Miljoenenboost voor achterhoedeteams in de Formule 1
De Formule 1-teams hebben samen met de FIA een akkoord bereikt over
hoe de wat kleinere teams in de Formule 1 financieel wat meer
speelruimte krijgen om de infrastructuur van het team te updaten.
Los van de budgetcap stond de F1 daar voor 2024 een budget van 45
miljoen dollar voor toe, maar dat bedrag is nu aangepast, voor alle
F1-teams op de grid. Kleinere teams zoals Williams gaven namelijk
aan het dat niet voldoende was om de fascciliteitein werkelijk te
upgraden en dat het gezien het feit dat elk team evenveel mocht
uitgeven het nagenoeg onmogelijk was het speelveld wat gelijker te
trekken. Daarom is nu een middenweg gevonden. Alle teams mogen
vanaf 2024 meer uitgeven, maar dat bedrag ligt voor de kleinere
team hoger dan voor de topteams. Red Bull, Mercedes en Ferrari
bijvoorbeeld krijgen er 6 miljoen dollar bij, waardoor het plafond
uitkomt op 51 miljoen. Het middenveld, bestaande uit McLaren,
Alpine en Aston Martin, krijgt er 13 miljoen bij, goed voor een
totaal van 58 miljoen dollar. De vier achterhoedeteams, te weten
Williams, AlphaTauri, Haas en Alfa Romeo, krijgen er 20 miljoen
bij, wat het totaal uit te geven bedrag op 65 miljoen brengt. Voor
de duidelijkheid, het is geen kapitaalinjectie, het betreft geld
dat ze uit mogen geven, maar waar ze dus wel zelf al over moeten
beschikken. Goed nieuws voor bijvoorbeeld AlphaTauri zou je zeggen,
maar niks is minder waar. CEO Peter Bayer is er niet al te blij
mee, 'want we hebben dat extra geld niet om uit te geven', zo
vertelt hij in de persconferentie voor teambazen op de vrijdag voor
de Formule 1 Grand Prix van Qatar tegenover onder meer
RacingNews365. Op die manier druist het volgens hem, hoe goed het
ook bedoeld is, juist tegen het hele idee van een budgetplafond in.
Williams daarentegen is er wel heel blij mee, zo vertelde teambaas
James Vowles. Vanaf 2025 overigens worden de budgetten
teruggeschroefd naar respectievelijk 42, 49 en 56 miljoen dollar om
vanaf 2029 iedereen weer gelijk te trekken met een budget van 36
miljoen dollar.
hoe de wat kleinere teams in de Formule 1 financieel wat meer
speelruimte krijgen om de infrastructuur van het team te updaten.
Los van de budgetcap stond de F1 daar voor 2024 een budget van 45
miljoen dollar voor toe, maar dat bedrag is nu aangepast, voor alle
F1-teams op de grid. Kleinere teams zoals Williams gaven namelijk
aan het dat niet voldoende was om de fascciliteitein werkelijk te
upgraden en dat het gezien het feit dat elk team evenveel mocht
uitgeven het nagenoeg onmogelijk was het speelveld wat gelijker te
trekken. Daarom is nu een middenweg gevonden. Alle teams mogen
vanaf 2024 meer uitgeven, maar dat bedrag ligt voor de kleinere
team hoger dan voor de topteams. Red Bull, Mercedes en Ferrari
bijvoorbeeld krijgen er 6 miljoen dollar bij, waardoor het plafond
uitkomt op 51 miljoen. Het middenveld, bestaande uit McLaren,
Alpine en Aston Martin, krijgt er 13 miljoen bij, goed voor een
totaal van 58 miljoen dollar. De vier achterhoedeteams, te weten
Williams, AlphaTauri, Haas en Alfa Romeo, krijgen er 20 miljoen
bij, wat het totaal uit te geven bedrag op 65 miljoen brengt. Voor
de duidelijkheid, het is geen kapitaalinjectie, het betreft geld
dat ze uit mogen geven, maar waar ze dus wel zelf al over moeten
beschikken. Goed nieuws voor bijvoorbeeld AlphaTauri zou je zeggen,
maar niks is minder waar. CEO Peter Bayer is er niet al te blij
mee, 'want we hebben dat extra geld niet om uit te geven', zo
vertelt hij in de persconferentie voor teambazen op de vrijdag voor
de Formule 1 Grand Prix van Qatar tegenover onder meer
RacingNews365. Op die manier druist het volgens hem, hoe goed het
ook bedoeld is, juist tegen het hele idee van een budgetplafond in.
Williams daarentegen is er wel heel blij mee, zo vertelde teambaas
James Vowles. Vanaf 2025 overigens worden de budgetten
teruggeschroefd naar respectievelijk 42, 49 en 56 miljoen dollar om
vanaf 2029 iedereen weer gelijk te trekken met een budget van 36
miljoen dollar.
					
				