'Nieuw' circuit op het programma: leuke feitjes over de Grand Prix van Qatar

De lay-out van het circuit Het Losail International Circuit in
Qatar, dus. De MotoGP organiseert er al een tijdje een Grand Prix,
voor de Formule 1 geldt dat allerminst. De baan is ongeveer 5,4
kilometer lang en omvat zestien bochten. In 2021 stond Lewis
Hamilton op poleposition met een tijd van 1:20:827, wat bevestigt
dat het een snel circuit betreft. De gemiddelde snelheid van
winnaar Hamilton lag in de race op 217 kilometer per uur. De reden
is dat veel bochten op hoge snelheid genomen kunnen worden, vooral
in de laatste sector. Er is één DRS-zone op het lange rechte stuk
bij de start/finish. Het circuit is qua lay-out intact gebleven,
maar verder is eigenlijk alles veranderd. Er heeft namelijk een
flinke renovatie plaatsgevonden. Voor de coureurs betekent dat
nieuw asfalt, iets wat altijd veel nieuwe data oplevert. De teams
zullen dat hard nodig hebben, want het betreft een sprintweekend
met één vrije training. Vrijdagavond gaat het om de knikkers en is
het meteen tijd voor de kwalificatie. De zaterdag staat volledig in
het teken van de sprint, waarin Max Verstappen de wereldtitel kan
opeisen. De raceafstand en banden In totaal worden er op zondag 57
rondes afgewerkt in maximaal twee uur. De raceafstand, die altijd
boven de driehonderd kilometer moet liggen, is bijna 309 kilometer.
Hamilton deed daar in 2021 ongeveer één uur en 24 minuten over. De
sprintrace bestaat uit negentien rondes. Pirelli neemt voor dit
weekend de C1-, C2- en C3-band mee. De bandenleverancier zit
daarmee in de hardere range, ongetwijfeld door de verwachte hitte.
Gemiddeld wordt het zo'n 35 graden Celsius, waardoor de banden snel
zullen slijten. In 2021 kregen Valtteri Bottas, George Russell en
Nicholas Latifi al met klapbanden te maken. Pirelli wil dat
ongetwijfeld voorkomen. Tekst gaat verder onder de foto. De
infrastructuur en omstandigheden Het Losail International Circuit
is in 2004 officieel geopend, in hetzelfde jaar als het circuit
waar nu de Grand Prix van Bahrein wordt verreden. Oorspronkelijk
was het puur een motorcircuit en in het eerste jaar wist Sete
Gibernau te zegevieren in de MotoGP. Vier jaar later werd er voor
het eerst in de avond gereden. Ook komend weekeinde worden er 3.600
lichten ingezet om de baan te verlichten. Daarnaast zijn de
touringcars en de NASCAR eerder te gast geweest op het circuit.
Zoals gezegd heeft de organisatie de faciliteiten gerenoveerd om
het circuit volledig F1-waardig te maken. De koningsklasse van de
autosport komt namelijk de komende tien jaar langs in de oliestaat.
De totale kosten van de renovatie lagen ongeveer op 350 miljoen
euro, zes keer hoger dan de oorspronkelijke bouw. De kans op een
regenrace is nihil, ook in de toekomst. Gemiddeld valt er rond Doha
75 millimeter regen in een heel jaar(!). Ter vergelijking: in
Austin, waar over twee weken de Grand Prix van de Verenigde Staten
wordt gehouden, valt gemiddeld 99 millimeter per maand. Overdag
komt de temperatuur uit op ongeveer veertig graden.

Top Headlines

Oudere Top Headlines