Mercedes schetst schier onmogelijke opgave Formule 1-teams in Qatar
Namens Mercedes is het technisch directeur James Allison die
tegenover Sky Sports uitlegt wat het grote probleem is waar de
Formule 1-teams nu tegenaan lopen na slechts één vrije training.
Die training werd onder lastige omstandigheden verreden. Het was
door het vele zand verraderlijk glad, waardoor de pure snelheid,
straks nodig in de kwalificatie, nog ver te zoeken was. "Het is
nooit makkelijk om aan de hand van slechts één vrije training te
bepalen waar iedereen staat en dat is enkel lastiger als het een
sprintweekend betreft (waarin sowieso maar één training wordt
verreden, red.). Het ritme van een F1-team is verstoord en dan
hebben we er nu ook mee te maken dat de rondetijden ongeveer vijf
seconden langzamer zijn dan normaal. Het is om die redenen extra
lastig om te weten waar iedereen staat. Wij weten dat in ieder
geval niet." Wat de feedback was van de coureurs? Dat kan Allison
kort samenvatten: "'Geen grip'. Dat zagen we ook terug in de
rondetijden. Het heeft allemaal niet zoveel te maken met de nieuwe
asfaltlaag alhier, maar meer met het zand en stof op de baan op
deze winderige dag. Het zal gedurende het weekend wel afvlakken,
waardoor we meer gaan zien wat er op dit nieuwe asfalt mogelijk is,
maar nu raakten de banden wat oververhit." Lang verhaal kort: "We
moeten wijs zien te worden uit het weinige dat nu op tafel ligt",
aldus Allison. "Tel daar ook nog eens bij op dat de omstandigheden
later vandaag in de kwalificatie opnieuw anders zijn, al is het
maar omdat de avond dan definitief is ingevallen."
tegenover Sky Sports uitlegt wat het grote probleem is waar de
Formule 1-teams nu tegenaan lopen na slechts één vrije training.
Die training werd onder lastige omstandigheden verreden. Het was
door het vele zand verraderlijk glad, waardoor de pure snelheid,
straks nodig in de kwalificatie, nog ver te zoeken was. "Het is
nooit makkelijk om aan de hand van slechts één vrije training te
bepalen waar iedereen staat en dat is enkel lastiger als het een
sprintweekend betreft (waarin sowieso maar één training wordt
verreden, red.). Het ritme van een F1-team is verstoord en dan
hebben we er nu ook mee te maken dat de rondetijden ongeveer vijf
seconden langzamer zijn dan normaal. Het is om die redenen extra
lastig om te weten waar iedereen staat. Wij weten dat in ieder
geval niet." Wat de feedback was van de coureurs? Dat kan Allison
kort samenvatten: "'Geen grip'. Dat zagen we ook terug in de
rondetijden. Het heeft allemaal niet zoveel te maken met de nieuwe
asfaltlaag alhier, maar meer met het zand en stof op de baan op
deze winderige dag. Het zal gedurende het weekend wel afvlakken,
waardoor we meer gaan zien wat er op dit nieuwe asfalt mogelijk is,
maar nu raakten de banden wat oververhit." Lang verhaal kort: "We
moeten wijs zien te worden uit het weinige dat nu op tafel ligt",
aldus Allison. "Tel daar ook nog eens bij op dat de omstandigheden
later vandaag in de kwalificatie opnieuw anders zijn, al is het
maar omdat de avond dan definitief is ingevallen."
