laten racen en toch een grens aan te geven. Wedstrijdleider Michael Masi gaf ook aan dat wat Leclerc deed eigenlijk niet mocht, maar de raceleiding wil in de geest van de wedstrijd denken. De vlag in plaats van een straf is geweldig! Als dit soort acties worden afgestraft, krijg je als reactie dat de coureurs minder risico willen nemen. Iedereen zat nu op het puntje van zijn stoel, maar als Leclerc was bestraft na zijn actie op Hamilton had hij de volgende race wel twee keer nagedacht het weer te doen. Daar krijg je dan alleen maar saaie races van. De FIA is goed bezig.’
Max Verstappen wist van tevoren dat het een inhaalrace zou worden en maakte aan het begin een fout. Hoe zou je zijn race samenvatten?
‘Als een dubbele inhaalrace. Hij heeft pech gehad. Je kan zeggen: 'hij kwam niet zo snel door het veld heen dus hij heeft een slechte race gereden'. Ik vind dat onterecht. Red Bull heeft het zwaar op Monza. Normaal wint Verstappen in zijn RB15 altijd veel tijd in de bochten, dan komt hij al vrij snel binnen de DRS-range en kan hij diegene voor hem inhalen. Maar de achtervleugels zijn heel klein op Monza en dus is het DRS-effect te gering om iemand snel in te halen. Dat maakt het dat Verstappen in Italië wat minder heeft aan een snelle auto in de bochten. Het komt puur aan op motorvermogen en dan is Red Bull op de rechte stukken, met DRS, even snel als teams als Haas en Racing Point. Dat moment vlak na de start is natuurlijk een rijdersfout, maar goed… dat kan gebeuren. Ik noem het maar pech. Hij had eerder kunnen remmen, maar Stroll zelf remde ook heel vroeg. Dat is het vervelende van achteraan starten. Dat zei Max zelf ook: 'Als je voorin start dan heb je dit gezeik niet. Dan heb je niet te maken met dit soort momenten.'
‘Ik denk dat Verstappen er met een achtste plaats alles heeft uitgehaald wat erin zat. Je zag dat hij heel lang achter Perez reed en dat het lastig was hem in te halen. Dat komt puur door het circuit en door hoe Red Bull in elkaar steekt met de Honda-motoren. Je ziet toch dat het lastig is om op Monza je ellebogen te gebruiken en langs de middenmoters in het veld te komen. Verstappen heeft een maximaal resultaat behaald, zeker omdat 'ie een dubbele inhaalrace had.’
Verstappen staat nu derde in het kampioenschap, met drie punten voorsprong op Leclerc. Gaat de Nederlander deze derde plaats behouden?
‘Ik denk het wel. Het sentiment is nu een beetje in mineur na de races in Spa en Monza, maar het resultaat komt door deze twee power circuits. We hebben hierna Singapore en nog een aantal andere races als waar Red Bull erg sterk op is. Je zag voor de zomerstop ook dat Red Bull voor op Ferrari lag. Max zal hard moeten vechten voor zijn plaats, maar hij kan Ferrari voorblijven. Ik denk dat het een gevecht tussen Mercedes en Red Bull blijft en dat Max zijn derde plaats in het klassement behoudt.’
We hebben nu twee races met Alexander Albon als Red Bull-coureur achter de rug. Hoe doet de nieuwe teamgenoot van Verstappen het tot nu toe?
‘Je kan er niet omheen dat Albon nog moet wennen. Daar bedoel ik mee: hij is nog niet waar hij moet zijn. Zijn rondetijden tijdens de kwalificaties kunnen nog wel verbeteren en je kunt het nog niet vergelijken met het niveau Daniel Ricciardo van vorig jaar. Maar hij komt er wel aan. Ricciardo reed natuurlijk al heel lang bij Red Bull, maar Albon is op weg naar zijn niveau en dat wil het team ook. Een tweede coureur die ook competitief is en punten behaalt. Ik vind hem nu al beter dan Gasly. Je ziet een stukje overtuiging bij Albon en die miste ik bij Gasly. Dat moment tijdens de race met Sainz vond ik getuigen van vertrouwen. Ik zie dat Gasly niet zo snel doen. Toen dacht ik: Hey, dit is toch wel iets anders dan Gasly. Ik denk dat Albon zeker een verbetering is. Daar zijn verschillende redenen voor maar hij is zekerder, stabieler en heeft gewoon lef en ballen. Ik ben enorm benieuwd hoe hij het gaat doen. Ik denk dat hij twee races heeft gehad om in te komen en de resultaten tellen dan minder. In Singapore moet hij zich bewijzen en ik denk dat hij dat gaat doen. Ik denk niet dat Verstappen bezig is met zijn nieuwe teamgenoot. Sowieso is hij toch wel sneller dan Albon. Hij verslaat bijna iedereen die in dezelfde auto rijdt. Realistisch gezien is er geen strijd tussen Verstappen en Albon, want hij is nu in zo’n bloedvorm. Voor Max maakt het niet veel uit wie er naast hem rijdt.’ (Foto: Red Bull Content Pool / Getty Images)
Ashna Beek