Tijdschema GP Qatar aangepast na zorgen over veiligheid banden

Pirelli heeft na afloop van de eerste vrije training de banden
onderzocht die ongeveer 20 ronden mee zijn gegaan en daarbij zijn
verontrustende zaken aan het licht gekomen. Men heeft ontdekt dat
de wangen van de banden los dreigen te komen van het karkas. Meer
ronden op die banden zou hebben geleid tot schade aan de banden en
uiteindelijk tot lekke banden. Het probleem wordt waarschijnlijk
veroorzaakt door frictie tussen de wangen van de banden en de
'piramide-kerbstones' die in Qatar worden gebruikt en de coureurs
hebben de neiging om die kerbstones ten volle te benutten. Daarom
onderneemt de FIA de volgende acties. Track limits in bochten 13 en
14 worden aangepast Er wordt een extra training van tien minuten
ingelast om 15:00 uur Nederlandse tijd om vertrouwd te raken met de
nieuwe track limits De start van de sprint shootout is verplaatst
naar 15:20 uur Nederlandse tijd Na de sprint (die 19 ronden telt)
worden de banden opnieuw geanalyseerd om vervolgens te bepalen of
aanvullende maatregelen voor de zondag nodig zijn Mocht bepaald
worden dat dergelijke maatregelen nodig zijn, luiden die als volgt:
- Nieuwe banden mogen niet langer dan 20 ronden meegaan, gebruikte
banden niet langer dan 22 ronden - Alle coureurs zijn verplicht om
drie pitstops te maken tijdens de race

Top Headlines

Oudere Top Headlines